آموزش مدیریت دانش؛ پودمان‌ها و دوره‌های تخصصی


مشاوران توسعه آینده به عنوان اولین و بزرگترین مجری طرح‌های مدیریت دانش در ایران، با کادری مجرب و متخصص در این حوزه، در راستای ارتقای سطح فرهنگ سازمانی و بهبود روش‌های تسهیم تجارب و دانش، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت دانش در این حوزه می‌نماید.
این دوره‌های آموزشی متنوع، حاصل تجربه و مطالعات مشاوران توسعه آینده، طی 15 سال گذشته و اجرا در بیش از 135 سازمان ایرانی بوده و با گذر زمان تکامل یافته و به روز شده است. هر کدام از این دوره‌های مدیریت دانش با سرفصل‌های خاص خود در قالب سمینار و کارگاه آموزشی برگزار و با محوریت مشارکت حاضرین، شکل می‌گیرد. بر این اساس هدف از برگزاری تمامی دوره‌های آموزشی، علاوه بر آشنایی با مفاهیم مدیریت دانش، مشارکت و اجرای آزمایشی مطالب فراگرفته توسط دانشکاران بوده تا در مرحله اجرا در سازمان به نحو احسنت این مهم صورت گیرد.
دوره آشنایی با مدیریت دانش

دوره آشنایی با مدیریت دانش

بسیاری از سازمان‌ها در سالیان اخیر بنا به دلایل مختلفی شروع به استفاده از راهکارهای مدیریت دانش کرده‌اند. یکی از عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان، آگاهی تمامی پرسنل در تمام سطوح نسبت به مزایا، موانع، چرایی و چگونگی پیاده‌سازی، ابعاد و خروجی‌های مدیریت دانش است. 
در دوره‌ی آشنایی با مدیریت دانش با رویکرد علمی و عملی، مفاهیم و تعاریف ، ابعاد پیاده‌سازی و چالش‌های و راهکارهای مدیریت دانش با زبانی ساده و کاربردی همراه با مثال‌هایی از سازمان‌های ایرانی و بین المللی تشریح خواهد شد.  
این دوره مدیریت دانش برای تمام افراد در سطوح مختلف مدیریتی و عملیاتی سازمان مفید خواهد بود تا درک جامع و یکپارچه‌ای نسبت به مدیریت دانش ایجاد شود.
 دوره مستندسازی تجارب خبرگان

دوره مستندسازی تجارب خبرگان

خبرگان و کارشناسان سازمانی همچون پایگاهی از دانش طی سال‌ها، تجارب، راه‌حل‌ها و ابتکارات را پیوسته در ذهن خود گردآوری می‌نمایند که در صورت خروج این افراد به هر دلیل از شرکت مانند بازنشستگی، انتقال، رهایی از خدمت و هر گونه جابجایی، دانش بسیاری از دست خواهد رفت. از این رو شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های مدیریت دانش را، اکتساب و آشکار کردن این قبیل دانش‌های ضمنی و ناملموس و به کار بردن آن‌ها در عمل برای بقای سازمان و ایجاد مزیت در عرصه رقابت سازمانی دانست.
در این دوره آموزشی در خصوص ضرورت کسب دانش، نحوه شناسایی و اولویت خبرگان و دانش‌های آنان، مراحل مستندسازی دانش و تجارب خبرگان، امکان اتصال به فرآیندهای مدیریت منابع انسانی و ... توضیحات کاربردی ارائه خواهد شد. 
این دوره مدیریت دانش برای متولیان مدیریت دانش در سازمان‌ها و تسهیلگران (مهندسان) دانش سازمان مفید خواهد بود. 



 
دوره انجمن‌های خبرگی

دوره انجمن‌های خبرگی

انجمن‌های خبرگی بهترین راهکار برای تسهیم دانش به‌صورت گسترده در سطح سازمان است. مدیریت دانش سازمان به واسطه تشکیل شبکه‌ای از خبرگان و ارتباط داشتن آن‌ها با همکاران و تسهیم تجارب و بهترین عملکردها، رشد خواهد کرد. افراد نیز در خلال این تعاملات شناخته می‌شوند و یاد می‌گیرند و یاد می‌دهند تا مسیر رشد حرفه‌ای خود را ترسیم نمایند. اکثر شرکت‌های پیشرو در دنیا، موفقیت‌های خود را مدیون انجمن خبرگی  هستند.
در این دوره آموزشی، تعاریف، اهداف و نحوه راه‌اندازی انجمن‌های خبرگی در سازمان تشریح خواهد شد. تفاوت انجمن‌های خبرگی با سایر تیم‌های کاری، تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌ها در انجمن خبرگی، و انواع انجمن‌ها با مثال‌هایی از شرکت‌های موفق داخلی و بین‌المللی ارائه خواهد شد. 
این دوره آموزشی مدیریت دانش برای متولیان مدیریت دانش در سازمان‌ها و تسهیلگران (مهندسان) دانش سازمان مفید خواهد بود. 
استانداردهای مدیریت دانش

استانداردهای مدیریت دانش

با توجه به اهمیت روزافزون سرمایه‌های ناملموس در رشد و توسعه سازمان‌ها، مدیریت دانش در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌ها، نهادهای بالادستی و بسیاری از استانداردهای مرجع دنیا قرار گرفته است. در بسیاری از اسناد بالادستی وزارت نفت، نیرو، سند اصلاح نظام اداری و ... همچنین در استانداردهای بین‌المللی مانند EFQM، ISO، ITIL، PMBOK و... مدیریت دانش در نظر گرفته شده است.
در این دوره با اهمیت مدیریت دانش در استانداردها آشنا خواهید شد و استانداردهای مختلف بررسی شده و نقش مدیریت دانش در تحقق آن‌ها بررسی خواهد شد. استاندارد 30401 مدیریت دانش، استاندارد ایزو و EFQM جزئی از آن‌ها هستند. 
این دوره مدیریت دانش، برای مدیران سازمان، متولیان مدیریت دانش و واحدهای مربوط به استانداردها در سازمان مفید خواهد بود. 
درس‌آموخته‌نویسی و تجربه‌نگاری

درس‌آموخته‌نویسی و تجربه‌نگاری

یکی از رویکردهای سازمان‌ها در مدیریت دانش، تلاش برای بیرونی‌سازی (Externalization) یا فرآیند تبدیل دانش پنهان به دانش آشکار است. منحنی فراموشی، کاهش توانایی به‌یادآوری حافظه انسان در طول زمان و نحوه فراموشی اطلاعات زمانی که کوششی برای حفظ آن نشود را نمایش می‌دهد. از این رو، ثبت تجربیات و درس‌آموخته‌های افراد، ماندگاری دانش‌های سازمانی را افزایش داده و مانع از فقدان دانش می‌شود. 
در این دوره مدیریت دانش در مورد معضلات درس‌آموخته‌نویسی، تکنیک سوالات مبنا، چگونگی استخراج عنوان درس‌آموخته، چگونگی کامل نوشتن دانش و درس‌آموخته و موارد لازم برای تکمیل درس‌آموخته صحبت خواهد شد.  
این دوره برای تمامی دانشکاران سازمان که در حال خلق دانش، درس‌آموخته و تجربیات جدید هستند مفید خواهد بود.  
 
ساختار مدیریت دانش

ساختار مدیریت دانش

مدیریت دانش یک پروژه نیست و فرآیندی ادامه‌دار در سازمان خواهد بود. می‌توان گفت که دستیابی به خروجی مناسب از پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان، نیازمند ایجاد ساختاری منسجم و تعیین نقش‌هایی برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های آن می‌باشد. 
در این دوره آموزشی، الزامات ساختار مدیریت دانش، انواع نقش‌ها و وظایف آن‌ها تشریح شده و مثال‌هایی از ایجاد ساختار در شرکت‌های مختلف ارائه خواهد شد. 
این دوره آموزشی مدیریت دانش برای مدیران سازمان و متولیان مدیریت دانش مفید خواهد بود.   
 
مدیریت دانش پروژه

مدیریت دانش پروژه

مدیریت دانش به عنوان یکی از نیازهای حیاتی برای رشد و توسعه در سازمان‌های پروژه‌محور محسوب می‌شود. پروژه‌های مختلف، تیم‌های پروژه متفاوت، شرح خدمات و فضای کاری متفاوت در هر پروژه موجب خلق درس‌آموخته‌های ارزشمند خواهد شد و ریسک از دست رفتن دانش سازمانی را نیز افزایش خواهد داد.  
در این دوره آموزشی، اهمیت مدیریت دانش پروژه در استانداردها، مفاهیم مدیریت دانش پروژه، انواع دانش در پروژه، و فرآیند مدیریت دانش پروژه ارائه خواهد شد. تکنیک‌های یادگیری قبل، حین و پس از پایان پروژه مانند تکنیک کمک‌همکار، و یادگیری پس از پروژه(AAR) آموزش داده خواهد شد. 
این دوره برای متولیان مدیریت دانش و تیم‌های پروژه در سازمان مفید خواهد بود.   
 
مدل‌های بلوغ مدیریت دانش

مدل‌های بلوغ مدیریت دانش

پیاده‌سازی مدیریت دانش نیازمند متر و معیار و ابزارهای استاندارد برای سنجش فعالیت‌ها می‌باشد. مدل‌های بلوغ مدیریت دانش، ابزاری مناسب برای ارزیابی میزان پیشرفت در فعالیت‌ها، تدوین نقشه راه، و اندازه‌گیری سلامت مدیریت دانش در سازمان است. 
در این دوره آموزشی، چرایی استفاده از مدل‌های بلوغ مدیریت دانش در سازمان، انواع مدل‌های بلوغ، معیارها و سطوح مختلف هر مدل، و روش ارزیابی بلوغ مدیریت دانش سازمان بر اساس هر مدل ارائه خواهد شد. 
این دوره آموزش مدیریت دانش، برای متولیان مدیریت دانش و مدیران سازمان مفید خواهد بود.   
Storytelling یا داستان سرایی

Storytelling یا داستان سرایی

مشاوران توسعه آینده با اتکا به تجربه 17 ساله خود به عنوان اولین مجری پروژه‌های مدیریت دانش، موفق به طراحی و اجرای مدل‌های بومی رویداد داستان‌سرایی (تجربه‌گویی) سازمانی بوده است. رویداد داستان‌سرایی شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1401 یکی از بارزترین تجربه‌های مشاوران توسعه آینده در این زمینه به شمار می‌رود. این رویداد که با نام TICTALK برگزار شد فرصتی برای بازگوئی و انتقال تجارب ارزشمند پرسنل و پیشکسوتان این شرکت، به صورت گروهی یا انفرادی فراهم شد.
کارگاه آموزشی داستان‌سرایی شامل سرفصل‌های زیر است:
  •     داستان‌سرایی و مدیریت دانش؛
  •     نمونه‌هایی از داستان‌های سازمانی؛
  •     کاربردهای داستان‌سرایی؛
  •     نمونه سازمان‌های بین‌المللی در استفاده از داستان‌سرایی؛
  •     تشریح ساختار یک داستان؛
  •     و ... .
کارگاه مدیریت دانش مشتری

کارگاه مدیریت دانش مشتری

هدف اصلی این دوره آموزشی، تبیین اهمیت مدیریت دانش مشتری، تفاوت آن با مدیریت ارتباط با مشتری و نحوه پیاده‌سازی آن می‌باشد. در این دوره آموزشی انواع دانش مشتری، منابع مدیریت دانش مشتری، و فرآیند پیاده‌سازی آن و نمونه‌هایی از این فرآیند در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مورد بحث قرار می‌گیرد. 
سرفصل‌های این کارگاه آموزشی عبارتند از:
  •     مفاهیم و تعاریف مدیرت دانش مشتری؛
  •     موردکاوی داخلی و بین‌المللی؛
  •     مقایسه CKM و CRM؛
  •     انواع دانش مشتری با ذکر نمونه‌های جهانی؛
  •     نمونه سازمان‌های ایرانی پیشرو در مدیریت دانش مشتری؛
  •     فرآیند تحلیل جریان دانش مشتری.