با توجه به پژوهشهای صورت گرفته بر روی مؤسسات و سازمانهای مالی، نیاز رو به رشد به مدیریت دانش متمرکز در این مؤسسات حس میشود. در این مقاله از وبلاگ مشاوران توسعه آینده به روشهایی جهت بهبود فرآیند
مدیریت دانش در مؤسسات مالی اشاره میشود:
مدیریت دانش در بانکها
با توجه به بحران بینالمللی کنونی و شرایط حاصل از کرونا، تقاضا برای پشتیبانی و خدمات مالی رو به افزایش است. درخواستهای وام، تراکنشهای غیرحضوری از طریق درگاههای اینترنتی و همچنین خدمات بانکی آنلاین نمونهای از این تقاضاها بوده و این تغییر بزرگ بانکها را به سمت ارائه خدمات از راه دور سوق داده است.
با توجه به شرایط فوق مؤسسات مالی از کارکنان خود انتظارات جدیدی دارند. این انتظارات گاه شامل تغییرات شیوه کار و گاه تغییرات شیوه پشتیبانی میشود. کلید انطباق با این "هنجار جدید" در بانکداری، دانش و تسهیم آن است. این دانش سازگار، بهروز، قابلاستفاده و قابلدسترس بوده و کارکنان بانک در حداقل زمان ممکن به اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به درخواست مشتریان، دسترسی دارند.
نحوه دسترسی کارمندان بانکها به اطلاعات
- استفاده از اینترنت و پورتالها: ۷۸%پورتالها
- موتورهای جستجو: کمتر از ۶۰% موتورهای
- کسب اطلاعات از همکاران: ۶۴%
نتایج کامل این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده میکنید:
کارکنان چگونه به اطلاعات سازمان دسترسی دارند؟
پنج بهروش برای مدیریت دانش
حال پنج روش کارآمد و قابل استفاده در مدیریت دانش بانکی ۲۰۰+ اتحادیه اعتباری و بانکی را بررسی میکنیم.
1- پیشرفت مداوم در برابر پروژه کوتاهمدت:
اولین به روش درباره تغییر ذهنیت و آمادهسازی خود و موسسه در دستیابی به مدیریت دانش جهت پیشرفت مستمر و مداوم است. چرا؟ ازآنجاکه مدیریت دانش پروژهای مقطعی نیست، بهطور کامل ذهنیت یک پروژه کوتاهمدت را فراموش کنید. ایجاد زیرساخت فنی برای پایگاه دانش ممکن است اما دانش شما باید بهعنوان موجودی زنده و نیازمند بهمرور و مدام بهبود در نظر گرفته شود.
1- چهار دستوپا، قدمزنان، دویدن، پرواز:
رویکردی صعودی داشته باشید. با انتخاب یک یا دو گروه عملکردی در تیم کاری خود، مانند متخصصان یا پذیرندگان اولیه پروژه شروع کنید. از این طریق بهتدریج پایه دانش جدید بهبود یافته و میتوانید فرمت جدید را به گروههای بیشتر در طول زمان بسط دهید و فرصتهایی برای بهبود روند جریان کار در طول فرآیند بازبینی، تصویب و تائید محتوا ایجاد کنید. برای نهادها و مؤسسات مالی که حجم قابلتوجهی از محتوا دارند، رویکرد مرحلهای ضامن تسریع در اجرای دانشهای جدید و بهرهگیری از ارزشهای حاصله میشود.
۳. تعیین مالکیت:
در مدیریت دانش مالکیت و پاسخگویی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تعیین مالکیت پایگاه دانش در موسسه مالی به شما امکان ایجاد یک بایگانی خوب از گردش کار، ساختار و محتواهای موجود را میدهد. این امکان سبب سازگاری اقداماتی مانند عنوان و قالببندی محتوا بهعنوان اصول مهم بهینهسازی موتور جستجو (SEO) پایگاه دانش، میشود. (ضرورت استفاده پایگاه دانش از موتورهای جستجو)
۳. تقویت مشارکت کارکنان:
در صورت عدم استفاده افراد از پایگاه دانش، ایجاد و اجرای مدیریت دانش چه مزیتی دارد؟ مؤسسات مالی با بیشترین موفقیت در مدیریت دانش، کارمندان خود را به حرکت وا میدارند و آنها را به استفاده مداوم از پایگاه دانش تشویق میکنند.
کارمندان را در نامگذاری و شخصیتدهی پایگاه دانش جدید مشارکت داده و آنها را در جریان تغییرات و بهروزرسانیهای آن قرار دهید. برای ایجاد یک برنامه ارتباطی و آموزشی قوی وقت بگذارید و از بازیسازی و مسائل انگیزشی مانند پاداش و... برای بهبود سطح مشارکت کارکنان بهره گیرید.
۵. استفاده از بازخورد و اطلاعات به منظور بهینهسازی:
کارمندان بانکها و اتحادیههای اعتباری با هر شرایط و مسئولیتی برای انجام موفقیتآمیز کار خود به دانش احتیاج داشته و بهرهمندی از پایگاه دانش متمرکز برای مؤسسات مالی بسیار حائز اهمیت است بنابراین آخرین بهروش، بهینهسازی و بهبود پایگاه دانش است. از آنجا که دنیای خدمات مالی دائماً در حال تغییر است استفاده همزمان از تجارب و بازخوردهای کارکنان و اطلاعات موجود در سازمان میتواند به بهبود عملکرد پایگاه دانش کمک شایانی کند. با تجهیز این پایگاه به ابزارهای تجزیهوتحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس میتوانید شکاف دانشی سازمان را سریعتر و دقیقتر از گذشته شناسایی کنید.