مدیریت دانش در استاندارد ISO ۹۰۰۱-۲۰۱۵

الهه جدیدزاده کارشناس ارشد مدیریت دانش    الهه جدیدزاده
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۷/۱۴
سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) فدراسیون جهانی از سازمان‌های استاندارد ملی است که تهیه استانداردهای بین‌المللی اغلب از طریق کمیته‌های فنی آن صورت می‌گیرد. اتخاذ سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، یک تصمیم استراتژیک برای سازمان است که به آن کمک می‌نماید تا عملکرد خود را بهبود داده و یک مبنای منطقی برای فعالیت‌های توسعه پایدار فراهم کند.
مبنای بالقوه استقرار مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد بین‌المللی برای یک سازمان شامل موارد زیر می‌باشد:
•    توانایی ارائه مستمر محصولات و خدمات مطابق با نیازهای مشتری و مقررات؛
•    تسهیل فرصت‌ها به منظور افزایش رضایت مشتری؛
•    رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با اهداف سازمان؛
•    توانایی مطابقت با الزامات مشخص شده سیستم مدیریت کیفیت.
نظام‌نامه كيفيت براي هر سازماني منحصر به فرد است. اين استاندارد امكان انعطاف‌پذيري در تعيين ساختار، فرمت، محتوا يا روش ارائه براي مدون كردن سيستم مديريت كيفيت براي تمامي سازما‌ن‌ها را فراهم مي‌كند. ترجیح يك سازمان كوچك ممكن است بر درج سيستم مديريت كيفيت خود و كليه روش‌هاي اجرايي مدون الزام‌شده در استاندارد ايزو ۹۰۰۱ در يك نظام‌نامه باشد. در مقابل سازمان‌هاي بزرگ و چند مليتي ممكن است به چند نظام‌نامه در سطح جهاني، ملي يا منطقه‎اي و با سلسله‌مراتب پيچيده‌تري براي مستندات، نياز داشته باشند.
نظام‌نامه كيفيت بايستي دامنه شمول سيستم مديريت كيفيت را مشخص كند و جزئيات، توجيهات براي هر نوع استثنا کردن الزامات استاندارد و همچنين روش‌هاي اجرايي مدون و توصيفي از فرآيندهاي سيستم مديريت كيفيت را در برداشته باشد. اطلاعات در مورد سازمان از قبيل نام، مكان و روش‌هاي تبادل اطلاعات بايستي در نظام‌نامه كيفيت گنجانده شود. 

الزامات ۹۰۰۱ ISO

استاندارد ۹۰۰۱ISO موارد زیر را الزام نمی‌کند؛ بلکه سیستم مدیریت کیفیت مشخص شده در آن، مکمل الزامات مربوط به محصولات و خدمات است.
•    یکنواختی در ساختار سیستم‌های مختلف مدیریت کیفیت؛
•    تراز اسناد با ساختار تمامی بندهای این استاندارد؛
•    استفاده از اصطلاحات خاص این استاندارد بین‌المللی در داخل سازمان.

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) فدراسیون جهانی از سازمان‌های استاندارد ملی است

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با استفاده از فرآیند چرخه PDCA شامل طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام و همچنین تفکر مبتنی بر ریسک، امکان برنامه‌ریزی فرآیندها و تعاملات سازمان را فراهم می‌کند. تفکر مبتنی بر ریسک، سازمان را قادر به تعیین عوامل منحرف‌کننده از نتایج برنامه‌ریزی شده در خصوص فرآیندها و سیستم مدیریت کیفیت می‌کند. در نتیجه با استفاده از کنترل‌های پیشگیرانه اثرات منفی به حداقل رسیده و امکان بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها میسر می‌شود.
برآورده کردن مداوم الزامات و رفع نیازها و انتظارات آینده، سازمان‌ها را در محیطی پویا و پیچیده به چالش می‌کشد. به منظور دستیابی به این هدف، علاوه بر اصلاح و بهبود مستمر، به کارگیری اشکال مختلفی از بهبود همانند تغییر اساسی، نوآوری و سازماندهی مجدد برای سازمان ضروری است.

اهمیت افعال در ایزو ۹۰۰۱

افعال به کارگرفته شده در این استاندارد بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:
- "باید" یک الزام را نشان می‌دهد.
- "بایست" نشان‌دهنده یک توصیه است.
- "ممکن است" نشان‌دهنده مجوز است.
- "می‌تواند" یک احتمال یا یک قابلیت را نشان می‌دهد.
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دارای بخش‌های مختلفی با عناوین زیر می‌باشد:
•    دامنه کاربرد
•    مراجع الزامی
•    اصطلاحات و تعاریف
•    محیط کسب‌وکار سازمان
•    رهبری
•    طرح‌ریزی برای سیستم مدیریت کیفیت
•    پشتیبانی
•    اجرا
•    ارزیابی عملکرد
•    بهبود مستمر
در ادامه به برترین کشورها در زمینه اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ اشاره می‌شود:
۱۰ کشور برتر در زمینه اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱
 
رتبه کشور تعداد گواهینامه‌های اخذ شده
۱ چین ۳۴۲۸۰۰
۲ ایتالیا ۱۶۸۹۶۰
۳ آلمان ۵۵۳۶۳
۴ ژاپن ۴۵۷۸۵
۵ هند ۴۱۰۱۶
۶ بریتانیا ۴۰۲۰۰
۷ اسپانیا ۳۶۰۰۵
۸ آمریکا ۳۳۰۰۸
۹ فرانسه ۲۹۱۲۲
۱۰ استرالیا ۱۹۷۳۱
 

نکات ۹۰۰۱ ISO در مورد مدیریت دانش 

اشاره به مفهوم "مدیریت دانش" در بند ۷.۱.۶ استاندارد ۹۰۰۱ISO ، نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در دنیای مدیریت دانش است. چرا که برای نخستین بار یکی از استانداردهای مطرح کسب‌وکار در سطح جهان، اشاره‌ صریحی به "دانش" به عنوان یک منبع سازمانی می‌کند و انتظارات مشخصی برای مدیریت این منبع متصور است. مضمون بند مورد نظر در این استاندارد به شرح زیر است:
•    دانش ضروری می‌بایست برای فرآیندها، فعالیت‌ها و کلیه امور سازمان فراهم باشد.
•    دانش می‌بایست به درستی نگهداری شده و در شرایط مقتضی امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد.
در زمان‌ نیاز به تغییر و بهبود‌ در سازمان، بایستی امکان دسترسی به دانش موجود وجود داشته باشد و همچنین امکان تعیین دانش مورد نیاز که در اختیار سازمان وجود ندارد، فراهم شود. همچنین با توجه به اینکه یکی از راهکارهای افزایش قابلیت‌های سازمانی استفاده از دانش سازمانی است؛ بند ۷.۲ این استاندارد به بحث قابلیت‌های سازمانی پرداخته و به طور ضمنی به بحث مدیریت دانش اشاره دارد. در بند ۷.۵ هم به بحث مدیریت اسناد که یکی از ابزارهای مدیریت دانش هست اشاره صریحی شده است.
دانش سازمانی مجموعه اطلاعاتی است که برای دستیابی به اهداف سازمان مورد استفاده قرار گرفته و به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع دانش به طور کلی با تجربه به دست آمده و حاصل دو منبع است.
•    منابع داخلی (مالکیت معنوی، دانش به دست آمده از تجربه، درس‌های حاصل از شکست و پروژه‌های موفق، به دست آوردن و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه غیر مستند، نتایج بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات)؛ 
•    منابع خارجی (استانداردها، دانشگاه، کنفرانس‌ها، جمع‌آوری دانش از مشتریان یا ارائه‌دهندگان خارجی).
در بند ۷.۱.۶ استاندارد بین‌المللی نیاز به تعیین و مدیریت دانش حفظ شده توسط سازمان، اطمینان از عملکرد فرآیندهای آن و انطباق محصولات و خدمات مورد بررسی قرار گرفته است. الزامات مربوط به دانش سازمانی به منظور موارد زیر معرفی شده‌اند:
•    حفاظت از سازمان در برابر از دست دادن دانش
•    تشویق سازمان به کسب دانش 
با توجه به استاندارد ایزو ۹۰۰۱، مدیریت دانش به کارگیری دانشی است که "نباید از سازمان خارج شود". برای این منظور اگر امکان ذخیره‌ آن در سیستم مدیریت اسناد وجود ندارد باید بین بیش از یک نفر به اشتراک گذاشته شود. 
به طور کلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شامل الزاماتی درباره کنترل فرآیندهای کسب‌وکار، کیفیت محصولات و خدمات سازمان است. هدف این استاندارد یکپارچگی میان شرکت‌ها در سراسر جهان با مجموعه‌ای از قوانین و الزامات پذیرفته در سطح جهان است.

منبع:
www.nickmilton.com: What the new ISO ۹۰۰۱really says about KM
www.nickmilton.com: How are you planning to use the new ISO KM Standard? Survey, and results
www.iso.org
1 2 3 4 5
 ۵


هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و سیستم‌های اطلاعاتی
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...