مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی؛ مسیری پرپیچ و خم

حامد کوچک پور کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1402/7/22
اگر به دنبال تغییر فرهنگ سازمانی خود هستید، مسیری مشخص اما سخت در انتظار شماست. تحقیقات نشان می‌دهد که 75% از برنامه‌های تحول سازمانی در رسیدن به نتایج مطلوب خود شکست می‌خورند. با توجه به این میزان شکست بالا، تشخیص رویکرد مناسب در مورد تغییر فرهنگ سازمانی به همراه یک استراتژی مدیریت تغییر دقیق و برنامه‌ریزی شده، بسیار مهم است.
دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک سازمان ممکن است نیاز به تغییر فرهنگی مانند تغییر در رهبری یا تغییر در مدل کسب و کار داشته باشد. با این حال، اجرای موفقیت آمیز تغییر می‌تواند یک چالش مهم باشد. برای اطمینان از موفقیت، ضروری است که اهداف و چشم‌انداز تغییر با اهداف کارمندان هماهنگ و به صورت دوره‌ای از همه ذینفعان بازخورد کسب شود.
برای تسهیل بیشتر فرآیند تحول، توصیه می‌شود از یک پلتفرم مدیریت تغییر سازمانی (OCM) برای تسهیل ارتباطات و همکاری بین همه ذینفعان استفاده شود.
مدیریت تغییر سازمانی (OCM) چارچوبی برای مدیریت تأثیر فرآیندهای کسب‌وکار جدید، تغییرات در ساختار سازمانی یا تغییرات فرهنگی در یک شرکت است. به زبان ساده، OCM به تدوین مسیری برای افراد با هدف مدیریت تغییرات می‌پردازد.
یک رویکرد سیستماتیک به OCM زمانی مفید است که تغییر فرهنگ، به تمامی افراد سازمان نیاز دارد تا رفتارها و مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. با تعریف رسمی انتظارات، با به‌کارگیری ابزارهایی برای بهبود ارتباطات و جستجوی فعالانه راه‌هایی برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست، احتمال بیشتری وجود دارد که ذینفعان در ابتدا تغییرات را پذیرفته و در طول مسیر به تغییر متعهد بمانند.
 
برخی از استراتژی‌های موفق OCM عبارتند از:
  • توافق بر روی یک دیدگاه مشترک برای تغییر؛ بدون نیاز به ابتکار عملی خاص؛
  • آموزش کارکنان در مورد چگونگی تغییر کار روزانه آن‌ها؛
  • تعریف یک برنامه مشخص برای اندازه گیری میزان موفقیت یا عدم موفقیت تغییرات و تصمیم‌گیری در خصوص نتایج حاصل شده؛
  • درنظر گرفتن پاداش‌های مادی و معنوی مشوق برای بر عهده‌گیری نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید.

مشکلات تغییر فرهنگ سازمانی به روش سنتی

وقتی نوبت به اجرای تغییر فرهنگ سازمانی می‌رسد، رویکرد سنتی از بالا به پایین که در آن رهبری تغییر را دیکته می‌کند، اغلب با مقاومت قابل توجهی مواجه می‌شود. کارمندان ممکن است ارزش تغییر را نبینند و احساس کنند مجبور به پذیرش آن هستند. در نتیجه اجرای کاملی انجام نمی‌شود و اغلب نتیجه‌ای جز شکست را حاصل نمی‌کند. در واقع طبق تحقیقات، مدیریت تغییر از بالا به پایین یکی از دلایل اصلی شکست برنامه‌های تغییر فرهنگ سازمانی است.
واقعیت این است که ابزارهای مناسب به تنهایی نمی‌توانند موفقیت را تضمین کنند و بسیار مهم است که رویکردی فردمحور برای تغییر فرهنگ سازمانی وجود داشته باشد تا نرخ موفقیت را تا 58 درصد افزایش دهد. لازم به ذکر است تغییرات با رویکرد بالا به پایین تنها 34 درصد میزان موفقیت را تضمین می‌کنند.
در ادامه به این می‌پردازیم که چگونه می‌توان تغییر فرهنگ سازمانی را با استفاده از تحول فردمحور تسهیل کرد. با اتخاذ این رویکرد، فرهنگ فراگیرتر و مشارکتی‌تری ایجاد شده و باعث موفقیت سازمان می‌شود.

6 نکته موثر برای تغییر فرهنگ سازمانی

1. از کل سازمان دعوت کنید تا بخشی از فرآیند تغییر فرهنگ باشند؛

اجرای موفقیت آمیز تغییرات سازمانی به دو منطق اصلی خلاصه می‌شود:
  •     افراد می‌خواهند دیده شوند؛
  •     احساسات، رفتار را هدایت می‌کند.
این موارد به این معنی است که دریافت نظرات همه و مشارکت در تغییر، سنگ بنای تغییر فرهنگ سازمانی است. سازمان‌هایی که به صورت مشترک تغییر فرهنگ را ایجاد می‌کنند، می‌توانند انتظار رشد درآمد ۵.۵ برابر بیشتر از سازمان‌هایی را داشته باشند که رویکردی با فراگیری کمتر را اتخاذ می‌کنند.
مشارکتی شدن فرهنگ جدید نه تنها نیاز کارمندان به شنیده شدن را برآورده می‌کند، بلکه هوش جمعی سازمان را در دسترس قرار می‌دهد. 

2. محیطی امن و قابل اعتماد برای کارمندان ایجاد کنید تا افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارند؛

وقتی صحبت از تغییر فرهنگ سازمانی موفق به میان می‌آید، ایجاد مشترک یک استراتژی مدیریت تغییر که بر همکاری و یک محیط قابل اعتماد تأکید دارد؛ پررنگ می‌شود. یکی از راه‌های مؤثر برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک کانال اختصاصی OCM در فضای کاری دیجیتال است. با انجام این کار، می توان گفتگو و مشارکت را در مورد تغییر ترویج کرد.
با این حال، برای به حداکثر رساندن اثربخشی کانال OCM، تشویق ارتباطات در فرمت‌های مختلف از جمله متن، تصویر، ویدئو و ... بسیار مهم است تا به اولویت‌های مختلف کارمندان توجه شود. این اقدام به تسهیل گفتگوی فراگیرتر و مشارکتی در مورد تغییر فرهنگ سازمانی کمک می‌کند.
برای افزایش بیشتر ایمنی روانی و تشویق بازخورد صادقانه، ثبت نظرات ناشناس در OCM را در نظر بگیرید. این رویکرد به کارکنانی که ممکن است احساس ناامنی یا ناراحتی در به اشتراک‌گذاری نظرات خود داشته باشند، این امکان را می‌دهد که بدون ترس از عواقب آن، این کار را انجام دهند.

3. مطمئن شوید که همه احساس می‌کنند شنیده می‌شوند؛

شنیده شدن صداها در پست‌های مدیریتی بالاتر و حتی اولویت دادن به کارکنان عملیاتی امری عادی است. با این حال، این ایده، تغییر فردمحور را شکست می دهد.
دو چالش اصلی با تغییر فردمحور به وجود می آید:
  •     اطمینان از شنیده شدن صدای همه (به خصوص در سازمان های بزرگ) می‌تواند دشوار باشد.
  •     غربال کردن داده‌های با اهمیت از بازخورد کارکنان می‌تواند زمان‌بر باشد. 
با یک کانال اختصاصی OCM، می‌توان به راحتی بر چالش اول غلبه کرد. با پرسیدن سوالات متفکرانه و گرفتن نظرات کارمندان با نظرسنجی، برای دریافت بازخورد استفاده کنید.
برای چالش دوم، از ویژگی هوش مصنوعی Howspace برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در عرض چند دقیقه استفاده کنید. 

4. به افراد کمک کنید «چرایی» خود را برای تغییر پیدا کنند؛

قبل از اینکه به‌صورت عمیق در فرآیندهای تغییر فرهنگ سازمانی وارد شوید، بسیار مهم است که دلیل آن را بررسی کنید. در واقع مدیر عامل‌های موفق، این مرحله را در میان برترین استراتژی‌های مدیریت تغییر قرار می‌دهند.
به افراد کمک کنید بفهمند چرا این تغییر مورد نیاز است و چگونه با آن‌ها ارتباط دارد. حتما نظر خود را با دلایل کیفی و منطقی اثبات کنید.
نکته مدیریتی: به جای اینکه به یک «چرایی» پایبند باشید، به نتایج متفاوتی که به تغییر منجر می شود نگاه کنید. سپس، به افراد کمک کنید تا روی «چرایی» یا نتیجه‌ای که برایشان مهم است تمرکز کنند. کمک به کارکنان برای دیدن منافع شخصی تغییر، تعهد آن‌ها را نسبت به آن افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که وقتی مردم بر روی نتیجه تغییر، سرمایه‌گذاری می‌کنند، 30 درصد بیشتر به آن پایبند هستند.

5. رویای مشترک خود در مورد آینده را با همدیگر تجسم کنید؛

مانند نکته قبل، این نکته به کارکنان کمک می‌کند تا تغییرات را بهتر درک کنند و در نتیجه بهتر به آن متعهد شوند. مسلما تغییر این دلیل که ناشناخته است، احساس ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. بنابراین به جای آنکه به ایده انتزاعی متمایل شوید، ایده روشنی از آنچه در آینده است به اشتراک بگذارید. استفاده از نشانه‌های بصری مانند نمودارها، فیلم‌ها و تصاویر می‌تواند به شما در تجسم بهتر رویاهای آینده کمک کند.
گوستاوو رازتی، مدیرعامل و بنیانگذارLiberationist  بیان می‌کند:
"تغییر را دوستانه، سرگرم‌ کننده و هیجان‌انگیز کنید. تغییر را به یک چالش شخصی تبدیل کنید نه به چیزی خسته کننده، تحمیلی یا تهدید کننده. اساسا برنامه تغییر را از «من باید» به «می‌خواهیم» تنظیم کنید."

6. چگونگی شرکت افراد در طول سفر تغییر را روشن کنید؛

پیاده‌سازی تغییر فرهنگ سازمانی یک سفر طولانی است که می‌تواند مشارکت کنندگان را دلسرد کند. برای ایجاد انگیزه، آن‌ها را به طور مرتب به‌روز کنید و در مورد فرآیندها، ارتباطات، تصمیمات و موارد دیگر شفاف باشید.
به عنوان مثال، به همه بگویید با توجه به اینکه به کارهای عادی خود ادامه می‌دهند اما به طور منظم وظایف جدید را مدیریت ‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید افراد را به سمت تغییر سوق دهید بدون اینکه آن‌ها را تحت تأثیر اتفاقات خاصی قرار داده باشید.
با یک کانال OCM، اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌ها بسیار آسان است. همچنین می‌توانید سؤالاتی را که افراد در مورد تغییر دارند، جمع‌سپاری کنید و با شروع بحث به صورت فردی یا تیمی به آن‌ها پاسخ دهید. توجه داشته باشید که پاسخ‌های جمعی از تیم، بازخورد سازنده‌تر را تشویق می‌کند و موانع در اشتراک‌گذاری نظرات را برطرف می‌کند.

منبع:

https://howspace.com/blog/changing-organizational-culture-complete-guide/
https://www.techtarget.com/searchcio/definition/organizational-change-management-OCM#:~:text=Organizational%20change%20management%20(OCM)%20is,people%20side%20of%20change%20management.
 


نقش کلیدی مایکروسافت تیمز در تبادل اطلاعات و تجربیات کاری
نقش کلیدی مایکروسافت تیمز در تبادل اطلاع ...
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ارتباط آن با مدیریت دانش
بررسی زندگینامه کورت لوین و نظریات وی و ...
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و سیستم‌های اطلاعاتی
هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش و ...
مدیران ارشد شرکت مبین انرژی خلیج فارس با روند پیاده‌سازی مدیریت دانش و نتایج ارزیابی بلوغ بر اساس مدل APO  آشنا شدند
جلسه ارزیابی بلوغ در شرکت مبین انرژی برگ ...
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت دانش
کاربرد نظریه شرطی سازی اسکینر در مدیریت ...
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در مجتمع طلای موته
جلسه تجربه‌نگاری و سامانه مدیریت دانش در ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...