پایگاه دانشی (Knowledge Bases ) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خانم هدی عباسی کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    هدی عباسی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1400/11/2
در حوزه مدیریت دانش سازمانی، باید دانش مهم و حیاتی را که نیاز به دسترسی، اشتراک، استفاده و توسعه دارد را استخراج کرد. علی‌رغم اینکه مدیریت دانش نباید به بیرونی‌سازی و کدگذاری دانش معطوف شود، در عین حال از کدگذاری دانش کلیدی سازمان نبایست غافل شد. با توجه به تاثیر این اقدام بر عملکرد سازمان، ایجاد "پایگاه دانش‌های آشکار" می‌تواند مفید واقع شود.
در ابتدا باید "حوزه‌های کلیدی دانش" را در سازمان شناسایی کرد. سپس برای هر یک از حوزه‌های شناسایی‌شده یک پایگاه دانشی (به منظور نگهداری دانش‌های آشکار)، یک انجمن خبرگی یا شبکه دانشی (برای انتقال دانش‌های ضمنی) ایجاد کنید. 

چه تفاوتی بین پایگاه دانش و پایگاه داده (Database) وجود دارد؟

پایگاه داده حاوی اطلاعاتی ساختار یافته است بنابراین می‌توان آن‌ها را مرتب و طبقه‌بندی کرد. به طور معمول، پایگاه داده توسط مدیر(ها) یا راهبران پایگاه به روز و نگهداری می‌شود. پایگاه داده به صورت متمرکز کنترل شده و اطلاعات "یک طرفه از مالک به کاربر" است. پایگاه‌های داده ابتدا حاوی سوابق ساخت‌یافته ساده نظیر متن و اعداد بوده و سپس قادر به پیوند به سوابق مرتبط با عنوان "پایگاه داده رابطه‌ای" شدند.
برخلاف پایگاه داده، پایگاه دانش معمولاً دانش را به صورت زیر توسعه می‌دهد:
1. ایجاد دانش جدید برای یک موضوع خاص؛
2. گسترش دانش با بحث و گفتگو، دریافت بازخورد، یادگیری و خلق ایده‌های جدید؛
3. اصلاح و بهبود دانش توسعه یافته در قالب دانش جدید؛ 
4- حفظ سابقه به‌روزآوری‌ها.
در زمینه مدیریت دانش، این ابزارها ما را قادر به ایجاد پایگاه‌های دانش به عنوان پایگاه‌های داده مشارکتی پیرامون موضوع اصلی دانش داده شده "چه چیزی، چرا، کجا، کی، چه کسی و چگونه" ( شش مولفه دانش) می‌کند.

تفاوت ویکی و پایگاه دانش چیست؟

ویکی یکی از انواع پایگاه دانش است و به طور معمول شامل یک صفحه برای هر موضوع دانشی است (یک صفحه بحث، یک صفحه ویرایش هر موضوع دانش و یک صفحه برای دریافت تاریخچه تغییرات و بازنگری‌ها). یک ویکی برای همکاری، توسعه و دسترسی به دانش جدید معمولاً در معرض دید بسیاری از افراد است. بهترین مثال ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ای است که با همکاری گسترده در سراسر جهان ایجاد شده است. 

ویکی و پایگاه دانش
 

پایگاه‌های دانش ساخت‌یافته و بدون ساختار

برخی از پایگاه‌های دانش مانند ویکی‌ها کاملاً "بدون ساختار" می‌باشند بنابراین افراد آزادانه افکار خود را طرح کرده و موضوعات دانشی جدیدی خلق می‌کنند. اما برخی نظیر پایگاه دانش مخصوص رویه‌های استاندارد عملیاتی در سازمان یا پایگاه دانش مشتریان باید ساختار‌یافته باشند. این قبیل پایگاه‌ها نیازمند طراحی فرآیندهای مناسب و تعریف نقش‌هایی برای دریافت ایده‌های جدید هستند. در بعضی سازمان‌ها حتی بر اساس فرآیندهای نوآورانه دانش‌محور خود، پایگاه‌های پیچیده‌ای توسعه داده می‌شود.

چرا از این ابزار استفاده می‌کنیم؟

• قبل از دسترسی به ابزارهای نوین مدیریت دانش و فضاهای کاری مشترک، کارکنان باید از پایگاه داده‌های مدیریت شده با سطح کنترل بالا استفاده می‌کردند. در صورتی‌که خلق و به اشتراک‌گذاری دانش بر بهره‌وری چند نفر وابسته باشد تبدیل به روندی آهسته می‌شود.
• پایگاه‌های دانش امروزی افراد بیشتری را به مشارکت در ایجاد، توسعه، ویرایش و دسترسی به دانش و همچنین تعامل با سایرین تشویق می‌کنند.
• در پایگاه‌های دانش می‌توان با ساختاردهی به دانش‌ها از طریق سوالات "چه چیزی، چرا، چه کسی، کجا، کی، چگونه" به اطلاعات جامعی در خصوص دانش مورد نظر دست یافت.
• پایگاه‌های دانش، به ویژه ویکی‌ها، معمولاً به دخالت مستقیم واحد  ITنیازی ندارند و بدون آن نیز می‌توانند خود را مدیریت و راهبری کنند.

نحوه استفاده از پایگاه دانشی

مرحله 1 : شناسایی دانش‌های کلیدی سازمان به منظور مدیریت توسط پایگاه دانش: حوزه‌های اصلی دانشی را می‌توان با روش‌های زیر شناسایی کرد:
• بررسی اهداف پروژه/ سازمان/ تجاری؛ 
• طرح سوال "با مدیریت بهتر کدام حوزه‌های دانشی، تفاوت زیادی در عملکرد ما ایجاد می‌شود؟"
لازم به ذکر است می‌‌توان از پایگا‌ه‌های دانش برای پروژه یا فرآیندهای جدید سازمان نیز استفاده کرد.
مرحله 2 : تصمیم‌گیری در خصوص ساختار پایگاه دانش (مدیریت شود یا باز باشد): در گام بعد باید از خود پرسید: "آیا پایگاه دانش برای راهبری به مدیر پایگاه دانش یا یک متخصص متناسب با هر موضوع نیاز دارد یا  مانند ویکی‌ها مخاطبان گسترده‌تری به طور مستقیم در آن مشارکت کنند؟"
مرحله 3 : تعیین مدیر برای پایگاه دانش: اگر قرار بر مدیریت پایگاه دانش است باید یک راهبر دانش‌بنیان منصوب کنید و فرآیندهای موجود در پایگاه را برای دریافت بازخورد، یادگیری جدید، خلق ایده، ارائه پیشنهادهای بهبود، گزارش‌گیری و غیره توسعه دهید.
مرحله 4 : ایجاد پایگاه دانش: تا جای امکان از ویکی‌ها برای موضوعات مختلف سازمان استفاده کنید و در صورت نیازمندی حوزه‌های تخصصی به قابلیت‌هایی فراتر از ویکی، پایگاه‌های دانشی ایجاد کنید. 

کاربردهای پایگاه دانش
 

نکات کاربردی برای تسهیل‌گران دانش

• مفهوم پایگاه دانش باید حداکثر در مدت زمان 1 ساعت آموزش داده شود. 
• برای شروع و آموزش مفهوم فرآیند پایگاه دانش از بیان تجربه زندگی روزمره افراد استفاده کنید. به عنوان مثال تهیه چک لیست سفر و تاثیر آن بر بهبود سفر مسافران از طریق دسترسی به این دانش و یا چک لیست خلبانان هواپیما که طی سال‌ها تجربه در زمینه ایمنی پرواز ایجاد شده است.

زمان استفاده 

به طور کلی هر جا نیاز به ایجاد دانش صریح جدید و به‌کارگیری آن به صورت تیمی یا در قالب انجمن‌های خبرگی باشد، بهتر است از پایگاه دانش استفاده شود.

شرایط به‌کارگیری پایگاه دانش

از پایگاه‌های دانش می‌توان در هر نقطه از سازمان استفاده کرد. با این حال، مراقب استفاده بیش از حد از پایگاه‌های دانش باشید. پیش از استفاده از آن نسبت به مزایای ایجاد پایگاه دانش در مقابل هزینه‌ها (مالی و زمانی) آگاهی کسب کرده و مخاطبان و مشارکت‌کنندگان احتمالی را در نظر بگیرید.

اجزای پایگاه دانش

به طور کلی پایگاه دانش باید شامل موارد زیر باشد: 
1.    اطلاعاتی نظیر چه چیزی، چرا، چه کسی، کجا، چه زمانی و چگونه در خصوص حوزه دانشی مربوطه؛
2.    فضایی برای دریافت ایده‌های جدید و یادگیری از دانش‌های موجود؛
3.    ایجاد امکان بازخورد، بحث، مشارکت، ویرایش و ایجاد دانش جدید؛
4.    انجمن خبرگی.
 


برگزاری دوره‌های آموزش سامانه مدیریت دانش در شرکت نفت سپاهان
برگزاری دوره‌های آموزش سامانه مدیریت دان ...
مزایای مدیریت دانش برای استخدام هوشمند در سازمان شما
بکارگیری مدیریت دانش در استخدام هوشمند ی ...
نخستین دوره آموزشی تسهیلگران دانش در سراسر کشور در کمیته امداد امام خمینی ( ره )
برگزاری دوره آموزش فراگیر تسهیلگران دانش ...
رویداد داستان‌سرایی در شرکت آب منطقه‌ای گلستان
رویداد داستان‌سرایی در شرکت آب منطقه‌ای ...
شرکت ملی پست در مسیر آینده؛ استقرار نظام جامع مدیریت دانش و برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی
برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی در ...
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفت ...
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت برق منطقه‌ای خوزستان
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت بر ...
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک سازمان
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...