نکاتی برای بهبود مدیریت دانش در مرکز ارتباط با مشتریان

سعید عبدالملکی کارشناس ارشد مدیریت دانش    سعید عبدالملکی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1401/12/28

1. استفاده از زبان و کلمات مشترک با مشتری

مطابق مطالعه انجام شده توسط پیتر ماسی، ذخیره دانش براساس کلمات کلیدی مورد استفاده توسط مشتریان، هوشمندانه‌ترین روش برای شروع کار است. براساس این مطالعه، کارکنان مرکز ارتباط با مشتریان به دلیل ارتباط با مشتریان با این اصطلاحات آشنایی دارند اما این موضوع برای بقیه کارکنان یا واحدهای سازمانی دیگر تا حدی نامانوس است.
دانش‌های مفیدی برای اشتراک‌گذاری بین بخش‌ها وجود دارد. در صورتی که این دانش‌ها به زبان مشتری ثبت و ذخیره شود، برای رفع نیازهای متقابل مشتریان در تمام بخش‌های دیگر قابل استفاده است. در حالی که بخش‌های مختلف از جمله بخش خدمات، منابع یا دفتر پشتیبان تصور می‌کنند که بین فعالیت‌ها و تماس‌های هر واحد با واحد دیگر تفاوت وجود دارد، استفاده از اصطلاحات و واژگان مشتریان به منظور تطبیق دانش با نیازهای اصلی مشتری بسیار مهم و موثر است.
 

2. توجه به اهمیت دانش جمع سپاری 

اشتراک دانش بین مشتریان، بخش مهمی از فرآیند مدیریت دانش سازمان است، بنابراین «مدیریت» دانش جمع‌سپاری‌شده نیز در نظر گرفته می‌شود. «سازمان‌ها نیازمند توجه به دیدگاه‌های مردم و مشتریان هستند، زیرا علاوه بر ایجاد بینش مناسب نسبت به مسائل اصلی، راهکارهایی برای رفع چالش‌ها نیز از این مسیر استخراج می‌شود». این فعالیت را می توان از طریق نظرسنجی‌های آنلاین یا پایش انجمن‌ها و رسانه‌های اجتماعی انجام داد. 

3. ترویج استفاده از مهارت‌های کلیدی روزنامه‌نگاری 

روزنامه‌نگاران بعد از انتخاب موقعیت‌های پیچیده کاری، بررسی‌های مورد نیاز را انجام داده و قبل از انتشار مجدد اطلاعات، به طور واضح و شفاف در مورد آن‌ها می‌نویسند. بنابراین، بهتر است ویژگی‌های یک روزنامه‌نگار و مهارت‌های موردنیاز آن را بدانیم. 
پیتر ماسی برای تاسیس یک مرکز تماس با مشتری، با ابتکاری جدید نفرات استخدامی برای مرکز جدید را از روزنامه‌نگاران انتخاب کرد. خبرنگاران علاوه بر توجه به مشکلات، در مورد آن‌ها تحقیق و بررسی انجام داده و مطالب را در سایت ثبت می‌کردند. این ابتکار حجم تماس‌ها را کاهش داد، زیرا استفاده مناسب از ادبیات روزنامه‌نگاری در سایت، تا حد زیادی تماس‌های دریافتی را کاهش می‌داد. این روش نتایج مثبتی داشت اما اکثر مراکز مدیریت تماس با مشتری این قابلیت و شرایط برای استخدام روزنامه‌نگاران را ندارند، بنابراین تجهیز تیم به مهارت‌های اولیه روزنامه‌نگاری در روند کار بسیار مفید است.
امروزه نقش کارکنان مراکز تماس با مشتری در حال تغییر است، این موضوع نه تنها در اشتراک با نیازهای مشتری بلکه در مورد بهینه‌سازی فعالیت‌ها واضح است. کارکنان مراکز تماس با مشتری باید بتوانند «بررسی مشکل، ثبت و نوشتن خلاصه تماس‌ها، به روز کردن سؤالات متداول و همچنین اجازه به مشتریان برای استفاده از دانش ثبت شده توسط مشاور با هدف خدمت به خودشان» را انجام دهد.

4. شفافیت در هدف مدیریت دانش 

هدف دانش می‌بایست برآوردن خواسته‌های مشتریان و بهبود کیفیت خدمات باشد. انتظارات مشتری باید با ترکیب عملیات و مدیریت دانش، صرف نظر از شیوه ارتباط با مشتری، برآورده شود. بنابراین در سازمان‌هایی که خدمات پشتیبانی آنلاین و راهنمایی گرفتن از سوالات پرتکرار را انجام می‌دهند، می‌توان با مراجعه به وب‌سایت از دانش کارکنان در مرکز مدیریت تماس با مشتری استفاده کرد.
به گفته پیتر ماسی، شفافیت در این مساله که هدف دانش، اتصال نیازهای مشتری با طراحی عملیاتی است، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محتوا و کاربرد موثر دانش را درک کنند.
براساس گزارش نهایی پیتر ماسی " در حال مشاهده شروع این فعالیت در سازمان هستیم، صرف‌نظر از کانال، نحوه دسترسی به دانش برای همه یکسان است." 

5. ارزیابی میزان استفاده از دانش ذخیره شده 

مشتریان به دنبال فعالیت‌هایی هستند که برای پشتیبانی از شفافیت ارتباط با مخاطب، طراحی شده باشند و یادگیری نحوه انجام آن از پایگاه دانش حاصل می‌شود. بنابراین، سازمان‌ها باید مرحله نهایی این فعالیت را عملی کنند، از این نظر که  بعد از مشاهده دانش جمع‌آوری شده، میزان استفاده از آن چقدر است، آیا از آن برای یافتن راهکار حل چالش‌ها به درستی استفاده می‌شود یا خیر، و آیا برای بهبود دانش موجود شرکت از دانش‌های گذشته درس می‌گیرند؟ پیتر ماسی، این حلقه را بازخورد چیزی که ما نباید از آن غافل شویم، می‌داند.

6. اجرا کردن آزمون‌ها برای تست دانش کارکنان 

بهتر است به صورت دوره‌ای آزمون‌هایی جهت اطلاع از میزان دانش کارکنان مرکز تماس اجرا کرده و آن‌ها را به استفاده از سیستم دانش مرکز ارتباط با مشتری عادت دهیم. مدیران در نهایت این آزمون‌ها، می‌بایست از کارکنان در مورد مشتریان سوال کنند تا متوجه کمبود دانش‌ها در پایگاه دانشی سازمان شوند. همچنین، برای کارکنان موفق در آزمون‌ها وهمکاری بیشتر افراد راه‌هایی برای تقویت انگیزه و تشویق آن‌ها ضروری است.

7. ایجاد صاحبان دانش

وجود صاحبان دانش در کسب و کار ضروریست، این ابتکار برای به روزنگه‌داشتن داده‌ها و پاسخگویی به کاربران و مشتریان لازم است. 
"صاحبان دانش محتوا را هدایت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که دانش برای مخاطبان هدف مرتبط و مفید است."
صاحبان دانش وظیفه هدایت محتوا را بر عهده دارند تا علاوه بر اطمینان از مفید بودن ومرتبط بودن با نیاز مخاطبان هدف، یکپارچگی داده‎ها را نیز حفظ کنند. صاحبان دانش در صورت داشتن مهارت روزنامه‌نگاری، قابلیت بررسی و اطمینان حاصل کردن از این که اطلاعات به زبان مشتری ثبت شده‌است یا خیر را دارند که این برای کل سازمان منطقی‌تر است.

8. استفاده از پایگاه دانش در آموزش کارکنان مراکز ارتباط با مشتری

برای تنظیم و ایجاد فرهنگ برای کارکنان تازه‌وارد باید اطمینان حاصل شود که کارکنان تمام بخش‌ها از پایگاه دانش سازمان که کاملاً با برنامه مقدماتی/آموزشی مرکز ارتباط با مشتری تماس ادغام شده است استفاده می‌کنند.
 یکی از بهترین روش‌ها، آموزش کارکنان توسط افراد خبره و باتجربه ایست که تسلط کافی به تمام فعالیت‌های ارتباط با مشتری دارند. همچنین برای بدست آوردن ایده‌های دست اول جهت بهبود سیستم مدیریت دانش، مدیران ارشد می‌توانند کارکنان را آموزش بدهند.

منبع:
https://www.callcentrehelper.com/ideas-to-improve-knowledge-management-in-the-contact-centre-121871.htm
 


صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس  درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین مشاور و مجری طرح‌های مدیریت دانش در ایران
مشاوران با بیش از 15 سال تجربه و با پایبندی به اصول مشاوره مدیریت و مدل‌های مدیریت دانش به اولین و بزرگ‌ترین مجری طرح‌ها و سامانه‌های مدیریت دانش در ایران تبدیل شده است. ... بیشتر