راهنمای گام به گام تدوین و توسعه نقشه دانش

حامد کوچک پور    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1399/11/15
نقشه دانش همانند یک عکس فوری عمل کرده و سازمان با کمک آن قادر است به سوال"چه کسی چه چیزی می‌داند و در کجاست؟ " پاسخ دهد. به عبارت دیگر نقشه دانش به صورت بصری نشان می‌دهد که دانش در کجای سازمان یا شرکت شما یافت می‌شود. این مفهوم ساده اما کاربردی یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت دانش است که با ساده‌سازی مفاهیم پیچیده منجر به بهبود در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. 

نقشه دانش چیست؟

نقشه دانش با استفاده از فرآیندها و ابزارهایی جهت نشان دادن خبرگان، منابع دانش، جریان‌های ارتباطی و محدودیت‌های دانش در سازمان ایجاد می‌شود. این ابزار نمایشی بصری از منابع و جریان‌های دانشی سازمان بوده و منجر به تسهیل فرآیند دستیابی به دانش صریح و ضمنی موجود می‌شود. علاوه بر موارد فوق نقشه دانش اهمیت ایجاد چرخه انتقال دانش و ارتباط بین ذخیره و بکارگیری دانش را بیان کرده و سازمان‌ها با استفاده از آن دارایی‌های دانشی (ناملموس) خود را شناسایی و طبقه‌بندی می‌کنند. دارایی‌های دانشی اغلب در 4 دسته زیر قابل تفکیک هستند:
•    افراد؛
•    فرآیندها؛ 
•    محتوا؛ 
•    فناوری.


مراقب نفوذ اطلاعات باشید!

تشخیص مرز بین دانش و اطلاعات بسیار مهم است. اغلب سیستم‌های به اشتراک‌گذاری دانش از اطلاعات اضافی رنج می‌برند. گاهی حجم اطلاعات به قدری زیاد است که با ایجاد مزاحمت، مانع از دسترسی افراد به دانش‌های مفید خواهند بود. پس دقیقا مشخص کنید چه چیزی دانش است و چه چیزی دانش نیست. با این کار از ورود اطلاعات اضافه و پرداختن به حواشی جلوگیری می‌شود.

چه چیزی دانش است!

دانش شکل ارزش یافته اطلاعات است و می‌توان از آن در تصمیمات و اقدامات استفاده کرد. بنابراین داده و اطلاعات دانش نیستند. دانش باید در نتیجه گردش کار عادی تیم تولید شود. منابع دانشی از بسته‌های کوچک و کاربردی تشکیل می‌شوند که به تنهایی قابلیت بکارگیری مجدد را داشته باشند.
در تعریف دانش علاوه بر "امکان استفاده مجدد" به عبارت "کاربردی" نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید چراکه دانش‌ها باید برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کرده و در مسیر تحقق اهداف سازمانی موثر واقع شوند.

دانش را جستجو نکنید! فقط کافی است آن را بردارید.

بسیاری از ما هنگام جستجوی یک کلید واژه، سطحی از ناامیدی را تجربه کرده‌ایم. غالباً رایانه لیستی از ده‌ها مورد با عناوین مبهم و مشابه را برمی‌گرداند و ما مجبور به بررسی تک تک آن‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب هستیم. جستجوی دانش نهایتا نیاز شما را رفع می‌کند اما راه‌حلی بهینه نیست.
به جای جستجوی دانش آن را از روی نقشه بردارید! زمانی که دانشی را جستجو می‌کنیم، اگر خوش شانس باشیم دانش مورد نظر را پیدا می‌کنیم؛ اما از طریق پیمایش نقشه دانش، علاوه بر یافتن دانش مورد نظر، چیزهایی را کشف می‌کنیم که حتی از وجود آنها اطلاع نداشتیم.

نقشه دانش

مزایای نقشه دانش چیست؟

نقشه دانش به سازمان‌ها در جمع‌آوری و مدیریت سرمایه‌های دانشی و تجربیات کارکنان کمک می‌کند. با سازماندهی دانش‌ها در نقشه دانش می‌توان به سرعت به دانش مورد نیاز دست پیدا کرد و با بهره‌گیری از این امکان ضمن شناسایی خبرگان از دانش‌های موجود در زمینه‌های مختلف آگاه شد. 
نقشه دانش این امکان را به سازمان می‌دهد تا با شناسایی و رفع موانع و محدودیت‌ها و با کمک متخصص‌های داخلی موجود، در راستای تحقق اهداف استراتژیک گامی مهم بردارد. این ابزار، نقشه‌راهی برای یافتن اطلاعات و دانش مورد نیاز افراد است. به این صورت که کارکنان برای رفع چالش پیش آمده، از تجارب افرادی پیشین در مشکلات مشابه، بهره‌مند می‌شوند.
بنابراین شکل نقشه دانش بسته به استراتژی‌های دانشی سازمان، متفاوت است. اگر هدف استفاده مجدد از دانش صریح باشد، این ابزار بر کدگذاری اسناد اصلی، محتوای اینترانت سازمانی، داده‌های حاصل از مشتری و ... تمرکز می‌کند. از طرفی اگر افزایش توانایی‌های افراد مدنظر باشد، نقشه دانش با ثبت و نشر دانش ضمنی کارمندان، به کمک سازمان می‌آید.
چرا نقشه دانش؟
•    جهت شناسایی منابع، فرصت‌ها و محدودیت‌های کلیدی در ایجاد و به جریان انداختن چرخه دانش؛
•    تشویق افراد به استفاده مجدد از دانش‌های موجود، صرفه‌جویی در زمان جستجو و فرایند دستیابی به دانش مورد نیاز و حذف هزینه‌های ناشی از خرید دانش تکراری؛
•    نمایش تخصص‌های موجود در قسمت‌های مختلف سازمان با هدف افزایش تبادل و اشتراک دانش بین افراد ؛ 
•    استفاده كارمندان از تجارب پیشین ثبت شده در نقشه دانش و کاهش مراجعه مستقیم به خبرگان؛
•    بهبود کیفیت پاسخگویی به مشتری، تصمیم‌گیری و حل‌ مسئله از طریق دسترسی به اطلاعات قابل استفاده و متخصصان درون سازمانی و برون سازمانی؛
•    نمایان کردن فرصت‌های یادگیری در سازمان؛
•    افزایش دارایی‌های ناملموس سازمان با به نمایش درآمدن ابتکارات دانشی جدید.

چگونه نقشه دانش بسازیم؟

"توجه به استراتژی، اصلی ضروری و اجتناب ناپذیر است"

از امروز و برای همیشه متوجه استراتژی‌ها و اهداف راهبردی سازمان باشید. چراکه مدیریت دانش و احصاء منابع دانشی، باید در راستای راهبردها و تحقق اهداف سازمان قرار گیرد. پس در گام‌های آتی مراقب انحراف از مسیر استراتژی‌ها بوده و در جهت تحقق اهداف و راهبردهای سازمان حرکت کنید.
سازمان‌ها باید نقشه دانش را بر اساس استراتژی دانشی خود ایجاد کنند. یکی از اشتباهات معمول هنگام ایجاد نقشه دانش، استفاده از اطلاعات موجود و جریان‌های ارتباطی با صرف هزینه‌های بسیار زیاد است و این موضوع سبب طولانی شدن فرآیند انجام کار می‌شود. ایجاد نقشه دانش با اطلاعات بیش از حد، نه تنها مقرون به صرفه نبوده، بلکه استفاده از آن نیز دشوار خواهد بود. 
روشی مناسب برای شروع ترسیم نقشه دانش، تمرکز بر دانش‌های کلیدی موجود و تعمیق در آن در صورت عدم پاسخگویی به نیازهای سازمان است. طبق تجربه، انجام این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و نتایج بهتری را حاصل می‌کند.
 

گام صفر: هدف نقشه دانش خود را مشخص کنید.

بسیار مهم است که بدانیم نقشه دانش را برای چه کسانی ترسیم می‌کنیم و قرار است چه استفاده‌ای از آن بشود. در این نوشته به دنبال ایجاد ابزاری بصری برای جمع‌آوری و دسترسی سریع به منابع دانشی سازمان هستیم تا همه سطوح سازمان از آن برای رفع نیازهای دانشی خود و البته شناسایی منابع دانشی موجود استفاده کنند.

گام اول: موضوع نقشه دانش را مشخص کنید.

در این گام، حوزه اصلی و یا به عبارتی عنوان اصلی نقشه دانش را به گونه‌ای انتخاب می‌کنیم که تمام دانش‌های مرتبط را شامل شود. با این انتخاب، محدوده عملیاتی خود را تعریف کرده و به آن متعهد می‌شویم. 
ممکن است خارج از این محدوده، دارایی‌های ارزشمندی وجود داشته باشد. اما فعلا نباید به سراغ آن‌ها بروید. تنها با یک یادداشت و یادآوری به موضوع خاتمه داده و سرنخی برای خود و دیگر همکارانتان باقی بگذارید. 

گام دوم : درخت دانش خود را شکل دهید.

با توجه به نظر خبرگان و یا مستندات موجود، دسته‌بندی دانشی موضوع را مشخص کنید تا هر دانش در دسته مربوط به خود قرار گیرد. با این کار حوزه‌های فرعی دانش را تعیین کرده‌اید که در نقشه دانش به عنوان زیرشاخه‌های حوزه اصلی دیده می‌شوند. هر حوزه دانشی باید به گونه‌ای انتخاب شود که جامع و مانع باشد، یعنی ضمن پوشش همه دانش‌های مورد نظر، حتی‌الامکان با دیگر حوزه‌ها هم‌پوشانی نداشته باشد. البته یک دارایی یا منبع دانشی ممکن است با حوزه‌های دانشی متعددی مرتبط شود. 

گام سوم: دارایی‌های دانشی سازمان را پیدا کنید.

 این اقدام شامل شناسایی مستندات دانشی آشکار و یا خبرگان و متخصصان و دانش‌های ضمنی آنان می‌باشد و لازم است متناسب با هر حوزه انجام شود. بعد از یافتن منابع دانشی و جمع‌آوری دانش‌ها، آن‌ها را به حوزه یا حوزه‌های مربوطه وصل کنید. در افزودن هر منبع دانشی به نحوه دسترسی به آن منبع و خبرگان و متخصصان نیز توجه داشته باشید.
همچنین بازبینی و اصلاح درخت دانشی را فراموش نکنید. شاید لازم باشد برخی حوزه‌ها را ادغام کرده، حوزه‌ای را حذف و یا شاخه‌بندی را به سطوح بعدی توسعه دهید.

گام چهارم: نقشه دانش را همواره به‌روز نگه‌دارید.

به صورت مداوم و روزمره صدها دارایی دانشی در هر جامعه و سازمانی تولید می‌شود، بنابراین نقشه دانش هم باید به طور پیوسته توسعه یافته و تمام منابع دانشی موجود را شامل شود. بهتر است از یک سیستم نرم‌افزاری استفاده کنید که علاوه بر کسب و نگهداری منابع دانشی به صورت مستمر آن‌ها را به حوزه‌های دانشی مورد نظر متصل کرده و نقشه دانش شما را به‌روز نگه‌دارد. 
گام پنجم:نقشه دانش را در دسترس قرار دهید.
برای اینکه سازمان از مزایای نقشه دانش بهره‌مند شود، لازم است مانند دیگر ابزارها در دسترس باشد تا مورد استفاده قرار گیرد. پس، از یک سامانه تحت وب استفاده کنید و نقشه دانش خود را به صورت پویا و از راه دور در دسترس مخاطبان قرار دهید. 

نقشه دانش در سامانه جامع مدیریت دانش MTAShare

سامانه جامع مدیریت دانش MTAShare نرم افزاری تحت وب بوده و تمام گام‌های فوق را به صورت سیستمی در اختیار شما قرار می‌دهد. نقشه دانش در نرم‌افزار MTAShare، براساس درخت دانشی سازمان، به صورت دینامیک و شماتیک ایجاد شده و ضمن معرفی خبرگان هر حوزه، نشان می‌دهد که هر فرد، در چه موضوعاتي، چه حدي از تجربه و توليد دانش را داراست. همچنین نقشه دانش در سامانه MTAShare، به جهت اتصال به زیر سيستم چرخه دانش، مستندات و انجمن‌های خبرگی؛ به طور مداوم در حال توسعه و به‌روزآوری است. 



برگزاری دوره‌های آموزش سامانه مدیریت دانش در شرکت نفت سپاهان
برگزاری دوره‌های آموزش سامانه مدیریت دان ...
مزایای مدیریت دانش برای استخدام هوشمند در سازمان شما
بکارگیری مدیریت دانش در استخدام هوشمند ی ...
نخستین دوره آموزشی تسهیلگران دانش در سراسر کشور در کمیته امداد امام خمینی ( ره )
برگزاری دوره آموزش فراگیر تسهیلگران دانش ...
رویداد داستان‌سرایی در شرکت آب منطقه‌ای گلستان
رویداد داستان‌سرایی در شرکت آب منطقه‌ای ...
شرکت ملی پست در مسیر آینده؛ استقرار نظام جامع مدیریت دانش و برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی
برگزاری کارگاه های تخصصی دانش‌نویسی در ...
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی
پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفت ...
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت برق منطقه‌ای خوزستان
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت بر ...
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک سازمان
5 گام موثر برای اشتراک‌گذاری دانش در یک ...
پتروشیمی بندر امام
مهندس سنبل_پتروشیمی بندر امام
سازمان ما با هدف بهبود مدیریت دانش و جلوگیری از خروج اطلاعات ارزشمند، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به تحلیل دقیق شکاف دانش‌ها و مستندسازی دانش‌های سازمانی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های فنی مناسب و فقدان انگیزه کافی در برخی از کارکنان مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
پتروشیمی نوری
مهندس کشاورزیان-پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
فولاد خوزستان
مهندس قنواتی-فولاد خوزستان
کامل شدن طرح مدیریت دانش با موفقیت چشمگیر، نتیجه همکاری نزدیک سازمان با شرکت مشاوران توسعه آینده است. این شرکت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و پیاده‌سازی ابزارهای لازم، نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. همکاری با مشاوران توسعه آینده، به سازمان کمک کرده تا به اهداف خود دست یافته و فرهنگ یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کند. یکی از دستاوردهای مهم این همکاری، بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان است. این پروژه نشان می‌دهد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
پایانه‌های نفتی ایران
مهندس مهدوی- پایانه‌های نفتی ایران
با هدف ایجاد فرهنگ دانش‌محور در سازمان، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش کردیم. همکاری با شرکت مشاوران توسعه، نقش مؤثری در موفقیت این پروژه داشت. این شرکت با ارائه راهکارهای تخصصی، آموزش‌های هدفمند و پشتیبانی مداوم، ما را در ارزیابی وضعیت موجود، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش، و رفع چالش‌های موجود یاری کرد. با همراهی مشاوران، توانستیم انگیزه کارکنان را برای مشارکت در این فرآیند افزایش داده و فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش را در سازمان نهادینه کنیم. در نتیجه این همکاری، سازمان ما به سوی یک سازمان دانش‌محور و یادگیرنده در حرکت است.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
مهندس شعبان _ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
نظام جامع مدیریت دانش از سال ۱۳۹۸ در شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده و با هدف بهبود جریان دانش بین معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آغاز شد. با توجه به پراکندگی شرکت‌های زیرمجموعه و چالش‌های مرتبط با انتقال تجارب و درس‌آموخته‌ها، این سیستم به گونه‌ای طراحی شد که از تکرار اشتباهات و تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. اجرای پایلوت این طرح در شش شرکت زیرمجموعه و پروژه‌های بزرگ قشم نتایج ملموسی داشت؛ از جمله تسهیل جریان دانشی، شناسایی نخبگان، و ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراک‌گذاری دانش. همچنین، تدوین کتاب "گنجینه تجارب IGAT6" به عنوان مرجعی برای تجارب گذشته، از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه بود.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
شرکت پالایش نفت آبادان
دکتر خواجه‌وندی-شرکت پالایش نفت آبادان
شرکت پتروشیمی نوری با هدف حفظ دانش و تجارب کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس اسدی-مجتمع صنعتی اسفراین
شرکت مشاوران توسعه آینده با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین، موفق به پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت دانش شد. این پروژه با هدف ایجاد یک حافظه دانشی سازمان و بهبود دسترسی کارکنان به اطلاعات آغاز شد. با کمک مشاوران توسعه آینده، این شرکت توانست به اهداف خود در زمینه مدیریت دانش دست یابد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کلی سازمان اشاره کرد. این موفقیت نشان می‌دهد که با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب و همکاری با مشاوران خبره، می‌توان به راحتی دانش را در سازمان مدیریت کرد و از آن برای بهبود عملکرد و نوآوری استفاده کرد.
مهندس رضوی‌پور-شرکت فراطرح فولاد
پروژه استقرار مدیریت دانش در فراطرح فولاد با هدف بهبود فرایندهای سازمانی و ثبت تجارب کارکنان، با همکاری تیم مشاوران توسعه آینده از زمستان 1401 آغاز شد. مشاوران با ارائه راهکارهای تخصصی و آموزش پرسنل، نقش مهمی در موفقیت این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بهبود مستندسازی رویه‌ها و ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان اشاره کرد. این پروژه نشان داد که همکاری با متخصصان مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند.
مهندس خطیب-شرکت آب منطقه‌ای تهران
شرکت ما با هدف حفظ دانش و تجارب ارزشمند کارکنان خود و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. مشاوران توسعه آینده با ارائه مشاوره‌های تخصصی و طراحی ابزارهای مناسب، نقش کلیدی در این پروژه ایفا کردند. از جمله دستاوردهای این همکاری می‌توان به بومی‌سازی سیستم مدیریت دانش، ایجاد ساختار مناسب برای دانش و آموزش پرسنل اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ایجاد انگیزه در برخی از کارکنان نیز وجود داشته است که با حمایت مدیریت ارشد برطرف شده است.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
با همکاری شرکت مشاوران توسعه، سازمان ما موفق شد فرهنگ ثبت و اشتراک‌گذاری دانش را نهادینه کند. دستاوردهای این همکاری شامل آموزش روش‌های دانش‌نویسی، ثبت تجارب، ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری دانش و برگزاری جلسات مستندسازی تجارب بود. چالش‌های اولیه مانند عدم انگیزه و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش با راهنمایی‌های مشاوران برطرف شد. حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان و استفاده از ابزارهای مناسب از عوامل کلیدی موفقیت بودند. ارزیابی‌ها نشان داد که پیاده‌سازی مدیریت دانش منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی کارکنان شده است. پیشنهاد می‌شود سازمان‌هایی که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش را دارند با شرکت‌های مشاور تخصصی همکاری کنند.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
مهندس توکلی _ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات ارزشمند کارکنان خود، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش نمود. با همکاری تنگاتنگ شرکت مشاوران توسعه، این سازمان توانست نرم‌افزاری کارآمد را برای مدیریت دانش مستقر کند که امکان ثبت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری دانش را برای همه کارکنان فراهم می‌کند. با وجود چالش‌های اولیه، با آموزش‌های تخصصی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب توسط مشاوران، این چالش‌ها برطرف شد. در نتیجه این همکاری، سازمان زمین‌شناسی گامی بزرگ در جهت تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور برداشته و قادر است تصمیمات بهتر و دقیق‌تری اتخاذ کند.
مهندس کلهر- شرکت سیمان تهران
سازمان ما با هدف حفظ و بهره‌برداری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان، اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش کرد. با همکاری نزدیک با شرکت مشاوران توسعه، توانستیم به نتایج قابل توجهی دست یابیم. از جمله این نتایج می‌توان به ایجاد یک پایگاه دانش مرکزی و آموزش‌های تخصصی دانش‌نویسی اشاره کرد. با این حال، در این مسیر با چالش‌هایی همچون کمبود منابع و مقاومت فرهنگی مواجه شدیم که با راهنمایی‌های کارشناسان مشاور برطرف گردید.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی  در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

مجتمع صنعتی اسفراین

مجتمع صنعتی اسفراین  به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده مقاطع و قطعات فولاد آلیاژی  در کشور، یکی از واحد‌های عظیم صنعتی است که در شهرستان اسفراین، واقع در کیلومتر 12 جاده اسفراین به بجن...

شرکت فراطرح فولاد

گروه فراطرح از سال 1376 مشغول به فعالیت در حوزه فولاد و آهن‌آلات برای رفع نیازهای زیرساختی ایران است. این گروه با تعهد به توسعه پایدار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان در زنجیره فول...

شرکت آب منطقه‌ای فارس

اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه...