پتروشیمی نوری

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه ۵ ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است که در حال حاضر از جمله مجتمع‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) می‌باشد. پیاده سازی نظام جامع مدیریت دانش در پتروشیمی نوری از سال ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ در حوزه‌های پایلوت انجام شد و در طی سال‌های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۳ دو طرح توسعه مدیریت دانش در این شرکت اجرا شده است. اکنون سامانه مدیریت دانش پتروشیمی نوری به عنوان منبع قابل رجوع و  غنی از دانش مورد نیاز کارکنان، شناخته شده و چرخه پویای ثبت، ارزیابی، تسهیم و بکارگیری دانش، نشانه موفقیت این شرکت در استقرار نظام مدیریت‌دانش است. مهم‌ترین عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در این شرکت به شرح ذیل است:
•    تعهد و پشتکار واحد متولی مدیریت‌دانش در توسعه مدیریت دانش 
•    ثبات مدیریتی و حمایت مدیران ارشد شرکت از مدیریت دانش
•    در نظر گرفتن مدیریت دانش در خط مشی و برنامه استراتژیک شرکت 
•    اتصال نظام مشارکت در مدیریت دانش به نظام ارزیابی عملکرد و پاداش شرکت 
•    ادغام چرخه دانش در فرآیندهای کلیدی شرکت 
•    پیاده سازی تکنیک‌های موثر مدیریت دانش جهت شناسایی، غنی‌سازی، تسهیم، ثبت، نگهداری و بکارگیری دانش‌های کلیدی
 

تلفیق دو تکنیک انجمن‌خبرگی و استخراج دانش برای اولین بار در پتروشیمی نوری

یکی از اقدامات خاص در پیاده سازی تکنیک‌های مدیریت دانش در پتروشیمی نوری، تلفیق دو تکنیک انجمن خبرگی  و استخراج دانش خبره بود که در ادامه پس از مرور روش اجرای تکنیک‌ها به صورت جداگانه شرح داده می‌شود.  تکنیک «انجمن خبرگی» یا Communities of Practice به‌عنوان یکی از رویکردهای موثر در مدیریت دانش در سازمان‌ها شناخته می‌شود. این تکنیک از مفهوم ایجاد انجمن‌ها یا گروه‌های کاری با هدف به اشتراک‌گذاری تجربیات، دانش، و مهارت‌ها برای حل مشکلات مشترک و ارتقاء دانش افراد سازمانی استفاده می‌کند. به‌طور معمول، محوریت انتقال دانش در انجمن خبرگی به صورت ضمنی به ضمنی و از طریق پرسش‌و‌پاسخ، تعامل و‌گفت ‌گو است. روش اجرای تکنیک انجمن خبری به شرح ذیل است:
•    شناسایی حوزه‌‌های دانشی
•    اولویت‌بندی و انتخاب حوزه‌های کلیدی 
•    شناسایی خبرگان حوزه‌‌های دانشی منتخب
•    برگزاری جلسه آموزشی و توجیهی با خبرگان حوزه مربوطه
•    شناسایی موضوعات جلسات انجمن‌‌های خبرگی و تدوین اهداف برگزاری حول موضوعات منتخب
•    برگزاری جلسات و راهبری انجمن‌‌های خبرگی
•    طراحی و ایجاد رویه و دستورالعمل جهت برگزاری انجمن‌‌های خبرگی به صورت مستمر

پتروشیمی نوری

تکنیک‌های مستندسازی تجارب خبرگان در پتروشیمی نوری

خبرگان سازمان مرجعی ارزشمند از درس‌آموخته‌های سازمانی هستند که به راحتی با بازنشستگی یا هرگونه جدایی‌ از سازمان فراموش می‌شوند و شرکت‌ها هر ساله بخش عظیمی از سرمایه‌های دانشی خود را با خروج آن‌ها از دست می‌دهد. خبرگان سازمانی با شاخص‌هایی مانند سابقه کاری، مرجعیت تخصصی و مدیریتی و نیز همراهی در لحظات تاریخی سازمان متمایز می‌شوند. مستندسازی تجارب خبرگان  تلاشی ساختاریافته برای شناسایی خبرگان و برترین درس‌آموخته‌های آن‌ها و سپس اجرای تکنیک‌هایی برای استخراج این بسته‌های دانشی و تدوین و بازنشر آن‌ها است. دستاورد مستندسازی تجارب خبرگان در مدیریت دانش که به عنوان مصاحبه استخراج دانش نیز شناخته می‌شود، بسته‌های ارزشمند دانش‌های پنهان سازمانی است که هر یک می‌تواند در آینده از تکرار یک اشتباه بزرگ جلوگیری کرده و یا زمینه‌ساز توسعه‌ای جدید باشد.  روش اجرای تکنیک استخراج دانش به شرح ذیل انجام می‌شود:
•    شناسایی خبرگان و اولویت‌بندی آن‌ها
•    تعیین حوزه کلیدی دانش خبرگان
•    تخصیص تکنیک‌های مستندسازی تجارب خبرگان
•    شخصیت‌شناسی خبره
•    راهبری جلسات مصاحبه استخراج سرخط‌های دانشی توسط مصاحبه کننده و تسهیلگر دانش 
•    جلسات مصاحبه استخراج و مستندسازی دانش
•    تدوین بسته‌های دانشی و اخذ بازخورد از خبره
•    قالب‌دهی و انتشار مکتوب و الکترونیکی دانش‌های خبره (مولتی مدیا)

پتروشیمی نوری

تلفیق دو تکنیک انجمن خبرگی و استخراج دانش در پتروشیمی نوری 

در شرکت پتروشیمی نوری برای اولین بار از تلفیق دو تکنیک انجمن خبرگی و استخراج دانش خبره جهت شناسایی، تسهیم، غنی سازی و مستندسازی دانش خبرگان کلیدی در حوزه‌های نگهداری و تعمیرات و همچنین تولید و بهره‌برداری استفاده شده است.  متدولوژی اجرای این طرح تلفیقی به شرح ذیل اتفاق افتاد: 
•    شناسایی خبرگان کلیدی 
•    تعیین حوزه‌های تخصصی و دانشی هر یک از خبرگان 
•    شناسایی و تعیین مخاطبان اصلی و داوطلبان شرکت در جلسه تسهیم دانش خبره (افرادی که نیازمند یادگیری و بحث و تبادل نظر با خبره بودند و افراد علاقه مند به موضوع)
•    تشکیل جلسه انجمن خبرگی پیرامون موضوع دانش خبره با حضور مخاطبان و مصاحبه کنندگان استخراج دانش 
•    استخراج دانش خبره از طریق مصاحبه کننده و انجام سوالات تکمیلی از سوی مخاطبان و پرسش و پاسخ بین خبره و مخاطبان جهت غنی سازی و تکمیل بسته دانشی
در این روش تلفیقی، مزایای انجمن‌خبرگی از جمله فضای آزاد و دوستانه و محیط مناسب جهت پرسش و پاسخ و انتقال دانش ضمنی به ضمنی فراهم است و از طرفی دیگر با توجه به اینکه اکثریت مخاطبان دانش در جلسه حاضر هستند، سوالات تکمیلی مخاطبان، منجر به بهبود رویه مصاحبه استخراج دانش و غنی تر شدن و کاربردی تر شدن دانش استخراج شده خبره خواهد شد.

پتروشیمی نوری
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ارتباط آن با مدیریت دانش
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...