شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، میزبان نخستین رویداد تجربه گویی با عنوان تیک تاک (TICTalk)

حامد کوچک پور کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1401/11/25
اولین رویداد تجربه‌گویی تیک تاک (TICTalk) با حضور دکتر لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، مدیران و کارشناسان شرکت ارتباطات زیرساخت با هدایت و راهبری شرکت دانش‌بنیان مشاوران توسعه آینده به عنوان مشاور شرکت، در 9ام بهمن ماه سال جاری به صورت حضوری در سالن اجتماعات شهید نصرالهی با مشارکت بیش از 200 نفر و به صورت برخط برای بیش از 150 نفر از رده‌های مختلف سازمانی مستقر در استان‌های کشور برگزار شد. 
 
 
 
مراسم در ساعت 9 صبح آغاز و به معرفی رویداد تجربه گویی تیک تالک پرداخته شد. پس از آن گزارشی از اقدامات صورت گرفته از سال 1394 تا به امروز و نقشه راه سه ساله آتی شرکت ارتباطات زیرساخت در حوزه مدیریت دانش توسط مدیر کل معماری سازمانی و مدیریت سیستم‌های اطاعاتی، آقای مهندس اسماعیلی بیان شد.
مهم‌ترین اقدامات پیاده‌سازی شده بر اساس این گزارش شامل:
•    ارزیابی جایگاه مدیریت دانش مبتنی بر چارچوب بلوغ APO 
•    شناسایی و طراحی درختواره حوزه‌های دانشی
•    ایجاد ساختار سه سطحی و تعیین نقش‌های اجرایی
•    طراحی نظام مدیریت دانش و آیین‌نامه پاداش‌دهی 
•    بکارگیری تکنینک مستندسازی تجارب خبرگان و اتصال آن به آیین‌نامه بازنشستگی
 
در ادامه به اهم موارد بیان شده در مسیر پیش‌رو برای توسعه اقدامات دانش‌بنیان، اشاره شده است:
•    تدوین اهداف استراتژیک و سنجه در مورد نتایج مدیریت دانش 
•    ایجاد همراستایی میان شایستگی‌های شغلی و پروفایل دانشی افراد
•    تدوین نظام مدیریت دانش مشتریان
•    طراحی فرآیند جانشین‌پروری و استعدادیابی
 

پس از ارائه گزارش توسط آقای مهندس اسماعیلی، آقای مهندس درویشی، رئیس اداره فنی اراک، به عنوان اولین ارائه دهنده با عنوان "یک تیر و چند نشان در بهبود پست برق قدیمی اراک" معرفی و به روی جایگاه آمد.  


ایشان در ابتدا به بیان صورت مسئله پرداختند و مواردی مانند مشترک بودن کنتور برق با مخابرات، فاصله زیاد پست قدیمی از مرکز، ضرورت افزایش دیماند به دلیل افزایش مصرف و لزوم تامین نیاز طرح‌های آتی و دوفیدره کردن پست برق مرکز پی سی برای افزایش ضریب اطمینان را از مشکلات آن زمان دانستند.
در بخش بعدی ارائه راهکارهای اجرا شده برای برطرف نمودن مشکلات به اشتراک گذاشته شد. اقدامات اصلاحی ایشان در سه فاز اصلی زیر پیاده‌سازی شد:
1.    احداث ساختمان پست برق درسال‌های 97و 98 
2.    تجهیز و برق رسانی به پست برق در سال‌های 1401- 1400
3.    تست، تحویل و راه‌اندازی پست برق
آقای مهندس درویشی در پایان ارائه خود به بیان نتایج کار خود در قالب ارائه اعداد و ارقام پرداختند.
گوینده دومین داستان، سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی آقای مهندس پهلوانی با موضوع "مدیریت پروژه چابک" بودند.
 

عمده چالش‌هایی که در این موضوع توضیح داده شد در ادامه آمده است:
•    تعریف ماموریت‌های تازه برای معاونت فناوری اطلاعات
•    نبود ساختار متناسب با ماموریت‌ها و برنامه‌ها
•    فرهنگ سازمانی مبتنی بر ساختار سلسه مراتبی قوی
•    رویکرد سنتی به راهبری و مدیریت پروژه‌ها
ایشام پس از ارائه توضیحاتی در مورد مقایسه مدیریت پروژه چابک با روش سنتی و ماتریس پیچیدگی، به توضیح موضوع "توسعه خدمات ابری شرکت ارتباطات زیرساخت با رویکرد چابک" پرداخت. نتایجی که از پیاده‌سازی این روش مدیریتی حاصل شده بود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
•    ذینفعان درگیر و متعهد به پروژه
•    ایجاد شفافیت در طول پروژه با توجه به درگیر کردن ذینفعان
•    تحویل سریع و در زمان‌های مشخص برنامه‌ریزی شده
•    هزینه‌ها و زمان‌بندی قابل پیش‌بینی با توجه به انجام کار مشخص و کم در زمان مشخص و بر اساس بازدهی و سرعت تیم توسعه
•    اجازه پذیرش و مدیریت تغییر
•    تمرکز بر ارزش کسب و کار و نیاز بهره‌برداران
•    بهبود کیفیت

حضور آقای دکتر لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این رویداد نوید بخش حمایت مدیران ارشد و ارج نهادن به استمرار و توسعه فرآیندهای دانش‌محور در شرکت ارتباطات زیرساخت بود. ایشان از مدیران خبره و تجربه‌گو دعوت کرد در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ سازمانی برای تحقق اهداف شرکت، تجربیات خود را برای کارکنان بیان کنند.
به عنوان یکی از داستان‌های تاریخی آقای مهندس خسروانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مشاوران توسعه آینده و عضو کمیته تدوین دستورالعمل پیاده‌سازی مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی، به ارائه روند رشد مدیریت دانش در گذر زمان پرداخت. ایشان در ارائه خود با عنوان "سفر مدیریت دانش؛ از غار نویسی تا مدیریت دانش دیجیتال"، به موضوعات کلیدی زیر پرداخت:
•    تاریخچه اولین ثبت دانش
•    سطوح بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌ها
•    نسل‌های یک تا چهار مدیریت دانش
•    مدیریت دانش در استانداردها
همچنین مثال‌های اجرایی، مطالعات موردی و نتایج حاصل از پیاده‌سازی این نظام بهبودی نیز در بین موارد مذکور، بیان ‌شد.
 

آخرین تجربه‌گویی رویداد تیک تاک را آقای مهندس خباز، عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت را ارائه دادند. ایشان با "عنوان تجربه مسیر رشد سازمانی؛ بایدها و نبایدها" به بیان تجربیات خود در طول مدت فعالیت در شرکت پرداختند. 
 

موضوعاتی که در این ارائه بیان شد، پوشش دهنده دیدگاه‌ها و درس‌آموخته‌های حاصل از فعالیت در رده کارشناسی تا عضویت در هیئت مدیره شرکت بود. 
به پاس قدردانی از فعالیت افراد و توسعه فرهنگ دانش‌محور در سراسر شرکت ارتباطات زیرساخت، در آخرین بخش این رویداد 9 نفر از برترین مشارکت‌کنندگان در فرآیندهای مدیریت دانش معرفی و از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.
 


شرکت ملی پست در مسیر آینده؛ استقرار نظام جامع مدیریت دانش و برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی
برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی در ...
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفت ...
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت برق منطقه‌ای خوزستان
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت بر ...
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک سازمان
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک ...
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان بازرسی کل کشور
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان ...
کتاب مدیریت دانش: برای تیم‌ها و پروژه‌ها
معرفی کتاب مدیریت دانش: برای تیم‌ها و پر ...
چگونگی شناسایی شکاف‌های دانش: پاسخ در 5 دقیقه
چگونگی شناسایی شکاف‌های دانش: پاسخ در 5 ...
آغاز سفری هوشمندانه: مدیریت دانش در ستاره اول، پلی به سوی نوآوری
آغاز سفری هوشمندانه: مدیریت دانش در ستار ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
انگیزه اصلی سازمان برای پیاده‌سازی مدیریت دانش، ابتدا از درون سازمان و با شناسایی نیازها و سپس با توجه به الزامات بالادستی شکل گرفت. موفق‌ترین اقدامات شامل ارزیابی دقیق وضعیت موجود سازمان، انتخاب و پیاده‌سازی نرم‌افزار مناسب و تدوین نقشه راهی جامع برای توسعه تدریجی سیستم بود.چالش‌های اصلی عبارت بودند از عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی کافی در سازمان، نبود انگیزه کافی در بین کارکنان و فقدان ضمانت اجرایی برای اجرای قوانین مرتبط با مدیریت دانش. برای رفع این چالش‌ها، سازمان نیازمند آموزش‌های مستمر، نظام پاداش‌دهی مناسب و همچنین تقویت الزامات قانونی و اجرایی است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
سازمان ما با هدف ایجاد یک فرهنگ یادگیری مستمر و به اشتراک‌گذاری دانش، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش نمود. با برگزاری جلسات تخصصی، ایجاد بسترهای مناسب برای ثبت دانشو تشویق همکاران به مشارکت، توانستیم گنجینه‌ای از تجارب و دانش ارزشمند را گردآوری کنیم. موفقیت‌های ما در این زمینه شامل ایجاد یک پورتال جامع برای دسترسی به دانش، افزایش آگاهی همکاران از اهمیت مدیریت دانش و تقویت همکاری و نوآوری در سازمان است. اگرچه چالش‌هایی همچون عدم انگیزه کافی و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش وجود دارد اما با برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد سیستم‌های پاداش‌دهی مناسب، می‌توان بر این موانع فائق آمد. آینده مدیریت دانش در سازمان ما بسیار امیدوارکننده است و با توجه به اهمیت روزافزون دانش در کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در این حوزه، منجر به رشد و توسعه پایدار سازمان خواهد شد.
 
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، به دلیل نقش مهم در تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و کشف ذخایر معدنی، ناچار به جمع‌آوری، استانداردسازی و حفظ دانش ارزشمند حاصل از سال‌ها تلاش و هزینه است. با توجه به وظایف تخصصی سازمان و ماموریت‌های صحرایی، بخش عمده‌ای از دانش آن به شکل تجربه و دانش ضمنی به دست آمده که مکتوب نشده و با خروج حدود یک پنجم از نیروی‌های متخصص و پیش‌بینی خروج ۱۵۰ نفر دیگر طی پنج سال آینده، این دانش مهم از دست خواهد رفت.
سازمان با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، نرم‌افزار مدیریت دانش را بر اینترانت خود نصب کرده و ۵۰۰ نفر از کارکنان را برای استفاده از آن آموزش داده است. این نرم‌افزار امکان ثبت، طبقه‌بندی و ارزیابی دانش، جلسات هم‌اندیشی و ثبت مستندات را فراهم می‌کند. نتایج این طرح شامل ثبت و طبقه‌بندی دانش، بهبود فرهنگ تبادل دانش، توسعه شبکه دانشی قابل دسترس، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، افزایش بهره‌وری، اصلاح فرآیندهای کاری و جلوگیری از تکرار خطاها، و همچنین ایجاد نظام‌های ارتقا و جبران خدمات مبتنی بر ثبت و به اشتراک‌گذاری دانش بوده است.
 
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
پیاده‌سازی مدیریت دانش در سیمان تهران از سال 1395 به عنوان یکی از اولویت‌های بهبود سازمان مطرح شده بود. با توجه به نتایج ارزیابی‌های داخلی و خارجی، و همچنین ضرورت حفظ دانش سازمانی در پی بازنشستگی همکاران با تجربه، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. اقدامات اولیه شامل برگزاری دوره‌های آموزشی دانش‌نویسی و استفاده از نرم‌افزار مدیریت دانش برای گروهی از همکاران منتخب بود. چالش‌های اصلی در این مسیر شامل کمبود منابع انسانی و سیستم‌های کامپیوتری، عدم آمادگی فرهنگی در برخی سطوح سازمانی، تغییرات مدیریتی، نبود نظام انگیزشی مناسب و انتخاب نادرست مدیر پروژه بود. به طور خلاصه، سیمان تهران گام‌های مهمی در جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش برداشته است، اما همچنان با چالش‌هایی جدی مواجه است. موفقیت در این زمینه مستلزم رفع موانع موجود و ایجاد زیرساخت‌های لازم، همراه با ایجاد فرهنگ دانش‌محور در تمامی سطوح سازمان است.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...