ISO 30401: تحقق مدیریت دانش از طریق کاربردی شدن

هدی عباسی کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    هدی عباسی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1400/10/1
آیا ما به استاندارد مدیریت دانش نیاز داریم؟ آیا این شایستگی وجود دارد که افراد بتوانند خود را مطابق با استاندارد مدیریت دانش واجد شرایط یا معتبر بدانند؟
قطعا ً نظرات مخالفی در این مورد وجود دارد. برخی افراد احساس می‌کنند که مدیریت دانش بیشتر یک فلسفه است تا یک سیستم مدیریتی و شما نمی‌توانید استانداردهای فلسفی داشته باشید. برخی دیگر احساس می‌کنند که نیاز به اعتباربخشی غیرضروری است و بار اجرایی را بدون افزودن ارزش به آن اضافه می‌کند یا مدیریت دانش زمینه‌ای وسیع برای پوشش‌دهی کامل توسط یک استاندارد است و دیگر افراد احساس می‌کنند که اعتباربخشی یک تمرین خواهد بود. 
با تحمیل رویکردی یکنواخت در مورد مدیریت دانش به سازمان‌ها، استاندارد مدیریت دانش کار نخواهد کرد. اما اگر این استاندارد به افراد کمک کند از مشکلات احتمالی اجتناب کنند، استاندارد اثربخش خواهد بود. در ادامه به سه استدلال کلیدی در مورد ارزش افزوده استاندارد مدیریت دانش اشاره می‌شود: 

1- وضوح بیشتر مدیریت دانش به وسیله استاندارد

مدیریت دانش یک حوزه بسیار ضعیف تعریف شده که استاندارد به آن وضوح بیشتری می‌بخشد.
همواره عمده اشتباهات مربوط به مفهوم مدیریت محتوا، مدیریت اطلاعات، مدیریت نوآوری، آموزش و توسعه و مدیریت داده‌ها بوده است. یک سازمان می‌تواند در مورد برنامه مدیریت دانشی صحبت کند، که برای سازمان دیگر اصلاً جز برنامه‌های مدیریت دانش محسوب نمی‌شود.
اولین سوال از سازمان‌ها پیش از شروع برنامه مدیریت دانش باید این باشد: "منظور شما از مدیریت دانش چیست؟" در برخی موارد آن‌ها می‌خواهند یک برنامه آموزشی مشارکتی داشته باشند، در موارد دیگر آن‌ها به دنبال راهکاری برای حفظ تعداد زیادی اسناد هستند و یا بهینه‌سازی ارزش دانش سازمانی برای آنان در اولویت است. برای آن‌ها همه این‌ اهداف جزئی از مدیریت دانش محسوب می‌شود، اگرچه برای ما بیشتر آن می‌تواند با برنامه‌های جایگزین پوشش داده شود.
با توجه به موارد فوق هیچ تعریف واحدی از مدیریت دانش برای سازمان‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر، ISO یک منبع معتبر بین‌المللی است. در حال حاضر مجموعه‌ای از استانداردهای منتشر شده (یا استانداردهای در حال توسعه) برای رشته‌های مختلف، از جمله مدیریت سوابق، مدیریت اطلاعات، مدیریت نوآوری و همچنین مدیریت دانش را شامل می‌شود.
استاندارد مدیریت دانش ISO  تعریفی واحد و محدود را از طرف یک نهاد بین‌المللی برای حوزه مدیریت دانش ارائه می‌دهد. ممکن است همه خبرگان با این محدوده موافق نباشند اما حداقل یک تعریف بین‌المللی برای ارجاع وجود دارد.

2- جلوگیری از استانداردهای متداول و مداوم

مدیریت دانش مستعد خطاهای متداول و مداوم است، که استاندارد از وقوع آن‌ها جلوگیری می‌کند.
همه از میزان بالای شکست پروژه‌های مدیریت دانش و دلایل متداول آن مطلع هستند.
7 دلیل رایج شکست این پروژه به صورت زیر است:
  • مدیریت دانش با تمرکز بر نقاط کلیدی کسب‌وکار معرفی نمی‌شود.
  • مدیریت دانش به عنوان برنامه تغییر معرفی نمی‌شود.
  • فقط بخش‌هایی از راه‌حل مدیریت دانش (معمولاً فقط راهکارهای مرتبط با فناوری) پیاده‌سازی می‌شود.
  • هیچ حمایت مالی موثری در سطح بالا وجود ندارد.
  • تیم مدیریت دانش افراد مناسبی برای ایجاد تغییر در اختیار ندارد.
  • تیم مدیریت دانش فقط با علاقه‌مندان همکاری دارد. 
  • مدیریت دانش در کسب‌وکار نهادینه نشده است.
این خطاها از زمان شروع مدیریت دانش همچنان پابرجا بوده است. اغلب سازمان‌ها گمان می‌کنند با  خرید فناوری مدیریت دانش، این برنامه به خوبی پیاده‌سازی می‌شود بدون اینکه دلیل منطقی‌ای برای آن داشته باشند. 
استاندارد مدیریت دانش باید از همه این مشکلات جلوگیری کند. سازمان نمی‌تواند بدون ایجاد ارتباط مشخص بین مدیریت دانش و اهداف سازمانی، برنامه‌ریزی برای یک راه‌حل کامل (متناسب با مقیاس و زمینه سازمانی)، برنامه مدیریت تغییر، حمایت مدیران ارشد و بهره‌مندی از تیم مدیریت دانش توانمند، گواهینامه استاندارد دریافت کند. 

3- مدیریت دانش برون سپاری توسط شرکای برون سازمانی

استاندارد به شما اطمینان می‌دهد که شرکای برون‌سازمانی، دانش برون‌سپاری شده را مدیریت می‌کنند.
گاهی سازمان‌ها دانش خود را مدیریت نکرده و آن را به شرکا یا پیمانکاران برون‌سپاری می‌کنند. فرض کنید که برای برخی کارهای سازمان نظیر پشتیبانی مشتریان، آماده‌سازی مالیات یا طراحی وب سایت را برون‌سپاری کرده‌اید. شما می‌خواهید آن‌ها نه تنها خدمات خوبی ارائه دهند، بلکه دانش خود را در مورد ارائه خدمات، تهیه مالیات و طراحی وب سایت مدیریت کنند. اما چگونه می‌توانید این کار را بدون معیاری برای قضاوت اقداماتشان انجام دهید؟
با استفاده از استاندارد مدیریت دانش ISO، پیمانکار می‌تواند از طریق گواهینامه خود نشان دهد که دارای سیستم مدیریت دانش بوده و در هیچ یک از مشکلات رایج و مداوم که پیش‌تر ذکر شد، قرار نگرفته است. 
برای رسیدگی به سایر مقاومت‌ها در خصوص استقاده از استاندارد مدیریت دانش ISO:
  • مدیریت دانش یک فلسفه و یک سیستم مدیریتی است، اما مدیریت کیفیت نیز چنین است و استاندارد کیفیت ISO بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. استاندارد باید توضیح دهد که چگونه می‌توان فلسفه را تعریف، ابلاغ و پشتیبانی کرد.
  • مدیریت دانش به طور بالقوه یک حوزه وسیع برای پوشش استاندارد است، اما به پوشش سایر استانداردهای ISO توجه نکنید. تعاریف مدییرت دانش در این استاندارد نسبتاً خوب تعریف شده و به طور منظم به آن می‌پردازد.
  • اعتباربخشی یک تمرین تیک-باکس خواهد بود. اعتباربخشی مستقل نباید باشد و این ارزش سیستم ISO است. شخص ثالثی به عنوان ممیز ادعاهای شما در این زمینه را بررسی می‌کند و به دنبال شواهد می‌گردد.

تحقق مدیریت دانش از طریق کاربردی شدن با ۳۰۴۰۱ ISO

در ماه نوامبر سال گذشته، ISO، استاندارد ۳۰۴۰۱: ۲۰۱۸ ISO در سیستم‌های مدیریت دانش را منتشر کرد. انتظار طولانی برای این استاندارد از جانب متخصصان مدیریت دانش، نشانه‌ای از بلوغ و رشد این حرفه است. این استاندارد جدید نه تنها یک چارچوب جهانی برای مدیریت دانش فراهم می‌کند بلکه مشروعیت جدیدی را برای رویکرد آن به ارمغان خواهد داشت.  
مدیریت دانش (KM) رشته‌ای است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون به شدت مورد توجه سازمان‌ها قرار گرفته است، و ابتدا در شرکت‌های مشاوره‎‌ای یا بخش‌هایی مانند صنعت هسته‌ای و نفت نمود بیشتری داشت. طبق گفته Gonzague Chastenet de Géry، مدير دانشکده Ourouk و استاد دانشگاه CNAM، "آنچه که امروزه مورد توجه و علاقه‌مندی ‌SMEها در مهندسی، مهندسی عمران یا خدمات و شرکت های حقوقی قرار گرفته است، نیاز واقعی آن‌ها به بحث مدیریت دانش بوده، به خصوص که در معاملات شما باید از تجارب گذشته استفاده کنید".
استاندارد ۳۰۴۰۱ ISO با هدف سازماندهی، صرف نظر از نوع یا اندازه آن، برای طراحی یک سیستم مدیریتی که باعث ایجاد و ارزش‌گذاری سازمان توسط دانش می‌شود، کمک می‌کند. در واقع مجموعه‌ای از الزامات تعیین شده به‌منظور اعمال در یک سیستم مدیریتی می‌باشد. این استاندارد، هیئت مدیره، مدیر دانش و همه کسانی که مسئولیت اجرا و نگهداری سیستم مدیریت دانش در یک سازمان را بر عهده دارند، مورد هدف قرار می‌دهد. این سند به شرح زیر است: 
  • مقدمه‌ای بر شاخص‌های KM و برخی از اصول اصلی آن؛
  • مجموعه‌‌ای از تعاریف برای روشن ساختن واژگان یک بخش و توضیح دامنه کاربرد یک سیستم مدیریت دانش (KMS)؛
  • و در نهایت لیستی از فعالیت‌هایی که سیستم مدیریت را تشکیل می‌دهند. 
این استاندارد همچنین شامل سه پیوست می‌باشد که پیوست یک به بررسی انواع دانش می‌‌پردازد؛ پیوست دو رابطه و محدوده KM در یک سازمان را با سایر سیستم‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد و نقطه تمایز مدیریت دانش با آن‌ها را شرح می‌دهد؛ در پیوست سوم نیز اهمیت تقویت فرهنگ مدیریت دانش بحث شده است.
بنابر عقیده G. Chastenet de Géry، یکی از مهم‌ترین نکات برجسته این استاندارد نقش رهبری است. در حقیقت، حمایت مدیریت برای موفقیت استقرار مدیریت دانش ضروری است. با این حال، جذابیت مدیریت دانش و در عین حال سختی آن، مربوط به این واقعیت است که نگاه سیستماتیک در سازمان وجود داشته باشد و بین فعالیت مدیران ارشد و کارشناسان هماهنگی لازم برقرار شود (به عبارتی موفقیت مدیریت دانش درگرو ارتباطات دوسویه سازمانی است).
مدیریت دانش شامل مجموعه‌ای از بازخوردهای حاصل از عملکردهای میدانی و هدایت رهبری سازمان است. علی‌رغم اهمیت انگیزه رهبری برای مدیریت دانش، دستیابی به این رویکرد به تنهایی کافی نیست. در واقع این جنبه موجب می‌شود تا بتوان بلوغ فرهنگ مدیریت دانش در سازمان‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. با این حال، وجود هنجار (قاعده)، به تنهایی برای ارزیابی بلوغ یک سازمان کافی نیست.
در ضمن، نویسندگان این استاندارد، محدودیت‌های آن را نیز تصدیق می‌کنند و می‌گویند که هر شرکت باید رویکردهای ویژه خود را طراحی کند. به عبارت دیگر، استاندارد چالش‌های شمار را افزایش می‌دهد اما پاسخی برای آن‌ها نخواهد داشت.
همان‌طور که نیکولاس دوبوک اشاره دارد، این استاندارد چارچوبی را فراهم می‌کند که می‌تواند به‌عنوان یک پشتیبان یا چک‌لیست مورد استفاده قرار گیرد و پاسخ تمامی پرسش‌های اصلی افراد مرتبط با آن را در دسترس آن ها قرار می‌دهد.
۳۰۴۰۱ ISO برای تمامی سازمان‌ها قابل استفاده است و بسته به توان و سرعت هر سازمانی می‌تواند اعمال شود. در واقع استاندارد اینکه "چه چیزی" در سازمان نیاز است را مشخص می‌کند اما "چگونگی" دستیابی به آن را نه؛ و این "چگونگی" دقیقاً همان چیزی است که متخصصان مدیریت دانش باید به توافق برسند.
هر چند تنها شیوه مطلوب برای دستیابی به این هدف، همکاری و مشارکت در تمامی امور است. برای مثال، تدوین کتابچه راهنمای مدیریت دانش توسط باشگاه مدیریت دانش و یا برنامه آموزشی مدیریت دانش CNAM، یک اهرم تحول با هدف ارائه چنین راهنمایی است.
در نهایت، G. Chastenet de Géry  نتیجه می‌گیرد که با رشد سیستم‌های اتوماسیونی منطبق بر وظایف تکراری و افزایش هوش مصنوعی، مدیریت دانش می‌تواند باارزش‌تر باشد، زیرا "شرکت‌ها از محدودیت هوش مصنوعی آگاه خواهند شد. همچنین آن‌ها به عدم توانایی انجام تمامی امور توسط هوش مصنوعی پی خواهند برد. لذا اینجاست که مدیریت دانش می‌تواند به آن‌ها در اجرای این امور یاری رساند". به احتمال قوی این موضوع یکی دیگر از دلایل به موقع بودن این استاندارد است.

ارتباط سطح بلوغ مدیریت دانش و استفاده از استاندارد مدیریت دانش ISO

در سال 2020،Knoco  نظرسنجی را به منظور بررسی نحوه برنامه‌ریزی سازمان‌ها برای استفاده از استاندارد 30401ISO  انجام داد. 213 نفر به سوالات پاسخ دادند و پاسخ‌ها در نمودار زیر نشان داده شده است. 

۳۰۴۰۱ ISO در مدیریت دانش

پاسخ‌‌های مختلف نمودار نشان‌دهنده افزایش سطح مشارکت در 30401 ISO  است. 
19درصد از پاسخ‌دهندگان از این استاندارد بی‌اطلاع بودند و 27‌درصد از آن مطلع بودند اما تمایلی به خرید یا استفاده از آن ندارند. 
54‌درصد باقیمانده از این استاندارد به نحوی استفاده می‌کنند، حتی اگر هنوز به طور دقیق نحوه انجام آن را نشناخته باشند. تنها درصد بسیار کمی (4درصد) به دنبال صدور گواهینامه هستند یا به آن دست یافته‌اند.
گزینه "سایر پاسخ‌ها" شامل موارد زیر است:
ISO در تعادل با نیازهای اجرایی سازمان است؛ تسهیلگر دانش به دنبال ایجاد ارتباط میان ارزش ISO و سازمان است؛ من از آن آگاه هستم اما تا آنجا که می‌دانم از آن در سازمان استفاده نمی‌کنیم؛ سازمان علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد؛ هنوز روزهای اولیه برای تصدیق گواهینامه ISO است؛ به نظر می‌رسد "داشتن آن خوب است" ولی جز اولویت اصلی سازمان نیست؛ ما یک نسخه از آن داریم و می‌خواهیم آن را در شرکت خود به عنوان راهی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش اجرا کنیم؛ من مایلم در مورد نحوه انجام این کار بیشتر بدانم؛ در حالی که من از ISO 30401 آگاه هستم، سازمان اینطور نیست؛ مدیریت دانش به عنوان اولویت کسب‌وکار شناخته نمی شود و اراده لازم برای انجام استاندارد وجود ندارد.
نمودار زیر این ارقام را با توجه به بلوغ تعیین شده مدیریت دانش در سازمان بیان می‌کند. 
 
نمودار مربوط به بکارگیری ۳۰۴۰۱ ISO در حوزه مدیریت دانش
 
موارد زیر از نتایج این نمودار است:
  • به احتمال زیاد سازمان‌ها در سطوح اول بلوغ مدیریت دانش در مورد استاندارد ISO (بخش آبی پایین) چیزی نشنیده‌اند و این موضوع امری منطقی است.
  • درصد عدم برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از استاندارد تفاوت چندانی ندارد (بخش قرمز).
  • درصد برنامه‌ریزی به منظور استفاده از استاندارد برای انجام اقدامات مدیریت دانش درون سازمان و سازمان‌هایی  که استاندارد را به صورت داخلی بررسی و بازبینی کرده‌اند (بخش نارنجی) در بالغ‌ترین سازمان‌ها (بخش بنفش) بیشتر است.
  • سازمان‌هایی که به دنبال برنامه‌ریزی برای صدور گواهینامه هستند و سازمان‌هایی که دارای مجوز بوده‌اند، در رده "در حال پیشرفت در زمینه مدیریت دانش" قرار دارند. این نیز منطقی است. این استاندارد بیشترین ارزش را در برابر چارچوب مدیریت دانش شما اضافه می‌کند تا در نهایت آن را در فرآیند و ساختار سازمان نهادینه کنید. تغییر مدیریت دانش پس از نهادینه‌سازی آن سخت‌تر می‌شود.
  • "عدم آگاهی از استاندارد" در سطح اولیه مدیریت دانش نیز مشخص است. 


داده کاوی در مدیریت دانش
داده‌کاوی (Data Mining) و کاربرد آن در م ...
مدیریت دانش در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
استقرار طرح جامع مدیریت دانش در سازمان ث ...
پیاده‌سازی مدیریت دانش در صنعت فولاد
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت ایده‌پردازا ...
همکاری با ذی‌‌نفعان داخلی در پیشبرد استقرار مدیریت دانش
همکاری با ذی‌‌نفعان داخلی در پیشبرد استق ...
تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر مدیریت دانش چیست؟
تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر مدیریت دانش چیس ...
استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت فولاد خوزستان
استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت فولاد خ ...
مدیریت تغییر؛ اصول پیاده‌سازی و ابزارهای مورد استفاده
مدیریت تغییر؛ اصول پیاده‌سازی و ابزارهای ...
حفظ و انتقال دانش
حفظ و انتقال دانش ؛ استراتژی‌ها و نکات ک ...
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی ایلام
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی ای ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...