4راهکار مدیریت دانشی برای کاهش ریسک

حامد کوچک پور    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1403/12/8

هر روزه شرکت‌ها با خطرات متعدد از عدم قطعیت‌های مالی تا نقض امنیتی مواجه می‌شوند که اعتبار شرکت و یکپارچگی عملیاتی آن‌ها را تهدید می‌کند. بر اساس گزارش IBM، میانگین جهانی هزینه یک تناقض داده‌ای در سال ۲۰۲۳، به ۴.۴۵ میلیون دلار افزایش یافته که نشان از رشد ۱۵ درصدی در سه سال گذشته دارد. با تغییر و تحول مداوم و افزایش مخاطرات با توجه به شرایط جهانی، ۵۱ درصد از سازمان‌ها قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های امنیتی خود را افزایش دهند.
"نقض داده‌ (data breach): این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات حساس، محرمانه یا حفاظت‌شده بدون اجازه به دست افراد غیرمجاز بیفتد. این نوع نقض‌های اطلاعاتی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
•    اطلاعات شخصی مشتریان یا کارکنان (مانند شماره‌های شناسایی، اطلاعات کارت اعتباری یا سوابق پزشکی)؛
•    داده‌های تجاری محرمانه (مانند استراتژی‌های تجاری یا نقشه‌های تولید)؛
•    اطلاعات دولتی حساس."
چنین نقض‌هایی معمولاً به دلیل حملات سایبری، نقاط ضعف امنیتی، یا خطاهای انسانی اتفاق می‌افتند و می‌توانند پیامدهای جدی برای سازمان‌ها و افراد مانند خسارات مالی، آسیب به اعتبار و مسائل قانونی داشته باشد. همانطور که اشاره شد، هزینه‌های ناشی از نقض داده‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد و سازمان‌ها باید به طور مداوم سرمایه‌گذاری‌های امنیتی خود را افزایش دهند تا از وقوع این نوع نقض‌ها جلوگیری کنند.
این بهبودها شامل برنامه‌ریزی و برگزاری آزمون در موضوعات پاسخ به حادثه، آموزش جامع کارکنان و ابزارهای پیشرفته شناسایی و پاسخ به تهدیدات است. اجرای گسترده امنیت هوش مصنوعی و اتوماسیون نیز نشان داده است که مزایای مالی قابل توجهی دارد و به طور متوسط ۱.۷۶ میلیون دلار در مقایسه با سازمان‌هایی که این فناوری‌ها را ندارند؛ موجب صرفه‌جویی می‌شود.
باید توجه داشته که حذف کامل تمامی تهدیدها امکانپذیر نیست اما روش‌های استراتژیکی برای مدیریت و کاهش مواجهه با بسیاری از خطرات وجود دارد. با بهره‌برداری از یک پلتفرم و استراتژی جامع مدیریت دانش، کسب و کارها می‌توانند چندین تهدید بالقوه مانند اختلال در ارائه خدمات، آسیب به اعتبار و از دست دادن دانش سازمانی را کاهش دهند.
در ادامه به بیان راهکارهایی پرداخته شده که با کمک مدیریت دانش مخاطرات را به حداقل می‌رساند تا کسب‌وکارها بتوانند از عواقب پرهزینه جلوگیری کرده و آینده موفق‌تری داشته باشند:

1. حفظ دانش سازمانی

در هر سازمانی، جابجایی کارکنان یک اتفاق محتمل و گاها رایج است اما زمانی که به طور موثر مدیریت نشود، خطرات بزرگی را به همراه دارد. داده‌های اخیر نشان می‌دهند که میانگین نرخ جابجایی کارکنان ۴۱ درصد بوده و مطالعه دیگری از گالوپ بیان می‌کند ۶۸ درصد از کارکنان در سال ۲۰۲۳ هیچ تعاملی با افراد خارج یا جابجا شده؛ نداشتند. این نشان‌دهنده نیاز مبرم به استراتژی‌های نگهداشت و بهبود قابل توجه در افزایش تعامل کارکنان است. هر خروج فرد می‌تواند منجر به از دست دادن دانش و تخصص سازمانی شود مگر اینکه فرآیند مدیریت دانش ساختارمندی برای ثبت و حفظ این دارایی ارزشمند وجود داشته باشد. این ریسک بر تداوم فعالیت‌های عملیات و ستادی تاثیر می‌گذارد و اختلال در انجام وظایف کارکنان جدید را برای زمانی طولانی به همراه دارد.
علاوه بر این، امنیت پایگاه دانش شرکت در زمان خروج افراد اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اطمینان از اینکه اطلاعات حساس، محافظت شده و یکپارچگی پایگاه دانش حفظ می‌شود، یک استراتژی موثر برای بکارگیری و دسترسی به دانش سازمانی است که دسترسی به اطلاعات لازم برای کارکنان جدید را از کارکنان خارج شده، تضمین می‌کند.
رویکرد استراتژیکی با عنوان مصاحبه خروج (Exit Interview):  به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شرکت با کارمندی که قصد ترک سازمان را دارد، مصاحبه انجام می‌دهد تا دلایل خروج او و تجربیاتش در دوره کاری‌ را ثبت نماید. هدف اصلی این مصاحبه از یک طرف جمع‌آوری بازخورد صادقانه و سازنده است تا سازمان بتواند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند و اقداماتی برای بهبود انجام دهد و از طرفی دیگر تسهیم مهمترین تجارب کسب شده در فرآیندهای کاری می‌باشد تا فرد جایگزین، مسیر توانمند شدن خود را با صرف زمان و هزینه کمتری طی کند.

اهداف اصلی مصاحبه خروج را می‌توان موارد زیر برشمرد:

•    شناسایی دلایل خروج: درک دلایل اصلی که باعث شده کارمند سازمان را ترک کند. مانند شرایط کاری، حقوق و مزایا، فرهنگ سازمانی یا رفتارهای مدیریتی؛
•    بهبود فرهنگ و محیط کاری: استفاده از بازخورد کارمندان برای شناسایی مشکلات و چالش‌ها و ایجاد تغییرات مثبت در محیط کاری؛
•    حفظ دانش سازمانی: ثبت و انتقال دانش و تجربیات کارمندی که شرکت را ترک می‌کند، به دیگر اعضای تیم؛
•    بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی: شناسایی نقاط ضعف در فرآیندهای استخدام، آموزش و توسعه کارکنان.
مصاحبه‌های خروج می‌توانند به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق پرسشنامه‌های کتبی انجام شوند. این مصاحبه‌ها باید در فضایی دوستانه و بدون قضاوت برگزار شوند تا کارمندان با احساس راحتی بتوانند بازخورد صادقانه ارائه دهند. اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند به سازمان‌ کمک کند تا تغییرات لازم را انجام و از خروج ناخواسته کارمندان ارزشمند جلوگیری کنند.

2. به‌روزرسانی اطلاعات قوانین و مقررات

در صنایع حساس و قانون محوری مانند خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی، داروسازی و ...، الزامات قانونی به طور مداوم در حال تحول بوده و معرفی مقررات جدید و بازنگری یا تفسیر مجدد مقررات موجود، غیرمعمول نیست. از طرفی به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی با تغییرات، حیاتی است زیرا عدم رعایت آن‌ها می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود. به عنوان مثال، نقض GDPR می‌تواند به جریمه‌هایی تا ۱۱ میلیون دلار یا ۲ درصد از درآمد سالانه شرکت منجر شود.
"نقض قوانینGDPR (General Data Protection Regulation)، به اشتباهاتی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها یا سازمان‌ها در ارتباط با حفظ حریم خصوصی داده‌ها انجام می‌دهند. به عنوان مثال، انتقال اطلاعات شخصی به بیرون از اتحادیه اروپا بدون رعایت استانداردهای ایمنی مناسب یا عدم اخطار به کاربران در مورد این انتقال‌ها، یک نوع نقض قوانین GDPR محسوب می‌شود.
این قوانین بسیار سخت‌گیرانه هستند و جریمه‌های سنگینی برای نقض‌کنندگان در نظر می‌گیرند. برای نمونه کمیسیون اروپا به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده‌ها، جریمه‌ ۴۰۰ یورویی به یک شهروند آلمانی پرداخت کرد."
مدیریت این مقررات در حال تغییر، نیاز به یک رویکرد پویا دارد و روش‌های سنتی که کارکنان به صورت فردی به‌روزرسانی‌ها را انجام می‌دهند، ناکارآمد و مستعد خطا هستند. با یک سیستم جامع مدیریت دانش، به‌روزرسانی اطلاعات قوانین و مقررات، مرکزی‌سازی می‌شود. پس از به‌روزرسانی، این اطلاعات حیاتی بلافاصله در دسترس تمامی افراد مرتبط قرار می‌گیرد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که همه افراد از الزامات فعلی آگاه و قادر به عمل به آن‌ها هستند.
این رویکرد متمرکز، انتشار اطلاعات حیاتی قوانین و مقررات را ساده‌سازی کرده و به طور قابل توجهی خطر جریمه‌های عدم رعایت را کاهش می‌دهد. با ادغام به‌روزرسانی‌های قانونی به‌طور مستقیم در جریان کاری روزانه از طریق یک سیستم مدیریت دانش، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که رعایت قوانین به طور مداوم حفظ می‌شود و کارایی عملیاتی کلی و کیفیت خدمات مشتری افزایش می‌یابد.

3. کاهش خطاهای کاری

وقتی کارکنان درباره چگونگی اجرای وظایف خاص یا حل مشکلات مشتریان مطمئن نیستند، ممکن است به روش‌های غیرقابل اعتماد مانند درخواست کمک از دیگر همکاران، جستجو در ایمیل‌های قدیمی یا ابداع راه‌حل‌های جدیدی متوسل شوند. این روش‌ها می‌تواند منجر به ناسازگاری‌ها و خطاها شده و بر بهره‌وری و کیفیت خدمات تأثیر بگذارد.
در همین راستا، اجرای یک سیستم مدیریت دانش قوی می‌تواند به طرز چشم‌گیری این خطاها را کاهش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه از IDC، شرکت‌هایی که سیستم‌های مدیریت دانش را بصورت اثربخش پیاده‌سازی کرده‌اند، افزایش بهره‌وری تا ۳۰ درصد و کاهش زمان تکمیل وظایف تا ۳۵ درصد را مشاهده کرده‌اند. با متمرکز کردن دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز از طریق یک پلتفرم مدیریت دانش، این اطمینان حاصل می‌شود که کارکنان با صرف مدت زمان کمی به منابع مورد نیاز برای حل مشکلات از روش درست، دسترسی دارند.
این فرآیند نه تنها مسیر یافتن اطلاعات و به‌روش‌های مورد نیاز را ساده‌سازی می‌کند بلکه احتمال خطا را به طور قابل توجهی کاهش داده و جریان کاری منظم‌تر و قابل اعتمادتری را ترویج می‌دهد

4. کاهش خطر دسترسی مشتریان به اطلاعات متناقض یا بروز نشده

تکرار درخواست‌های مشتری و دریافت اطلاعات متناقض از کانال‌های مختلف می‌تواند کیفیت تجربه مشتری را به طور قابل توجهی کاهش دهد. چنین ناسازگاری‌هایی نه تنها مشتریان را ناامید می‌کند بلکه اعتماد آن‌ها را نیز کاهش داده و به اعتبار برند آسیب میزند. یک مطالعه از PwC نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از مصرف‌کنندگان، تجربه تعامل با فروشندگان را به عنوان یک عامل مهم در تصمیم‌گیری‌های خریدشان اشاره می‌کنند و نیاز به تعاملات مداوم و دقیق را تأیید می‌کند.

برای اطمینان از تجربه با کیفیت مشتری، ضروری است که همه کارکنان به همان اطلاعات قابل اعتماد درباره محصولات، فرآیندها و سیاست‌های شرکت دسترسی داشته باشند که مشتری به آن‌ها دسترسی دارد. اجرای یک سیستم جامع مدیریت دانش این نیاز را به‌طور موثر برطرف می‌کند. سیستم‌های پیشرفته ویژگی‌هایی مانند شناسایی محتوای تکراری، بازبینی‌های محتوای برنامه‌ریزی شده و پرچم‌گذاری پست‌ها برای به‌روزرسانی را ارائه می‌دهند که به حفظ دقت و سازگاری محتوا در تمام پلتفرم‌ها کمک می‌کند.
با اطمینان از اینکه هر عضو تیم به آخرین اطلاعات دسترسی دارد، یک سیستم مدیریت دانش کمک می‌کند تا از انتشار داده‌های قدیمی یا متناقض جلوگیری شده و به این ترتیب یک روایت یکسان در مورد سرویس‌ها و محصولات در تمامی تماس‌های مشتری حفظ شود. این راهکار نه تنها از ارائه خدمات دقیق به مشتری حمایت می‌کند بلکه اعتبار شرکت را به عنوان یک برند مورد اعتماد، تقویت می‌کند.
سرمایه‌گذاری در یک سیستم مدیریت دانش یک تاکتیک استراتژیک کاهش‌دهنده هزینه در آینده کسب‌وکار بوده که با رشد نیروی کار آگاه، موجب ارائه خدمات با کیفیت، تعاملات سازنده و اطمینان‌بخش با مشتریان می‌شود.
استفاده از مدیریت دانش برای کاهش موثر خطرات
مدیریت دانش نقش مهمی در کاهش طیف گسترده‌ای از خطرات مرتبط با ماهیت پویا و اغلب غیرقابل پیش‌بینی فرآیندهای عملیاتی و ستادی کسب‌وکارها ایفا می‌کند. اجرای استراتژیک سیستم مدیریت دانش پایه‌ای محکم برای امنیت دانش سازمانی و اطمینان از رعایت مقررات در حال تغییر تا افزایش بهره‌وری و حفظ سازگاری در ارتباطات مشتریان، فراهم می‌کند.
سرمایه‌گذاری در مدیریت دانش فقط در مورد مدیریت اطلاعات نیست بلکه در مورد حفاظت از آینده سازمان از طریق تقویت نیروی کار، اطمینان از رعایت قوانین، کاهش خطاهای عملیاتی و ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان و هر جنبه‌ای که به یک کسب و کار مقاوم و موفق مربوط می‌شود؛ خواهد بود. در دوره‌ای که اطلاعات معادل قدرت است، اطمینان از اینکه این قدرت به درستی و به شکل موثر بهره‌برداری شود برای هر کسب‌وکاری که به دنبال نه تنها بقا بلکه موفقیت در مواجهه با چالش‌ها است؛ ضروری می‌باشد.

 


مدیران ارشد شرکت مبین انرژی خلیج فارس با روند پیاده‌سازی مدیریت دانش و نتایج ارزیابی بلوغ بر اساس مدل APO  آشنا شدند
جلسه ارزیابی بلوغ در شرکت مبین انرژی برگ ...
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت دانش
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت ...
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در مجتمع طلای موته
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در ...
کاربرد نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ در مدیریت دانش
کاربرد نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ در م ...
مدیریت دانش در سازمان‌های چابک و مبتنی بر محصول
مدیریت دانش در سازمان‌های چابک و مبتنی ب ...
 استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت گاز پارسیان
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت گا ...
مدیریت دانش در استارت‌آپ‌ها؛ سرمایه‌گذاری بر آینده شرکت
مدیریت دانش در استارت‌آپ‌ها؛ سرمایه‌گذار ...
تجلیل از دانشکاران شرکت پتروشیمی کارون
آیین تجلیل از دانشکاران برتر شرکت پتروشی ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...