بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ارتباط آن با مدیریت دانش

سارا عرب خابوری    سارا عرب خابوری
   کارشناس مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1404/1/17
زندگی و حرفه
کرت لوین در سال ۱۸۹۰ در آلمان متولد شد. در سال ۱۹۰۹ برای تحصیل پزشکی وارد دانشگاه فرایبرگ شد اما برای تحصیل در رشته زیست‌شناسی به مونیخ منتقل شد. در همین زمان، او وارد جنبش سوسیالیستی گردید. دکترای خود را در دانشگاه برلین گذراند و در آنجا به فلسفه علم علاقه‌مند و با روانشناسی گشتالت روبرو شد. وی دکترای خود را در سال ۱۹۱۶ در حالی که در ارتش آلمان خدمت می‌کرد، دریافت نمود. تا سال ۱۹۲۱ وی استاد فلسفه و روانشناسی در دانشگاه برلین بود و شروع به شهرت یافتن به عنوان یک محقق، نویسنده و معلم کرد. وی برای فرار از وخیم شدن موقعیت سیاسی در آلمان در سال ۱۹۳۳ به ایالات متحده نقل مکان کرد. لوین در کورنل و سپس در دانشگاه آیووا تدریس کرد و در سال ۱۹۳۵ به عنوان استاد روانشناسی کودک در بخش تحقیقات کودک این دانشگاه درآمد. در سال ۱۹۴۴، لوین با داگلاس مک گرگور و دیگران، مرکز پویایی گروه را در انستیتوی فناوری ماساچوست تأسیس کرد. در همان زمان، لوین همچنین درگیر پروژه‌ای (کمیسیون روابط متقابل جامعه) برای کنگره یهودیان آمریکا در نیویورک بود. از طریق برخی از این کارها در سال ۱۹۴۶ با رهبران جامعه و مجریان گروه بود که مفهوم گروه‌های “T” ظاهر شد. وی و همکارانش توانستند از بودجه اداره تحقیقات نیروی دریایی برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آموزش ملی در سال ۱۹۴۷ در بیتل ماین کمک بگیرند. با این حال، لوین قبل از تأسیس آزمایشگاه‌ها در سال ۱۹۴۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت.


 
نظریه‌های کلیدی
سبک‌های رهبری و تأثیرات آن‌ها
با همکاری همکاران ال. لیپیت و آر. وایت، لوین مطالعاتی را در رابطه با تأثیر سه سبک رهبری مختلف بر نتایج گروه‌های فعالیت پسران در آیووا (۱۹۳۹) انجام داد. سه سبک مختلف به عنوان دموکراتیک، خودکامه و لسه فر (laissez-faire) طبقه‌بندی شدند. مشخص شد که در گروهی با یک رهبر مستبد، نارضایتی بیشتری وجود دارد و رفتارها بیشتر پرخاشگرانه یا بی‌احساس می‌شوند. در گروهی با رهبر دموکراتیک، همکاری و لذت بیشتری وجود داشت، در حالی که کسانی که در گروه رهبری لسه فر بودند، نارضایتی خاصی نشان ندادند، هرچند که آن‌ها نیز چندان مثمر ثمر نبودند. به طور قابل توجهی، هنگامی که از رهبران مربوطه خواسته شد سبک خود را تغییر دهند، تأثیرات مربوط به هر سبک رهبری به همان شکل باقی ماند. لوین قصد داشت نشان دهد که سبک دموکراتیک نتایج بهتری به دست می‌آورد. احتمال تأثیرات اجتماعی و فرهنگی یافته وی را تا حدی تضعیف می‌کند، اما با این وجود مطالعات نشان از مزایای سبک دموکراتیک در زمینه آمریکایی دارد. آن‌ها همچنین نشان دادند که رهبران و مدیران می‌توانند سبک‌های خود را تغییر دهند و برای بهبود رهبری و اتخاذ سبک‌های مدیریتی مناسب بسته به شرایط و زمینه خود آموزش ببینند.
نظریه میدان نیرو (Force Field Theory)
تئوری میدان نیروی لوین، فعالیت افراد را تحت تأثیر نیروهای محیط پیرامونی یا میدانی خود می‌دانست. لوین یک زمینه را به عنوان کل واقعیت‌های هم‌زیستی تعریف می‌کند که به طور متقابل به یکدیگر وابسته‌اند.

سه اصل کلیدی نظریه میدان نیرو عبارتند از:

رفتار تابعی از زمینه موجود است
تجزیه و تحلیل از وضعیت کامل شروع می‌شود و اجزای تشکیل‌دهنده آن را متمایز می‌کند
یک شخص عینی در یک وضعیت مشخص می‌تواند از نظر ریاضی نشان داده شود.
از تئوری میدان نیرو برای اهداف سازمانی و توسعه منابع انسانی به طور گسترده استفاده می‌شود تا به شما کمک کند دریابید که چه زمانی نیروها در تعادل نیستند تا تغییراتی ایجاد شود. از روش تجزیه و تحلیل میدان نیرویی لوین می‌توان برای کمک به تشخیص این موضوع استفاده کرد: آیا عواملی در یک وضعیت یا سازمان “نیروهای محرک” برای تغییر هستند یا “نیروهای مهارکننده” که در برابر تغییرات مطلوب کار خواهند کرد. نمونه‌هایی از نیروهای محرک ممکن است انگیزه‌هایی مانند جاه‌طلبی، اهداف، نیازها یا ترس‌هایی باشد که فرد را به سمت چیزی یا دور از آن سوق دهد. نیروهای مهارکننده از نظر ماهیت متفاوت هستند، از این نظر که آن‌ها برای مقابله با نیروهای محرک عمل می‌کنند، نه اینکه نیروهای مستقلی را در خود داشته باشند. کنش متقابل این نیروها باعث ایجاد روال پایدار در فعالیت‌های عادی و منظم می‌شود که توسط لوین به عنوان “فرایندهای نیمه ثابت” توصیف می‌گردند. در موقعیت‌های روزمره، نیروهای محرک و مهار متعادل و برابر می‌شوند تا حول یک حالت تعادل برای یک فعالیت در نوسان باشند. دستیابی به تغییر شامل تغییر نیروهایی است که این تعادل را حفظ می‌کنند. برای مثال، برای افزایش بهره‌وری از طریق طی کردن یکی از دو مسیر جایگزین، تغییر در نیروهایی که هم اکنون تولید را در سطح نیمه ثابت موجود نگه دارند مورد نیاز است:
تقویت نیروهای محرک: به عنوان مثال، پرداخت پول بیشتر برای بهره‌وری بیشتر.
مهار عوامل بازدارنده: به عنوان مثال، ساده‌سازی فرایندهای تولید.
تقویت نیروهای محرک واضح‌ترین و صحیح‌ترین مسیر به نظر می‌رسد، اما تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که این می‌تواند منجر به توسعه نیروهای متقابل شود، مانند نگرانی کارمندان در مورد خستگی، یا نگرانی در مورد تبدیل شدن اهداف جدید به یک انتظار استاندارد. در مقابل، مهار نیروهای بازدارنده به عنوان مثال از طریق سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات یا آموزش برای تسهیل روند ممکن است رویکردی کمتر واضح، اما پاداش‌آورتر باشد و با مقاومت یا تضعیف روحیه کمتری تغییر ایجاد کند.
لوین در هنگام ایجاد تغییرات در چارچوب تجزیه و تحلیل میدان نیرو، دو سوال را که باید پرسیده شود مشخص کرد:
۱- چرا در شرایط فعلی فرآیندی در سطح فعلی خود ادامه دارد؟
۲- چه عواملی می‌تواند این شرایط را تغییر دهد؟
از نظر لوین، “شرایط” معنای بسیار گسترده‌ای دارد و شامل زمینه‌های اجتماعی و محیط وسیع‌تر و همچنین زیر گروه‌ها و موانع ارتباطی بین آن‌ها است. موقعیت هر یک از این عوامل نشان‌دهنده ساختار و “محیط زیست‌محیطی” یک گروه می‌باشد. ساختار و محیط با هم طیف وسیعی از تغییرات احتمالی را تعیین می‌کنند که به تعامل نیروها در کل میدان (یعنی میدان نیرو) بستگی دارد و تا حدی قابل کنترل است.

ارتباط نظریات کورت لوین با مدیریت دانش

مدل تغییر سه مرحلهای لوین (یخزدایی، تغییر، تثبیت) چارچوبی ساختاریافته برای پیادهسازی موفقیت‌آمیز سیستمهای مدیریت دانش ارائه میدهد. در مرحله یخزدایی، سازمان باید با ایجاد آگاهی و انگیزه در کارکنان، مقاومتهای طبیعی در برابر تغییر را کاهش دهد. این مرحله ممکن است شامل برگزاری کارگاههای آموزشی، جلسات توجیهی و ایجاد حس ضرورت تغییر باشد. مرحله تغییر مستلزم اجرای عملی سیستم مدیریت دانش است که میتواند شامل راهاندازی پلتفرمهای اشتراک دانش، تدوین فرآیندهای جدید و آموزش مهارتهای لازم باشد. در نهایت، مرحله تثبیت شامل نهادینه‌سازی تغییرات و تبدیل آنها به بخشی از فرهنگ سازمانی میشود که ممکن است از طریق اصلاح ساختارهای پاداش، بهروزرسانی خط‌مشی‌ها و ارزیابی مستمر محقق گردد.

نظریه میدان نیرو و تحلیل عوامل مؤثر

نظریه میدان نیروی لوین ابزار تحلیلی قدرتمندی برای شناسایی و مدیریت عوامل مؤثر بر موفقیت یا شکست ابتکارات مدیریت دانش ارائه میدهد. نیروهای پیشبرنده ممکن است شامل حمایت مدیریت ارشد، فناوریهای مناسب، فرهنگ سازمانی مشارکتی و سیستمهای پاداش مؤثر باشد. از سوی دیگر، نیروهای بازدارنده میتواند شامل ترس کارکنان از دست دادن مزیت رقابتی، کمبود زمان، ساختارهای سلسلهمراتبی نامناسب و مقاومت در برابر تغییر باشد. با استفاده از این چارچوب، مدیران میتوانند استراتژیهایی برای تقویت نیروهای مثبت و تضعیف نیروهای منفی تدوین کنند.


پژوهش عملی و یادگیری سازمانی

رویکرد پژوهش عملی لوین که بر چرخههای تکرارشونده برنامهریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب استوار است، به ویژه برای مدیریت دانش در محیطهای پویا مناسب میباشد. این روش سازمانها را قادر میسازد تا دانش جدید را در عمل آزمایش کنند، نتایج را ارزیابی نمایند و بهبودهای مستمر ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک سازمان میتواند ابتدا سیستم مدیریت دانش را در یک بخش به صورت آزمایشی اجرا کند، بازخوردها را جمعآوری نماید، سپس آن را در کل سازمان گسترش دهد. این رویکرد تکرارشونده به سازمانها کمک میکند تا دانش را به صورت پویا و متناسب با نیازهای واقعی توسعه دهند.

 جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

نظریات کورت لوین با ارائه چارچوبهای عملی برای مدیریت تغییر، تحلیل سیستم‌های اجتماعی و یادگیری سازمانی، ابزارهای ارزشمندی برای پیادهسازی و بهبود سیستمهای مدیریت دانش فراهم میکنند. مدل تغییر سه مرحلهای مسیر روشنی برای اجرای تغییرات دانشی ترسیم میکند، نظریه میدان نیرو به درک موانع و تسهیلکنندهها کمک مینماید و رویکرد پژوهش عملی امکان یادگیری و بهبود مستمر را فراهم میسازد. به کارگیری تلفیقی این نظریات میتواند احتمال موفقیت ابتکارات مدیریت دانش را به طور قابل توجهی افزایش دهد و به سازمانها در تبدیل شدن به سازمانهای یادگیرنده کمک کند.

 


هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و سیستم‌های اطلاعاتی
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و ...
مدیران ارشد شرکت مبین انرژی خلیج فارس با روند پیاده‌سازی مدیریت دانش و نتایج ارزیابی بلوغ بر اساس مدل APO  آشنا شدند
جلسه ارزیابی بلوغ در شرکت مبین انرژی برگ ...
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت دانش
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت ...
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در مجتمع طلای موته
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در ...
کاربرد نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ در مدیریت دانش
کاربرد نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ در م ...
مدیریت دانش در سازمان‌های چابک و مبتنی بر محصول
مدیریت دانش در سازمان‌های چابک و مبتنی ب ...
 استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت گاز پارسیان
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت گا ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...