مهمترین پیشنهادات رهبران مدیریت دانش برای سال ۲۰۲۱
هدی عباسی
کارشناس ارشد مدیریت دانش
تاریخ انتشار:
1400/2/29
با بازگشت جامعه بینالمللی به شرایط قبل از COVID 19، رویکردهایی به منظور بهبود فرآیندها و استفاده از فناوریهای جدید به کار گرفته میشوند. استفاده از پایگاههای ابری (Cloud platform) تجزیه و تحلیل تجارب کارمندان و مشتریان، تاکید بر همکاریهای هوشمند، هوش مصنوعی (Artificial intelligence (AI)) و یادگیری ماشینی (Machine learning (ML)) ، برخی از استراتژیهای سازمانها جهت پیشروی در سال ۲۰۲۱ میباشند.
در این مطلب مجریان اصلی مدیریت دانش در سطح جهانی پیشنهادات و راهکارهایی جهت نیل به موفقیت در سال ۲۰۲۱ ارائه میدهند.
اهمیت چابکی سازمان
از نکات آموزنده در سال ۲۰۲۰، اهمیت چابکی شرکتها برای موفقیت در راستای ماندگاری در شرایط نامشخص است. بسیاری از سازمانها مجبور به "تغییر" مدلهای کسبوکار، خلق محصولات و رویکردهای جدید ارائه خدمت، تجدید نظر در فرآیندهای زنجیره تامین و بازبینی طرحهای استراتژیک موجود شدهاند. بنابراین شکاف عملکردی بین شرکتهایی که زیرساخت فناوری اطلاعات خود را از طریق Cloud و SaaS (Software as a service) مدرنسازی کردهاند و شرکتهای پایبند به سیستمهای سنتی، گسترش خواهد یافت.
استفاده از اطلاعات مرتبط با رفتار کاربران
یکی از پیشنیازهای کلیدی برای مدیریت دانش آیندهنگر، توانایی استخراج داده از صدها و هزاران سیلوی اطلاعاتی موجود در سراسر سازمان و ایجاد پیوند میان آنها برای پردازشهای اثربخش است. امروزه پیشگامان مدیریت دانش سعی بر تحلیل عوامل موثر در روشهای استفاده از اطلاعات دارند و از منظر فنی این تحلیل به عنوان مدل رفتاری برای طراحی سیستم بازیابی اطلاعات شناخته میشود.
این عوامل عبارتند از میزان اهمیت فعالیتها، اقدامات پیشین انجام شده مرتبط با اطلاعات و احساس کاربران در ارتباط با اطلاعات (تحت عنوان تجربه مشتری یا "اقتصاد تجربه"). بر اساس تجزیه و تحلیل رفتاری فوق، سیستمهای مدیریت دانش بدون انجام اقدامات اضافی، دانش و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در زمان مناسب تحویل داده و آنها را شخصیسازی میکنند.
رشد تقاضا برای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML)
از توسعهدهندگان و کاربران سیستم مدیریت دانش انتظار بینش و استدلال بیشتری در مورد الگوریتمهای ML، AI و نحوه عملکرد آنها داشته باشید.
به عنوان مثال، در زمینه کاربرد یادگیری ماشینی در فرآیند استخدام (چرایی توصیه یک فرد برای نقشی خاص توسط سیستم) به مدیر منابع انسانی اجازه اخذ تصمیم آگاهانه را داده و ریسک انحراف ناخواسته (یا مخرب) را نشان میدهد.
از آنجا که بسیاری از مدلهای AI و ML مانند یک جعبه سیاه عمل میکنند، کاربران و توسعهدهندگان در مورد نحوه کارکرد این مدلها آگاه نیستند.
شکلگیری موج جدیدی از تحول دیجیتال برای مشاغل به دلیل پاندمی
سیاستهای دورکاری سبب استفاده از نرمافزارهایی به منظور تکمیل خلاهای موجود شده است. کار در خانه بیش از هر زمان دیگری نیاز سازمانها به یکپارچهسازی فناوریهای اطلاعاتی را دوچندان کرده است. در نتیجه، سرعت بخشیدن به جابجایی از سیستمهای سنتی به ابری به منظور تسهیل انجام فرآیندهای روزمره در شرایط دورکاری بسیار حائز اهمیت است. پیشبینیها حاکی از آن است که بازار تحولات دیجیتال سالانه 22/7 درصد رشد میکند و در سال 2025 به 3/3 میلیارد دلار می رسد. با ادغام سرویسهای ابری، بهرهوری مشاغل تا پایان سال 2021 به بیش از 200 درصد افزایش مییابد.
در نهایت مدیریت دانش جایگاه خود را در بین عملکردهای حیاتی کسبوکار در سال ۲۰۲۱ پیدا میکند. با تغییر رویکردهای کاری و پراکندگی کارکنان، شرکتها به دنبال راهکارهایی برای بهبود همکاریها در غیاب تعاملات پیشین هستند. علاوه بر این، در بسیاری از شرکتها، دسترسی به اسناد، اطلاعات و تجارب جمعی به دلیل VPN ضعیف، دستورالعملهای امنیتی، نبود سیستمهای مدیریت محتوای گسترده و فقدان رویکرد رسمی و ساختاری برای مدیریت دانش، محدود بود. در سال ۲۰۲۱، دسترسی ایمن و سریع به دانشهای سازمانی و استفاده مجدد از آنها (با حفظ مالکیت فکری کسبوکار) و بهبود همکاریها، نیاز به مدیریت دانش را افزایش خواهد داد.
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیادهسازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخشسازی دانشها و تجارب اشتراکگذاریشده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده بهعنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روشهای نوین و بهروزآوری شیوههای کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنیسازی دانش سازمانی و بهبود روشهای انجام کار، به شکل چشمگیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوبارهکاریها، افزایش مزیت رقابتی و تابآوری آنها در فضای کسبوکار شده است.
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمعآوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راهاندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرمافزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راهاندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و بهطور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام مینماید. توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوبارهکاری، کاهش هزینهها و... بخشی از ثمرات راهاندازی این سیستم میباشد.
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرمافزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمعآوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانهها" بستر نرمافزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانهها ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیتهای شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیکهای مدیریت دانش امری الزامی محسوب میشد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
داستان موفقیت مشتریان
هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...
امروزه گسترش فعالیتها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمانهای خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین پالایشگاههای کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سالها بسیاری در مورد کارایی ا...
عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیتهای مدیریت دانش به عنوان یکی از چالشهای سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمانهای کشور به هنگام پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...
شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...