چگونه بازیسازی استراتژی اشتراک دانش شما را بهبود میبخشد؟
بهنام هیودی
کارشناس ارشد مدیریت دانش
تاریخ انتشار:
1400/2/22
183 میلیون نفر در ایالات متحده حداقل یک ساعت در روز را به بازیهای ویدئویی و رایانهای میپردازند و این آمار در سطح جهانی به 3 میلیارد ساعت در هفته میرسد. درحالیکه بسیاری از افراد به این آمار و ارقام و استفاده از بازیها بهعنوان اتلاف وقت نگاه میکنند، مشاغل پویا از این موضوع برای بهبود نتایج کسبوکار خود استفاده میکنند. این موضوع هم به ارتباط بازیسازی استراتژی و اشتراک دانش مربوط میشود.
اگر افراد بیشتر وقت خود را به بازی بپردازند، آیا میتوان از این الگوی رفتاری برای بهبود کسبوکارها استفاده کرد؟
بازیسازی (Gamification) چیست؟
"گیمیفیکیشن" برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ تعریف و از سال ۲۰۰۸ به بعد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. بازیسازی مکانیسمهای مبتنی بر بازی را ارائه داده و از طریق شبیهسازی فعالیتها به بازی به ابزاری محبوب در مقوله آموزش و بازاریابی تبدیل شده است.
استفاده از بازیسازی در مسیر اشتراک دانش
همانطور که بازاریابان و مربیان از بازیسازی برای ایجاد رقابت، هیجان و افزایش کارایی استفاده میکنند، مدیران دانش نیز میتوانند از این ابزار جهت تشویق افراد به تسهیم دانش بهره گیرند. با ادغام عناصر بازی مانند تابلوهای امتیاز، همکاری، پاداش یا نشانهای موفقیت در استراتژی اشتراک دانش سازمان، مشارکت کاربران و لذت از تجربه این کار افزایش مییابد.
اشتباهی که شرکتها مرتباً مرتکب میشوند، اجرای بیهدف بازیسازی و عدم در نظرگیری ماموریت کلی کسبوکار برای استفاده از گیمیفیکیشن است. برای جلوگیری از این دام، از افزودن عناصر بازی پیش از ادغام آنها با اهداف کسبوکار، واحدها و کارمندان خودداری کنید.
پاداشدهی صرف به امتیازات، کارمند را به ایجاد محتوا و استفاده از دانش موجود ترغیب نمیکند. افراد باید در خصوص نحوه اثربخشی مشارکت در فعالیتهای مدیریت دانش در راستای نیل به اهداف فردی و گروهی خود آگاه باشند.
نمونههایی از بهکارگیری بازیسازی در اشتراک دانش
ممکن است بدون اطلاع شما، سازمان در حال اجرای بازیسازی برای ارتقای اشتراک دانش باشد. سیستم نظردهی (موافق/مخالف) در تالارهای گفتمان عمومی مانند Reddit (انجمنی بزرگ که در آن میتوان درمورد هر موضوعی به بحث و گفتگو پرداخت) نمونهای از بازیسازی است که کاربران را درگیر محتوا کرده و در عین حال دسترسی افراد به محتوای مورد نیاز را تسهیل میکند.
مثالهای دیگر شامل استفاده از ابزارهای انگیزشی و نشانههای بصری است. این مورد در ماشینحسابهای تناسباندام مانند Fitbit محبوب بوده و در خصوص میزان فاصله کاربران به یک هدف خاص اطلاع میدهند. این نوع بازیسازیها را میتوان در استراتژی اشتراک دانش قرار داد و کاربران را به اشتراکگذاری، دسترسی یا اظهارنظر درباره میزان مشخصی از محتوا در هفته ترغیب کرد.
بر اساس پژوهشهای انجام شده استفاده از فناوری اشتراک دانش بهخودیخود میزان مشارکت کارمندان را ۲۵٪ افزایش داده و هنگامیکه گیمیفیکیشن را در استراتژی خود بگنجانید، این تعداد به بیش از ۴۵٪ میرسد.
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیادهسازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخشسازی دانشها و تجارب اشتراکگذاریشده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده بهعنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روشهای نوین و بهروزآوری شیوههای کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنیسازی دانش سازمانی و بهبود روشهای انجام کار، به شکل چشمگیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوبارهکاریها، افزایش مزیت رقابتی و تابآوری آنها در فضای کسبوکار شده است.
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمعآوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راهاندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرمافزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راهاندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و بهطور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام مینماید. توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوبارهکاری، کاهش هزینهها و... بخشی از ثمرات راهاندازی این سیستم میباشد.
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرمافزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمعآوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانهها" بستر نرمافزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانهها ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیتهای شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیکهای مدیریت دانش امری الزامی محسوب میشد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
داستان موفقیت مشتریان
هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...
امروزه گسترش فعالیتها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمانهای خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین پالایشگاههای کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سالها بسیاری در مورد کارایی ا...
عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیتهای مدیریت دانش به عنوان یکی از چالشهای سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمانهای کشور به هنگام پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...
شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...