تحول دیجیتال و آینده نقش مدیر دانش؛ مهارتهای جدید برای مدیران دانش
حامد کوچکپور
مدیر پروژه
تاریخ انتشار:
1404/9/2
تحول دیجیتال در دهه اخیر نقش مدیر دانش را به طور اساسی متحول کرده و انتظارات از این نقش را گستردهتر و پرچالشتر ساخته است. مدیران دانش در عصر جدید باید افزونبر مهارتهای پیشین، مجموعهای از توانمندیهای نوین را کسب نموده و این تحول را بهصورت اجرایی در سازمان نهادینه کنند. در این محتوا با رویکرد اجرایی، ابتدا ابعاد تحول دیجیتال و اثر آن بر جایگاه مدیر دانش را بررسی کرده و سپس مهارتهای کلیدی و راهکارهای عملی برای موفقیت مدیران دانش در فضای دیجیتال را تبیین میکنیم.
تحول دیجیتال و تأثیر آن بر مدیریت دانش
ورود فناوریهای هوشمند، پلتفرمهای ابری، هوش مصنوعی و ابزارهای نوین تعاملی، فرآیندهای ثبت، تسهیم و بهکارگیری دانش را کاملاً دگرگون کردهاست. تحول دیجیتال، مدیریت دانش را از نقش صرفاً پشتیبان خارج نموده و آن را به پیشران کلیدی نوآوری و افزایش بهرهوری تبدیل ساخته است. در این بستر جدید:
• دانش بهسرعت تولید و مستهلک میشود؛ در نتیجه نیازمند فرآیندهای پویا و ابزارهای هوشمند برای کشف، ذخیره و تسهیم اثرگذار دانش هستیم.
• نقش مدیر دانش از بازیگر منفعل و مستندساز به رهبر تحول، استراتژیست و تسهیلگر دانشهای کلیدی تغییر یافته است.
• مدیر دانش باید بتواند با فناوریهای دیجیتال مانند پلتفرمهای مدیریت دانش ابری، ابزارهای تحلیلی و یادگیری ماشینی، فرآیند تسهیم دانش و نوآوری را تسریع کند.
مهارتهای کلیدی مدیر دانش در عصر دیجیتال
در اقتصاد دانشمحور امروز، مدیر ارشد دانش (CKO) بهعنوان چهرهای کلیدی در سازمانهایی ظهور کرده که به دنبال بهرهبرداری از سرمایه فکری خود برای کسب مزیت رقابتی هستند. این جایگاه اجرایی ارشد، که در دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی برجسته شد، مسئولیت نظارت بر ابتکارات مدیریت دانش سازمان را بر عهده دارد و تضمین میکند که اطلاعات و تخصصهای ارزشمند بهطور مؤثر ضبط، اشتراکگذاری و بهرهبرداری شوند تا در سراسر سازمان جریان یابند.
بر اساس آخرین پژوهشها و چارچوبهای معتبر جهانی مانند APQC،APO و مقالات اخیر در حوزه مدیریت اطلاعات، مهارتهای زیر برای موفقیت مدیر دانش در دوره تحول دیجیتال ضروری است:
مهارت
شرح
لزوم اجرایی
دانش تکنولوژیک
شناخت روندهای فناوری، ابزارهای نوین مدیریت دانش (پلتفرمهای ابری، هوش مصنوعی، Analytics) و نحوه بهرهگیری از آنها در ساختار سازمانی.
انتخاب و پیادهسازی راهکارها مطابق با نیازهای واقعی سازمان
مدیریت تغییر
توانایی مدیریت مقاومت، آموزش کارکنان و هدایت فرهنگ سازمانی به سمت استفاده فعال از فناوریهای جدید.
تحلیل موانع و اجرای برنامههای جلب مشارکت ذینفعان
سنجش و شناسایی گپهای دانشی
بهرهگیری از ابزارهای تحلیل داده و مصاحبه ساختاریافته برای احصای کمبودها
طراحی داشبورد و گزارشساز جهت رصد مستمر وضعیت دانش
برنامهریزی استراتژیک دیجیتال
تدوین نقشه راه تحول دانش و همسویی با اهداف کلان دیجیتال سازمان
تدوین استراتژیKMDigitalباKPI مشخص و سنجشپذیر
بهینهسازی فرآیندها
بازطراحی فرایندهای جاری دانشمحور و همگامسازی با فناوریهای جدید
تبدیل فرایندهای دستی به سیستماتیک (اتوماسیون، مستندسازی)
رهبری دادهمحور
تصمیمسازی بر اساس دادههای معتبر، تحلیل روندها و شاخصها
بهکارگیری داشبورد وBIبرای مقایسه وضعیت فعلی و هدف
راهکارها و اقدامات اجرایی برای مدیران دانش
۱. تدوین نقشه راه مدیریت دانش دیجیتال
مدیر دانش باید همراستا با طرح تحول دیجیتال سازمان، نقشه راه مدیریت دانش تنظیم کند. این نقشه راه شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف زیرساختهای فعلی، اولویتبندی فناوریهای مورد نیاز (مانند پلتفرمهای مدیریت ابری، اتوماسیون گردش کار، هوش مصنوعی)، تعیین KPIهای قابل سنجش و طراحی مدل بلوغ دیجیتال برای رشد مدیریت دانش است.
۲. حرکت به سمت چابکی (Agility) در مدیریت دانش
در محیط پرتلاطم دیجیتال، مدیر دانش باید رویکرد چابک را جایگزین رویکردهای سنتی نماید:
• اجرای چرخههای بهبود مستمر بر مبنای فیدبک سریع کاربران (کارکنان، مشتریان، شرکا)؛
• مدیریت و برگزاری جلسات برنامهریزی کوتاه مدت (Sprint) و انتشار نسخههای بهروز شده پایگاه دانش و ابزارها.
۳. پیادهسازی ابزارهای تحلیلی و هوش مصنوعی
با استفاده از دیتاماینینگ، آنالیتیکس و الگوریتمهای یادگیری ماشین، میتوان الگوهای استفاده دانش و شکافهای دانشی را شناسایی و فرآیند خلق، ذخیره و بازیابی دانش را بهینه کرد:
• طراحی داشبورد یکپارچه برای گزارشدهی وضعیت دانش در لحظه؛
• تحلیل پیشگویانه برای کشف نیازهای دانشی پیشرو و توصیه هوشمند محتوا به کاربران.
۴. فرهنگسازی دیجیتال و آموزش مستمر
بدون شکلگیری فرهنگ دیجیتال در میان کارکنان، ابزارها و فناوریهای جدید عقیم میمانند و بر همین اساس مدیر دانش باید:
• اجرای برنامههای آموزشی مستمر برای ارتقای سواد دیجیتال و مهارتهای همکاری؛
• انتشار داستانهای موفقیت (Success Story) از پروژههای دانش دیجیتال جهت افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان.
۵. ایجاد کامیونیتیهای مجازی و بسترسازی مشارکت کاربر
ایجاد گروههای تخصصی آنلاین، تالارهای گفتگو، Wiki و بانک ایده بر بستر دیجیتال، با هدف افزایش سرعت خلق و تسهیم دانش:
• برگزاری رویدادهای دانشی آنلاین، چالشهای ایدهیابی و یادگیری؛
• تشویق به ثبت و بهاشتراکگذاری تجربههای عملی و دانش بومی کارکنان.
۶. حمایت از مدیریت تغییر و کاهش مقاومت
هر برنامه تحول دیجیتال با مقاومت کارکنان روبهرو خواهد شد. مدیر دانش باید:
• شناسایی و مشارکت ذینفعان کلیدی و گروههای مؤثر در طراحی و اجرای پروژه مدیریت دانش؛
• تبدیل مقاومت به حمایت با انتقال شفاف اطلاعات، آموزش گامبهگام کار با سامانههای جدید و ایجاد انگیزه.
۷. طراحی شاخصهای موفقیت و سنجش مستمر
تعریف شفاف و عملیاتی معیارهای اثربخشی و بلوغ مدیریت دانش (KPI & Digital KM Maturity Model) جهت پیشرفت، مسائل موجود و پایش نقاط قابل بهبود:
• درصد استفاده از پایگاههای دانش، میزان مستندسازی پروژهها، نرخ تسهیم دانش میان بخشها؛
• اجرای دورههای بازبینی دورهای و بهبود مبتنی بر دادهکاوی.
جمعبندی
تحول دیجیتال، نقش مدیر دانش را به ترکیبی از رهبری فناورانه، تحلیلگری دادهمحور و تسهیلکننده نوآوری و یادگیری سازمانی تبدیل نموده است. مدیران دانش موفق، باید با ارتقای مهارتهای فناورانه، چابکی سازمانی، تسهیل فرهنگ دیجیتال و طراحی ابزارها و مدلهای نوین مدیریت دانش، سازمان را در مسیر تحول دیجیتال هدایت کنند. راهبردهایی چون ترسیم نقشه راه دیجیتالی، بهرهگیری از تحلیل داده و یادگیری ماشینی، فرهنگسازی و آموزش، حمایت از مدیریت تغییر و سنجش مستمر عملکرد، مسیر تحقق تحول دانش را هموار خواهد ساخت.
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج میتوان به تحلیل دقیق شکاف دانشها و مستندسازی دانشهای سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالشهایی همچون نبود زیرساختهای فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنماییهای کارشناسان مشاور برطرف گردید.
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیادهسازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخشسازی دانشها و تجارب اشتراکگذاریشده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده بهعنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روشهای نوین و بهروزآوری شیوههای کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنیسازی دانش سازمانی و بهبود روشهای انجام کار، به شکل چشمگیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوبارهکاریها، افزایش مزیت رقابتی و تابآوری آنها در فضای کسبوکار شده است.
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمعآوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاورههای تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری میتوان به بومیسازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالشهایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راهاندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرمافزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راهاندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و بهطور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام مینماید. توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوبارهکاری، کاهش هزینهها و... بخشی از ثمرات راهاندازی این سیستم میباشد.
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاورههای تخصصی و پیادهسازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراکگذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویهها و ایجاد بستری برای اشتراکگذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان میدهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمانها کمک میکند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
مهندس مهدوی- پایانههای نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانشمحور در سازمان، اقدام به پیادهسازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزشهای هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالشهای موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراکگذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانشمحور و یادگیرنده در حرکت است.
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرمافزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمعآوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانهها" بستر نرمافزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانهها ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونتها و شرکتهای زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکتهای زیرمجموعه و چالشهای مرتبط با انتقال تجارب و درسآموختهها، این سیستم به گونهای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینههای اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژههای بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراکگذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیتهای شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیکهای مدیریت دانش امری الزامی محسوب میشد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
دکتر خواجهوندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاورههای تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری میتوان به بومیسازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالشهایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیادهسازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه میتوان به افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان میدهد که با استفاده از ابزارها و روشهای مناسب و همکاری با مشاوران خبره، میتوان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضویپور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری میتوان به بهبود مستندسازی رویهها و ایجاد بستری برای اشتراکگذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش میتواند به سازمانها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقهای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیتهای چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاورههای تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری میتوان به بومیسازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالشهایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقهای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراکگذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روشهای دانشنویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراکگذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالشهای اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنماییهای مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابیها نشان داد که پیادهسازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهرهوری و رضایتمندی کارکنان شده است. پیشنهاد میشود سازمانهایی که قصد پیادهسازی مدیریت دانش را دارند با شرکتهای مشاور تخصصی همکاری کنند.
مهندس توکلی _ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهرهبرداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرمافزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقهبندی و اشتراکگذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم میکند. با وجود چالشهای اولیه، با آموزشهای تخصصی و ایجاد فرهنگسازی مناسب توسط مشاوران، این چالشها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمینشناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانشمحور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیقتری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهرهبرداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیادهسازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج میتوان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزشهای تخصصی دانشنویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالشهایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنماییهای کارشناسان مشاور برطرف گردید.
داستان موفقیت مشتریان
هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...
شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که بهعنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی در ایران و یکی از بزرگترین مجتمعهای آروماتیکی در دنیا شناخته میشود...
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین پالایشگاههای کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سالها بسیاری در مورد کارایی ا...
عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیتهای مدیریت دانش به عنوان یکی از چالشهای سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمانهای کشور به هنگام پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...
مجتمع صنعتی اسفراین به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی در کشور، یکی از واحدهای عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...
گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهنآلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهرهگیری از تکنولوژیهای روز جهان در زنجیره فول...
اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...