تمامی شبکههای اجتماعی سازمانی، اینترانت، سیستم عاملهای درون سازمانی و حتی برگزاری کنفرانسی مرتبط با دانش و فعالیتهای سازمان، به نوعی شبکه اشتراک دانش تلقی میشوند. برای مثال، كنفرانس شامل موضوعات و چالشهای متنوعی بوده و سخنرانان برای ارائه تجارب و نتايج فعاليتهاي خود از تکنیکهای متفاوتی مانند داستانسرايی و یا ارائه مطالعات موردی مرتبط كمك میگيرند. مخاطبان کنفرانس نيز از شبكههای اجتماعی نظير توئیتر، فيسبوك و یا سایر روشها، به عنوان راه ارتباطی برای ارسال نظرات مثبت و منفی خود استفاده میکنند. در همین راستا و جهت تسهیل مسیر انتقال دانش، بوم اشتراک دانش KSC (Knowledge Sharing Canvas) ابزاری کاربردی است. بوم اشتراک دانش بهعنوان ابزاری بصری برای توصیف مسیر نشر دانش به تیمها و افراد کلیدی سازمان ارائه میشود. به اشتراکگذاری یک موضوع مشترک همراه با ابزارهای مصور، باعث ایجاد انگيزه و جذب افراد شده و درک عمیقتری نسبت به مفاهیمی مانند "اشتراک دانش" ایجاد میکند. اين روش در قالب نقشه دانشی براي ترسيم ارتباطات دانشمحور در محیطهای کاری طراحی شده است. اطلاعات و موضوعات، عمدتا مطابق با اخبار گوناگون در حال تغییر شکل بوده و این امر سبب افزایش پیچیدگی فعالیتهای سازمان میشود. در نتیجه شفافیت در امور مرتبط با اشتراکگذاری دانش، نوآوری و بهبود عملکرد پرسنل را به ارمغان آورده و مزيت رقابتی منحصر به فردی نسبت به رقبا ايجاد میكند. برای مثال، شركتهايی مانند آمازون، تسلا، Airbnb و همه استارتآپهای موفق بینالمللی به سرعت در حال ایجاد سرمایه فکری قوی و مشترک دانشی هستند. بهعنوان راهحلی کاربردی، برای افزایش ارتباطات و بهبود راههای انتقال تجربه کارکنان یا مشتریان، جلساتی برای تعریف ابعاد مختلفی از جمله دامنه، نقشها، ابزارها، ایدهها، محرکها و مسائل و... در جهت پرورش فرهنگ دانشمحور (نه تنها نوآوری) برگزار شده و این موضوع بیانگر هدف نهایی بوم اشتراک دانش است. استفاده از KSC به منظور ساختارمند کردن گفتگوها و تسهیل نیل به درکی مشترک از یک وضعیت توصیه میشود.
اهداف KSC
• حفظ چرخه بازیافت دانش در ذهن افراد و فراتر رفتن از تمرکز مطلق بر مدیریت اطلاعات
• شناسایی ذینفعان اصلی و مزیتهای ارزشمند نهفته در موضوعات
• تفکر چابک و ثبت نتایج بدست آمده
• دستیابی به بلوغ و تفکر استراتژیک، با ایجاد ارتباط بین این بوم و پروژههای در حال اجرا و سایر ابزارهای کسبوکار
• معرفی بوم دانشی بهعنوان رویکردی برای تقویت تفکر طراحی
اقداماتی که اکنون میتوان انجام داد:
• به اشتراکگذاری KSC با مشتریان در محیطهای مختلف (اطلاعات بازار، پایگاه
دانش مشتری، اینترانت و غیره) و تحلیل نتایج
• تماس با متخصصان سراسر دنیا در مورد ذینفعان اصلی موضوع و پرسیدن سوالات کلیدی مرتبط
• برگزاری کارگاههای آموزشی در مناطق مختلف جغرافیایی
در ادامه به بررسی بخشهای مختلف این بوم میپردازیم:
بوم به اشتراکگذاری دانش
چالشها
سازمان ما با چه مشکلاتی رو به رو است؟
• شناسایی مفروضات و محدودیتها
مثال:
تغییر فرهنگ سازمانی، تخصیص زمان و هزینه
تجارب
چگونه افراد را توانمند کنیم؟
• شناسایی نیازمندیها
مثال: ایجاد پلتفرم، برگزاری جلسات هفتگی، ترسیم روند اجرای فرآیند، تقویت خودآموزی
خروجیها
شاهد چه اثرات مثبتی هستیم؟
• تشخیص و ایجاد تاثیرات در سازمان
مثال: عملکرد، دیدگاه، یادگیری و خلاقیت، پشتیبانی از اعضای تیم
محتوا
چگونه به ایجاد نقشه راه، شناخت و درک مفاهیم اولیه کمک میکنیم؟
• ایجاد نقشه راه مدون
مثال: ساختاردهی گروهها و اطلاعات، پروژهها، انجمنها
ارتباطات
چگونه افراد را در جریان ارتباطات بین مفاهیم، فضاها و داراییهای مختلف قرار دهیم؟
• طراحی مسیری برای فیلتر اطلاعات، شناسایی مفاهیم رایج و نقشهای کلیدی
مثال: همکاری، یکپارچگی، وابستگیهای کاری
داستانها
چه نوع مشاهداتی منتشر شده است؟
• القا و نشر مشاهدات به سایر افراد با استفاده از روشهای مختلف
مثال: تمرینات مورد نیاز، گزارشات و فرآیند، تحلیلهای ضمنی
جلب توجه
به چه نحوی میتوان توجه افراد را جلب کرد؟
• برنامهریزی برای همراه کردن افراد در ایجاد توجه و ارتباطات متقابل
مثال: سنجش و همراهی، سپاسگزاری و تصدیق
بازخورد
چه نوع عکسالعملهایی میبینیم؟
• بررسی و ایجاد روشهای جمعآوری نظرات و تهیه راهنما برای موضوعات مورد نیاز
مثال: شناسایی نقاط قوت و ضعف، پشتیبانی تصمیم، پاداشها
دانشدهندگان
چه کسانی برای تسهیم دانش دعوت میشوند؟
• تدوین سنجهای برای شناسایی خبرگان و ایجاد حس اعتماد
مثال: تسهیلگران، جمعآوریکنندگان اطلاعات، مدیران پروژه، منتشر کنندگان
داراییها
چه موضوعاتی ارزشمند، قابل استفاده مجدد، حیاتی و یا مناسب هستند؟
• شناسایی موارد منتشر نشده، بررسی ارزش ریالی دانشها و حذف داراییهای ناکارآمد
مثال: فایلها، دادهها، مذاکرات، تحقیقات و دانش شخصی، نقشهها و اسناد
گیرندگان دانش
چه کسی برای کسب دانشهای منتشر شده دعوت شود؟
• شناسایی افرادی که قابلیت درگیر شدن با موضوع و تمرکز بر آن را داشته باشند
مثال: مصرف کنندگان اطلاعات، تمامی کارمندان سازمان