به کارگیری مدیریت دانش جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان در مراکز تماس

حامد کوچک پور کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1402/3/23
بکارگیری مدیریت دانش جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان، پایه و اساس موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود. با انتشار اطلاعات کلیدی و مورد نیاز افراد به چندین روش و در قالب فایل‌های الکترونیکی یا فیزیکی، دانشی قابل دسترس و کاربردی ایجاد می‌شود. یک سیستم مدیریت دانش سعی در حل این چالش داشته و با ساختاردهی اطلاعات، آن را عملیاتی می‌کند. 
دسترسی یکپارچه به اطلاعات مناسب در زمان صحیح، به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده نمایندگی‌های مرکز تماس کمک می‌کند. پیاده‌سازی مدیریت دانش در مراکز تماس هوشمند با هدایت تماس‌ها به کانال‌هایی با قابلیت پاسخ هوشمند، فشار بر مراکز تماس را کاهش داده و مشتریان را به سمت پاسخ‌های دیجیتالی سوق می‌دهد. این امر به بهبود پشتیبانی شرکت‌ها کمک بسزایی می‌کند. 
 

چگونه یک پلتفرم مدیریت دانش به بهبود 7 معیار برتر مرکز تماس و خدمات مشتری کمک می‌کند؟

استفاده بهینه از تجربه مشتری یکی از بزرگترین تمایزهای کسب‌وکارهای امروزی است. 74 درصد از کسب‌وکارها به جای بکارگیری این فرآیند، برند خود را تغییر می‌دهند. در حالیکه با ادغام‌ داده‌های متعدد در مدیریت پایگاه دانش، می‌توان به داده‌های مشتریان به طور یکپارچه دسترسی پیدا کرد و در این راستا یک خدمت شخصی‌سازی شده به مشتری ارائه داد. 
در ادامه هفت KPI برتر در حوزه خدمات مشتری و مسیر بهبودی که به کمک مدیریت دانش نسل بعدی برای شرکت‌های این صنعت درنظر گرفته؛ آورده شده است:

1. میانگین زمان تعامل (Average handle time)

مدیریت دانش مانند کتاب برای کارمندان عمل می‌کند تا همه تماس‌های مشتریان را با سهولت و اطمینان پاسخ دهند. با داشتن تمام اطلاعاتی که در اختیار کارمندان است، آنها می‌توانند به سرعت پاسخ‌های صحیح به سوالات مشتریان را بیابند. این امر کیفیت را بهبود بخشیده و میانگین زمان رسیدگی (AHT) به تماس‌های مشتریان در مرکز تماس را کاهش می‌دهد. با استفاده از این راهکار، میانگین زمان رسیدگی شرکت‌ها تا 30 درصد کاهش یافته است.

2. شفافیت در تماس اول (First call resolution)

بدون وجود یک سیستم مدیریت دانش هوشمند، تیم‌های پاسخگو به مشتری ممکن است حل تمام سوالات را در اولین قدم بسیار دشوار بدانند. مدیریت دانش، دستیابی به وضوح تماس اول برای تیم‌های پشتیبانی را تسهیل می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خدمات مشتری در عصر امروز به شمار می‌رود. 

3. خطای کارمند (Agent error)

خطای کارمند به دلیل فقدان اطلاعات صحیح متنی و عملی ایجاد خواهد شد. یک دلیل قابل توجه برای این موضوع، عدم وجود مدیریت صحیح دانش است. با دسترسی به ابزارهای پایگاه دانش مناسب، خطای فرد پاسخگو را می‌توان کاهش داد تا خدمات مشتری بهتری برای افزایش رضایت تجربه مشتری (CX) ارائه شود.

4. نرخ عدم پاسخگویی (Abandon rate)

با انباشته شدن چندین تیکت به طور مداوم، حضور نمایندگان در هر تماس دشوار می‌شود. یک سیستم مدیریت دانش خوب، به طور هوشمند تمام این پرسش‌ها را به پلتفرم‌های پاسخ هوشمند هدایت می‌کند. یک لیست با اولویت‌بندی سوالات، به نمایندگان کمک می‌کند تا از ابهام پرسش‌های پیچیده کاسته و درخواست‌های کوچک را خود به خود پاسخ دهد. این امر فشار بر مراکز تماس را کاهش داده و هزینه‌های پشتیبانی را 15 تا 20 درصد کاهش می‌دهد. 

5. تجربه مشتری (Customer experience)

با وجود انبوهی از محصولات و راه‌حل‌های موجود در بازار، مشتری برای انتخاب بهترین نوع خدمت ناامید و سردرگم شده است. از این رو، اطمینان از تحلیل درست تجربه مشتری برای تضمین استفاده از خدمات و در نتیجه جذب آن‌ها ضروری است. یک سیستم مدیریت دانش با اطمینان از تعامل یکپارچه مشتری از طریق دسترسی به اطلاعات صحیح در چندین نقطه تماس، به ارائه یک تجربه مشتری برتر کمک می‌کند.

6. رضایت مشتری (Customer Satisfaction)

در حالیکه ایجاد وفاداری با مشتریان، زمان زیادی می‌برد اما تنها یک تجربه ضعیف برای تحریک مشتری به خارج شدن از سرویس خدمات کافی است. یک نرم‌افزار مدیریت دانش خوب، از هوش مصنوعی استفاده کرده و با بررسی الگوهای مشتریان، نیازهای آن‌ها را از قبل تعیین می‌کند. 
این امر به ارائه خدمات یکپارچه به مشتریان در زمان مناسب و اطمینان از تجربیات شخصی باکیفیت مشتری کمک می‌کند. یک پلتفرم مدیریت دانش قوی می‌تواند نقش بزرگی در بهبود امتیازات CSAT ایفا کند و در نتیجه وفاداری به برند را افزایش دهد.

7. سطوح خدمات (Service levels)

نیروی کار مرکز تماس با چندین پرسش مربوط به فرآیندهای مختلف سروکار دارد. این کار به مرور خسته‌کننده و یکنواخت شده و نیاز به آموزش باکیفیت توسط مدرسین مجرب دارد تا نمایندگان آگاه و به‌روز شوند. یک سیستم مدیریت دانش خوب به عنوان یک منبع واحد از اطلاعات به‌روز شده عمل کرده و کارمندان را به‌روز نگه می‌دارد و بنابراین سطوح خدمات مناسب را حفظ می‌کند.

ایده‌هایی برای بهبود مدیریت دانش در مرکز تماس

  •     به اشتراک گذاری اطلاعات در مرکز تماس بهتر از مدیریت دانش؛

بهتر است به جای مدیریت دانش، بگوییم به اشتراک‌گذاری دانش. در واقع اطلاعات باید در تمام زمینه‌های کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرند. زمانی که به مدیریت دانش در مرکز تماس فکر می‌کنید، باید اطلاعات را گردآوری کنید و مواردی را در نظر بگیرید که توسط سازمان کنترل نشده، اما بسیار مفید بوده و می‌توان مجددا آن‌ها را منتشر کرد.
  •     استفاده از زبان رایج مشتریان؛

ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از کلماتی که مشتریان از آن‌ها در مکالمات مرکز تماس استفاده می‌کنند، “هوشمندانه‌ترین منبع برای شروع” است. اپراتورهای مرکز تماس معمولا اصطلاحات مخصوص مشتریان را به سرعت درک می‌کنند زیرا آن‌ها همیشه و هر روز در حال صحبت با مردم هستند. با این حال اگر با مدیر واحد عملیات صحبت کنید، همه کلماتی که مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند را متوجه نمی‌شوند. ممکن است ادارات مختلف یک سازمان فکر کنند که بین تماس‌های ورودی آ‌ن‌ها با تماس‌های ورودی بخش‌های دیگر تفاوت زیادی وجود دارد اما اینطور نیست. اطلاعات مشترکی که بین بخش‌های مختلف یک سازمان وجود دارد می‌تواند مفید باشد. اگر آن را به زبان مشتریان ذخیره کنید، می‌توانید از طریق آن نیازهای مشترک بین مشتریان هر بخش را شناسایی کرده و آن‌ها را برآورده سازید.
  •     جمع‌سپاری اطلاعات؛

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد مدیریت دانش، روشی است که از طریق آن اطلاعات در میان مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود. پس یادتان باشد که باید اطلاعات جمع‌سپاری شده را نیز مدیریت کنید. چرا که سازمان‌ها و مرکز تماس باید بدانند که مردم درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. از این طریق متوجه می‌شوند مهم‌ترین مسائل و مشکلات مشتریان چیست و حتی می‌توانند در آینده برای این مشکلات و مسائل راه‌حل‌هایی پیدا کنند. این کار را می‌توان از طریق نظرسنجی‌های آنلاین یا از طریق نظارت بر انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز انجام داد.
  •     صراحت در مورد هدف از مدیریت دانش؛

هدف از این اطلاعات، باید جلب رضایت مشتریان و برآورده کردن خواسته‌های آن‌ها باشد. انتظارات یا خواسته‌های مشتری باید با ترکیب عملیات و مدیریت دانش انجام شود. اگر این مسئله را به طور واضح بیان کنید، متوجه می‌شوید که چگونه می‌توان از مدیریت دانش به طور موثر استفاده کرد.
  •     اطمینان در مورد استفاده از اطلاعات در جای درست؛

هر مرکز تماس باید مشکلات مشتریان را به چند دسته تقسیم کند. سپس مشکلاتی که هم برای مشتریان و هم برای سازمان از اهمیت کم‌تری برخوردار هستند را حذف کند. پس از آن، سازمان می‌تواند بر روی جمع‌آوری و تنظیم اطلاعاتی تمرکز کند که هنگام برخورد با مسائل مهم‌تر، به اوپراتورهای مرکز تماس (مرکز ارتباط با مشتریان) کمک می‌کند.
  •     آزمودن دانش اوپراتورهای مرکز تماس؛

با برگزاری آزمون‌هایی به صورت ماهانه، دانش اوپراتورهای مرکز تماس را بسنجید. بدین ترتیب، آن‌ها عادت می‌کنند از سیستم مدیریت دانش مرکز تماس (مرکز ارتباط با مشتریان) استفاده کنند. مثلا یکی از مشکلات مشتریان را بیان کنید؛ از اوپراتورها بخواهید از طریق پایگاه داده‌ها، برای آن راه‌حلی پیدا کنند.
  •     اطمینان از تعلیم اپراتورهای مرکز تماس برای استفاده از پایگاه دانش؛

اطمینان حاصل کنید که استفاده از پایگاه دانش سازمان، به طور یکپارچه با برنامه آموزشی مرکز تماس منطبق است تا فرهنگ استفاده از آن برای اوپراتورهای تازه کار نهادینه شود.
برای رسیدن به این هدف، از اوپراتورهای جدید بخواهید پیرو اوپراتورهای قدیمی‌تر و با تجربه‌تر و مدیران مرکز تماس باشند. بدین ترتیب تمام نکات مهم و نحوه هدایت سیستم‌ها را یاد می‌گیرند.

منبع:
https://knowmax.ai/blog/knowledge-management-in-call-centers /
 


نقش کلیدی مایکروسافت تیمز در تبادل اطلاعات و تجربیات کاری
نقش کلیدی مایکروسافت تیمز در تبادل اطلاع ...
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ارتباط آن با مدیریت دانش
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ...
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و سیستم‌های اطلاعاتی
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و ...
مدیران ارشد شرکت مبین انرژی خلیج فارس با روند پیاده‌سازی مدیریت دانش و نتایج ارزیابی بلوغ بر اساس مدل APO  آشنا شدند
جلسه ارزیابی بلوغ در شرکت مبین انرژی برگ ...
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت دانش
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت ...
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در مجتمع طلای موته
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...