بانک سینا


موسسه مالی و اعتباری سینا در سال ۱۳۶۴ با هدف تامین نیازهای مالی واحدهای مختلف تولیدی، تجاری و خدماتی و جمع‌آوری سپرده‌های عمومی در جهت اعطای تسهیلات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص بخش تولید، تاسیس و خوشبختانه تاکنون به رشد چشمگیر و بی سابقه‌ای دست یافته است. بانک سینا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ موفق به دریافت مجوز تاسیس شد.
پیاده سازی طرح مدیریت دانش در بانک سینا در سال 1400 آغاز شده، به مدت 8 ماه به طول انجامید و دارای 7 فاز اجرایی بوده است.
یکی از الزامات مهم استقرار مدیریت دانش، وجود افرادی است که در ساختارهای مشخص و تعریف شده‌ای به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ی استقرار مدیریت دانش در بانک مشارکت‌ کنند. این افراد علاوه بر اینکه خود به‌عنوان یک دانشکار محسوب می‌شوند، قادرند بانک را در اجرای برخی اقدامات مدیریت دانشی یاری کنند.
تسهیلگر دانش فردی است که در فرآیند مدیریت دانش و تسهیلگری آن تخصص دارد و می‌تواند سه فعالیت استخراج، تحلیل و ثبت دانش را انجام دهد. این سه فعالیت منجر به تولید یک نقشه‌ی دانش ساخت یافته مبتنی بر دانش تخصصی افراد سازمان با قابلیت استفاده مجدد می‌شود که به عنوان محتوای ورودی به سیستم مدیریت دانش قابل استفاده است. تسهیلگران دانش از تأثیرگذارترین افراد در اشاعه فرهنگ دانش‌نویسی و ایجاد چرخه‌ی دانش هستند. 
افراد با انگیزه می‌توانند تغییرات قابل توجهی در رفتار ایجاد کنند. این افراد تعدادی از دانشکاران فعال در زمینه‌ی مدیریت دانش بودند که پس از گذراندن تمامی دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط، جاری‌سازی زیرفرآیندهای مدیریت دانش و استخراج دانش از خبرگان در بانک سینا را برعهده گرفتند. 

معیارهای انتخاب تسهیلگران دانش 

افراد منتخب باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:
•    حداقل سه سال سابقه کار در بانک سینا؛
•    علاقه‌مندی به حضور در فعالیت‌های مدیریت دانش و اعتقاد به اهمیت این فرآیندها؛
•    دارای تسلط کافی در حوزه‌های کاری مربوطه؛
•    برخورداری از نظم و پیگیری در امور؛
•    توانایی آموزش، ارائه، مدیریت جلسات و مهارت نوشتاری مناسب.
با توجه به معیارهای مطرح شده، تسهیلگران دانش از بین دانشکاران فعال در زمینه مدیریت دانش طبق نظر مدیران مربوطه انتخاب شدند.