15 مزیت مدیریت دانش برای سازمان‌ها

فرید مظفری کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    فرید مظفری
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1400/5/30
تمامی سازمان‌ها قادر به بهره‌مندی از مزایای به‌اشتراک‌گذاری، نوآوری، استفاده مجدد و همکاری و یادگیری کارکنان هستند.
در این مقاله 15 مزیت مدیریت دانش و شبکه‌های اجتماعی سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 

1) تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بهتر و سریع‌تر

مدیریت دانش از طریق ارائه دانش و اطلاعات مناسب در زمان نیاز، در بهبود تصمیم‌گیری به مدیران و تصمیم‌سازان کمک می‌کند. همکاری و کارتیمی در زمان تصمیم‌گیری، از قدرت تعداد زیاد اعضا، نظرات متفاوت و تجربیات متنوع در راستای دستیابی به بهترین تصمیم بهره‌مند می‌شود. استفاده مجدد از دانش‌های موجود در پایگاه دانش منجر به اخذ تصمیم بر اساس تجربیات واقعی و درس‌آموخته‌های عملی می‌شود. 

2) تسهیل دستیابی به اطلاعات و منابع مورد نیاز

زمانی که با مسائلی مانند نیاز به پاسخگویی سریع به مشتری، حل مشکل، تجزیه و تحلیل روندها، ارزیابی بازار، توسعه حوزه‌های کاری، برنامه‌ریزی استراتژی، و یا تفکر انتقادی روبرو می‌شوید، نیاز به اطلاعات و منابع مرتبط دارید. در صورت دسترسی سریع به منابع مورد نیاز ، می‌توانید کارهای خود را به بهترین نحو انجام دهید.

3) استفاده مجدد از ایده‌ها، مستندات و دانش خبرگان

پس از توسعه اثربخش فرآیندی در سازمان، یکی از دغدغه‌های سازمان، اطمینان حاصل کردن از به‌کارگیری این تجربه در شرایطی مشابه می‌باشد. زمانی که یکی از کارکنان، مستندی نوشته یا راهکاری برای رفع یک نیاز ارائه کرده، باید در شرایط‌های مشابه آتی از آن استفاده کرد. همچنین در صورت حل یک مسئله، یافتن راه‌حل و چگونگی انجام سرویس، یا خلق محصولی جدید، مدیران سازمان به دنبال تکرار آن در زمان‌ها و مکان‌های دیگر هستند. همان‌طور که بازیافت مواد برای محیط زیست مفید است، استفاده مجدد از دانش نیز به دلیل کاهش دوباره‌کاری، جلوگیری از مشکلات و صرفه‌جویی در وقت پیشرفت سازمان را در پی دارد. 

4) جلوگیری از تلاش‌های تکراری

علی‌رغم عدم تمایل کارکنان نسبت به دوباره کاری، آن‌ها به دلایل مختلف، اکثر زمان خود را برای تکرار اقدامات مشابه پیشین صرف می‌کنند. جلوگیری از تکرار تلاش، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه، حفظ روحیه کارکنان و  ساده‌تر شدن کار خواهد شد. با جلوگیری از صرف زمان برای اختراع مجدد چرخ، می‌توانید زمان بیشتری برای خلق راهکارهای جدید داشته باشید.

پیاده سازی مدیریت دانش در تمام سازمان ها دارای مزایایی است

5) جلوگیری از خطاهای تکراری

جرج سانتایانا می‌گوید: "کسانی که تاریخ را نادیده می‌گیرند محکوم به تکرار آن هستند". گر از اشتباهات خود درس نگیریم، آنها را بارها و بارها تجربه خواهیم کرد. مدیریت دانش فضایی را برای اشتراک درس‌آموخته‌های منتهی به موفقیت یا شکست ایجاد خواهد کرد. برای رسیدن به چنین فضایی، باید فرهنگ اعتماد، باز بودن و تشویق برای تمایل به صحبت در مورد اشتباهات به وجود بیاید. 

6) بهره‌گیری از تخصص و تجربیات موجود

تیم‌ها از مهارت‌ها و دانش فردی هر یک از اعضا بهره‌مند می‌شوند. در صورت مکمل بودن مهارت اعضای تیم، قدرت تیم بیشتر خواهد شد. سازمان‌های بزرگ از نیروی کاری با توانایی‌ها و زمینه‌های کاری بسیار متنوع برخوردار هستند بنابراین باید در راستای استفاده از این مزیت گام بردارند. اما با افزایش تعداد کارکنان، شناختن یکدیگر دشوارتر می‌شود. بنابراین حتی اگر افرادی خبره در سازمان حضور داشته باشند، عدم شناخت دیگران مانعی برای بهره‌گیری از دانش آن‌ها می‌شود. همان‌گونه که مدیرعامل سابق شرکت HP بیان کرد: "اگر می‌دانستیم چه می‌دانیم، سه برابر سودآورتر بودیم". دانستن اینکه دیگران چه می‌دانند، در زمان نیاز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.  

7) ارائه اطلاعات مهم به طور گسترده و سریع

امروزه تمام کارکنان به طور کامل یا جزئی، دانشکار محسوب می‌شوند. همه ما برای انجام کارهای خود به طور اثربخش، به اطلاعات احتیاج داریم، اما به طور همزمان از بمباران اطلاعات رنج می‌بریم. چگونه می‌توان اطلاعات را هدفمند، مفید و به موقع و بدون مراجعه به صدها مقاله، ایمیل و وب‌سایت  بدست آورد؟ مدیریت دانش به شما کمک می‌کند تا از طریق پورتال‌های شخصی، اشتراک‌های هدفمند، منابع خبری RSS، تگ‌گذاری و موتورهای جستجوی سازمانی این مشکل را برطرف کنید.

8) ترویج فرایندها و رویه‌های استاندارد و قابل تکرار

اگر فرآیندها و رویه‌های استاندارد تعریف شده باشد، باید از آن‌ها پیروی کرد. این کار منجر به یادگیری کارمندان از نحوه انجام کارها، کسب نتایج قابل پیش‌بینی و با کیفیت بالا و افزایش سازگاری سازمان‌های بزرگ در شرایط متغیر کنونی می‌شود. با طراحی فرآیندهای برای ایجاد، ذخیره‌سازی، برقراری ارتباط و استفاده از فرآیندها و رویه‌های استاندارد، کارکنان بهره‌وری خودو سازمان را افزایش می‌دهند.

9) ارائه روش‌ها، ابزارها، الگوها، تکنیک‌ها و مثال‌ها

این عناصر از فرایندها و رویه‌های قابل تکرار پشتیبانی می‌کنند. استفاده از این موارد به طور مداوم سبب ساده‌سازی فعالیت‌های کاری، بهبود کیفیت و حصول اطمینان از سازگاری در سازمان می‌شود.

10) افزایش سطح دسترسی به تخصص‌های کمیاب

اگر سازمان دارای مهارت یا دانش‌هایی کمیاب در حوزه‌های تخصصی متفاوت بوده و تقاضا برای دستیابی به آن زیاد است، مدیریت دانش می‌تواند به بهبود وضع و دسترسی سایرین به دانش‌های مورد نیاز کمک کند. روش‌های انجام این کار شامل تالارهای گفتگو، رویدادهای آموزشی، استفاده از سیستم‌های خبره‌یاب، ارائه‌های ضبط شده، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها و فیلم‌ها می‌باشد.

11) نمایش چگونگی استفاده از دانش به مشتریان در جهت منافع آنان

در شرایط رقابتی امروز ایجاد تمایز میان سازمان و شرکت‌های رقیب مهم است. نمایش تخصص‌های گسترده‌ موجود در سازمان به مشتریان بالقوه و فعلی آن‌ها را نسبت به شروع یا ادامه همکاری با شما متقاعد می‌کند. برعکس، عدم انجام این کار شما را در مقابل رقبایی که توانایی‌ها و مزایای مدیریت دانش را نشان می‌دهند، آسیب پذیر می‌کند.

12) تسریع در تحویل خدمت به مشتریان

سرعت در اجرا یکی دیگر از وجوه تمایز مهم در میان رقبا است. در شرایط برابر، شرکتی که در زمان کمتری به نیاز مشتری پاسخ دهد، برنده خواهد شد. به اشتراک‌گذاری دانش، استفاده مجدد و نوآوری به طور قابل توجهی زمان ارائه پیشنهاد، محصول یا خدمات به مشتری را کاهش داده و این به معنای افزایش موفقیت و در نتیجه مشتریان جدید است.

13) بهره‌گیری از مزایای ناشی از مقیاس سازمان

در صورت استفاده از دانش تمامی کارکنان از طریق به‌کارگیری ابزارهایی مانند انجمن‌ها، خبره‌یاب‌ها و پایگاه‌های دانشی، می‌توان از مزایای ناشی از گستردگی و رشد سازمان بهره برد.

14) استفاده مجدد از بهترین تجارب سازمان در زمینه حل مسئله

استفاده مستمر از روش‌های اثبات شده  یا به‌روش‌ها ، نتایج و خروجی‌های شرکت را بهبود می‌دهد. به عنوان مثال، اگر کارخانه‌ای با راهکاری در خصوص افزایش سرعت فرآیند تولید محصول آشنا باشد و سایر کارخانه‌ها در سراسر دنیا این عمل را تکرار کنند، صرفه‌جویی زمانی و هزینه‌ای مستقیماً به تمام کارخانه‌ها تسری می‌یابد. با ایجاد فرآیندی برای تعریف، برقراری ارتباط و تکرار روش‌های اثبات شده، شرکت از مزایای ناشی از راهکارهای خلق‌شده به صورت دوچندان بهره‌مند می‌شود. 
15) افزایش تمایل کارکنان به نوآوری و رشد
بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال افزایش سود هستند، اما رسیدن به این مهم، به دلیل افزایش رقابت، روز به روز سخت‌تر می‌شود. خلق دانش جدید از طریق اشتراک دانش، همکاری بین کارکنان و رساندن اطلاعات به افراد، نوعی نوآوری به شمار می‌آید. 

15 مزیت مذکور به شما جهت تسریع در رشد سازمانی کمک می‌کند. 
 

The Nonaka and Takeuchi Knowledge Spiral Model مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی
هرآنچه باید از مدل مدیریت دانش نوناکا و ...
ابزار گذشته‌نگری (RETROSPECT) یا پس‌نگری موثر در فرایندهای مدیریت دانش
معرفی ابزار بازنگری گذشته‌نگر (RETROSPEC ...
فرهنگ دانش در بین کشورهای مختلف
بررسی ارتباط میان فرهنگ کشورها و مدیریت ...
استراتژی مدیریت دانش یا استراتژی دانش
صفرتا صد استراتژی مدیریت دانش در سازمان‌ ...
توسعه فرایندهای مدیریت دانش در کسب‌وکارهای کوچک چطور انجام می‌شود؟
توسعه فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان‌ها ...
گراف دانش یا knoledge graph توصیف‌های بهم پیوسته از موجودیت‌‌ها با اشیا، رویدادها یا مفاهیم را نشان می‌‌دهد
گراف دانش (knowledge Graph) در خدمت افزا ...
فاکتورهای پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش در سازمان
فاکتورهای پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت د ...
استخدام مدیر دانش در سازمان ها افزایش یافته و مسائلی که باید در نظر گرفت برای آن-mta.co.ir
چگونه برای اولین بار در سازمان مدیر دانش ...
چالش اشتراک دانش در دورکاری معضلی است که در دوران کرونا بیشتر ... - mta
چگونه تیم‌های مجازی بهتر می‌توانند دانش ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...