10 شباهت بین دانش و الکتریسیته

امیر خسروانی    امیر خسروانی
   مدیر اجرایی پروژه‌ها
  

تاریخ انتشار:
1398/6/13
1. هر دو زمانی ارزش دارند که به کار گرفته شوند؛ مادامی که الکتریسیته درون باتری و دانش ضمنی فرد (دانشی که در ذهن ذخیره شده) به کار گرفته نشود، فاقد ارزش هستند.
2. جریان داشتن، لازمه به‌کارگیری هر دو (دانش/الکتریسته) است؛ الکتریسته در مسیری که از پیش برای آن تعیین شده و دانش در بین افراد جریان پیدا می‌کند.
3. جریان الکتریسیته و دانش، بهطور گسترده نیازمند شبکه ارتباطی هستند؛ ایجاد جریان برق و انتقال آن مستلزم وجود شبکه و ایستگاه‌های منحصر به‌ فرد می‌باشد. از سویی دیگر، دانش نیز به‌منظور فراگیری، نیاز به برقراری ارتباط بین افراد از طریق ارتباطات دانشی درون تیم‌ها یا گروه‌های خبرگی، دارد. در واقع انجمن‌های خبرگی مانند شبکه‌های توزیع برق عمل می‌کنند.
4. دانش و الکتریسته باید در یک شبکه (مدار بسته)، دائم در جریان باشند؛ همانطور که جریان الکتریسیته در یک مدار، همراه با لامپ و کلید باعث روشنایی می‌شود، دانش هم نیازمند تشکیل یک حلقه دانشی برای جریان یافتن است. دانش در خلال انجام وظایف کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حین همین فعالیت‌ها خلق می‌شود. دانشکاران (مصرف‌کنندگان دانش) معمولا تولیدکنندگان دانش نیز هستند.
5. الکتریسته و دانش هر دو باید در خدمت مصرف‌کنندگان باشند؛ فردی که لپ‌تاپ خود را به برق متصل می‌کند انتظار روشن شدن لپ‌تاپ را دارد، همچنین فردی که پرسشی را در انجمن خبرگی و یا موتورهای جستجو مطرح می‌کند، انتظار دارد تا به پاسخ مورد نظر دست یابد. در غیر این صورت افراد اعتماد خود به سیستم و یا مجموعه‌ای که در ارتباط با آن هستند را از دست خواهند داد.
6. الکتریسیته و دانش، هر دو را می‌توان در مقیاس‌های کوچک و بزرگ ذخیره نمود؛ به‌عنوان مثال الکتریسته می‌تواند به شکل باتری در مقیاس کوچک و در مقیاس بزرگ‌تر، ذخیره شود. دانش نیز می‌تواند به عنوان دارایی‌های دانشی و یا در پایگاه‌های دانش ذخیره شود.
7. ذخیره‌سازی باید کارآمد باشد؛ امروزه باتری‌ها می‌توانند منابع کافی برای کامپیوترها و ماشین‌ها را فراهم کنند. از آنجایی که نمی‌توان تمام دانش مربوط به یک موضوع را در اسناد، ویدیوها و سایر فایل‌ها ذخیره نمود، در نتیجه الزامیست که دستکم همان میزان دانش ذخیره شده به راحتی قابل دسترس، قابل استفاده و دارای محتوا و متن غنی باشد.
8. ذخیره‌سازی الکتریسیته و دانش تاریخ انقضا دارد؛ همانطور که باتری با گذشت زمان قابلیت خود را از دست می‌دهد، دانش نیز که با گذشت زمان فاقد ارزش می‌شوند (پایان چرخه عمر دانش). لذا پایگاه‌های دانشی باید همواره به‌روز باشند. به عبارتی دانش‌های قدیمی فاقد ارزش باید همانند باتری‌های قدیمی دور انداخته شوند.
9. تولید الکتریسیته و دانش نیازمند توان و ظرفیت تولید است؛ تولید الکتریسته و تولید دانش نیاز به مکانیسم‌های جدیدی دارند، معمولا مکانیسم‌های مرسوم برای تولید متمرکز برق همانند نیروگاه‌های برق و بخش تحقیق و توسعه برای خلق دانش به کار می‌روند. اما امروزه تولید برق و دانش بیشتر به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند در فرآیند تولید هر یک از این دو نقش داشته باشند. به‌عنوان مثال با استفاده از پانل‌های خورشیدی و آسیاب‌های بادی می‌توان برق تولید کرد. همچنین کسانی که از دانش سایر افراد استفاده می‌کنند، می‌توانند در آینده دانش جدیدی را از طریق فرآیندهایی مانند بازبینی پس از عمل و اکتساب دروس آموخته، خلق نمایند.
10. تاسیس شبکه برق سراسری یک کشور، شامل ساخت‌وساز خطوط ولتاژ بالا، نیروگاه‌ها و خطوط برق و غیره می‌باشد. راه‌اندازی یک شبکه دانشی در سراسر شرکت نیز مجموعه‌ای از فعالیت‌های مهم همچون تشکیل انجمن‌های خبرگی، سیستم‌های یادگیری پروژه محور و معرفی نقش‌ها، فرآیندها و فناوری‌های جدید را شامل می‌شود. هر دو سیستم نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. بهگونه‌ای که شبکه‌های برق توسط اپراتورهای سیستم انتقال و شبکه‌های دانشی توسط تیم مدیریت دانش نگهداری می‌شوند.
 

به روز باشید

عوامل مهم شکست پروژه‌های مدیریت دانش با بررسی 9 شرکت بزرگ!

عوامل مهم شکست پروژه‌های مدیریت دانش با ...

عوامل مهم شکست پروژه‌های مدیریت دانش با بررسی 9 شرکت بزرگ!

تسهیم دانش را فراموش و جستجوی دانش را تشویق کنید.

تسهیم دانش را فراموش و جستجوی دانش را تش ...

تسهیم دانش را فراموش و جستجوی دانش را تشویق کنید.

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ساتکاب

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ...

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ساتکاب

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات ما ...

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب ...

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذ ...

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای


کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.

هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...