بانکداری

بانکداری


در دنیای امروز، دانش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل دستیابی به موفقیت در بازارهای رقابتی محسوب می‌شود. بنابراین سازمان‌های تجاری مدرن، دانش را به‌عنوان دارایی ارزشمند استراتژیک خود در نظر می‌گیرند. دانش، مانند هر دارایی دیگر، مستلزم مدیریت مناسب با تکیه بر رویه‌ها و شیوه‌های مؤثر و کارآمد است. این موضوع می‌تواند به موسسات مالی و به‌ویژه افراد فعال در صنعت بانکداری تعمیم داده شود. 
این مؤسسات عمدتاً برای ایجاد دانش لازم جهت مدیریت فعالیت‌های خود، به تفسیر و سازماندهی داده‌ها تکیه می‌کنند. یافته‌ها حاکی از آغاز مدیریت دانش در بانک جهانی از سال 1996 و گسترش آن در بانک‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می‌باشد. به طور کلی مدیریت دانش در صنعت بانکداری به معنای فرآیند شناسایی، کشف و جمع‌آوری دانش مورد نیاز و استفاده از آن برای پشتیبانی و بهبود عملکرد کلی بانک است. 

ایجاد مزیت رقابتی در نظام بانکداری

به طور کلی، ایجاد مزیت رقابتی یکی از بهترین روش‌هایی است که هر سازمانی باید از آن جهت حفظ ثبات خود در فضای رقابتی شدید کسب‌وکار استفاده کند. ایجاد مزیت رقابتی در دنیای بانکداری با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
•  عدم توسعه توانایی‌ها و مهارت‌های کارکنان و بی‌توجهی به این فرآیند علی‌رغم اهمیت ویژه آن در بازارهای رقابتی امروزی؛
•  پیچیدگی‌های مربوط به توسعه اداری و فقدان تدابیر مناسب برای توانمندسازی کارمندان؛
•  عدم وجود تئوری‌ها و مدل‌های پذیرفته‌شده جهانی؛
•  ضعف در حفظ امنیت اطلاعات در سیستم‌های مدیریت دانش؛
•  عدم تمایل به یادگیری از اشتباهات گذشته در میان کارکنان و مدیران بانکی؛
•  تمایل به رویکردهای سنتی در اکثر بانک‌ها.

پیاده‌سازی مدیریت دانش در بانک‌ها و مؤسسات مالی

روند تغییر به سمت مدیریت دانش در بخش بانکی در درجه اول مبتنی بر جابه‌جایی مقادیر گسترده اطلاعات از منابع مختلف است. مدیریت دانش، ستون اصلی مدیریت استراتژیک در بخش بانکداری نوین محسوب می‌شود. مدیریت دانش انتقال داده و اطلاعات را در سراسر مؤسسه آسان کرده و فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، بازنگری و ارائه اطلاعات را برای استفاده، درک و اشتراک توسط یک فرد عادی تسهیل می‌کند. ساماندهی اطلاعات در این مراحل سبب افزایش کارآمدی روند تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات می‌شود.

الزامات اجرای مدیریت دانش در بخش بانکی

•  پرورش فرهنگ سازمانی به‌منظور تبادل مناسب و شفاف اطلاعات در بین کارکنان از تمام سطوح سازمانی؛
•  توجه به زیرساخت‌های فناوری به دلیل وابستگی زیاد سیستم‌های مدیریت دانش به ابزارهای فناورانه؛
•  توانمندی بالای کارکنان در استفاده از فناوری؛
•  برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان.
موانع و چالش‌های اجرای مدیریت دانش در بخش بانكی
•  دشواری در تعیین راه‌های صحیح تبدیل دانش ضمنی افراد به دانش صریح و اشتراك آن در سراسر سازمان؛ 
•  محدودیت‌های مدیران (زمان، منابع و ...) ؛
•  تأکید بیش از حد مدیران بر فعالیت‌های اداری و غفلت از اهمیت اشتراک و مدیریت دانش.
 

مدیریت دانش در بانک‌ HSBC

اچ‌اس‌بی‌سی شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی است. این بانک در سال ۱۸۶۵ در هنگ‌کنگ تاسیس و در حال حاضر از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به‌شمار می‌رود. در 2002،  HSBC یک واحد متخصص مدیریت دانش در بخش منابع انسانی ایجاد و از این واحد برای بهبود کسب و کار استفاده کرد. فعالیت‌های این واحد به قرار زیر است:
•  معرفی ابزار الکترونیک جهت تعیین محل تخصص
•  ارائه کتاب راهنما الکترونیکی
•  ممیزی دانش: مرتبط با نقشه دانشی و پر کردن شکاف دانشی در یک واحد 
•  راه‌اندازی چندین پروژه کسب دانش با هدف:
  • تسخیر دانش کارکنان قبل از خروج از سازمان
  • ایجاد احساس ارزشمندی در کارکنان ارشد
  • تسریع فرآیند یادگیری کارکنان جدید



تسهیم دانش را فراموش و جستجوی دانش را تشویق کنید.
تسهیم دانش را فراموش و جستجوی دانش را تش ...
پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی
پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات ما ...
نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها
نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب ...
چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟
چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذ ...
موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران
موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات ...
بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌افزار MTAShare
بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌ا ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم