پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

بهنام هیودی    بهنام هیودی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1399/12/13
با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته بر روی مؤسسات و سازمان‌های مالی، نیاز رو به رشد به مدیریت دانش متمرکز در این مؤسسات حس می‌شود. در ادامه به روش‌هایی جهت بهبود فرآیند مدیریت دانش در مؤسسات مالی اشاره می‌شود:

مدیریت دانش در بانک‌ها

با توجه به بحران بین‌المللی کنونی و شرایط حاصل از کرونا، تقاضا برای پشتیبانی و خدمات مالی رو به افزایش است. درخواست‌های وام، تراکنش‌های غیرحضوری از طریق درگاه‌های اینترنتی و همچنین خدمات بانکی آنلاین نمونه‌ای از این تقاضاها بوده و این تغییر بزرگ بانک‌ها را به سمت ارائه خدمات از راه دور سوق داده است.
با توجه به شرایط فوق مؤسسات مالی از کارکنان خود انتظارات جدیدی دارند. این انتظارات گاه شامل تغییرات شیوه کار و گاه تغییرات شیوه پشتیبانی می‌شود. کلید انطباق با این "هنجار جدید" در بانکداری، دانش و تسهیم آن است. این دانش سازگار، به‌روز، قابل‌استفاده و قابل‌دسترس بوده و کارکنان بانک در حداقل زمان ممکن به اطلاعات موردنیاز برای پاسخ‌گویی به درخواست مشتریان، دسترسی دارند.

نحوه دسترسی کارمندان بانک‌ها به اطلاعات

•  استفاده از اینترنت و پورتال‌ها: ۷۸%پورتال‌ها
•  موتورهای جستجو: کمتر از ۶۰% موتورهای
•  کسب اطلاعات از همکاران: ۶۴%
نتایج کامل این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:
کارکنان چگونه به اطلاعات سازمان دسترسی دارند؟
مدیریت دانش/ موسسات مالی

پنج به‌روش برای مدیریت دانش

حال پنج روش کارآمد و قابل ‌استفاده در مدیریت دانش بانکی ۲۰۰+ اتحادیه اعتباری و بانکی را بررسی می‌کنیم.

1- پیشرفت مداوم در برابر پروژه کوتاه‌مدت:

اولین به روش درباره تغییر ذهنیت و آماده‌سازی خود و موسسه در دستیابی به مدیریت دانش جهت پیشرفت مستمر و مداوم است. چرا؟ ازآنجاکه مدیریت دانش پروژه‌ای مقطعی نیست، به‌طور کامل ذهنیت یک پروژه کوتاه‌مدت را فراموش کنید. ایجاد زیرساخت فنی برای پایگاه دانش ممکن است اما دانش شما باید به‌عنوان موجودی زنده و نیازمند به‌مرور و مدام بهبود در نظر گرفته شود. 

۲- چهار دست‌وپا، قدم‌زنان، دویدن، پرواز:

رویکردی صعودی داشته باشید. با انتخاب یک یا دو گروه عملکردی در تیم کاری خود، مانند متخصصان یا پذیرندگان اولیه پروژه شروع کنید. از این طریق به‌تدریج پایه دانش جدید بهبود یافته و می‌توانید فرمت جدید را به گروههای بیشتر در طول زمان بسط دهید و فرصت‌هایی برای بهبود روند جریان کار در طول فرآیند بازبینی، تصویب و تائید محتوا ایجاد کنید. برای نهادها و مؤسسات مالی که حجم قابل‌توجهی از محتوا دارند، رویکرد مرحله‌ای ضامن تسریع در اجرای دانش‌های جدید و بهره‌گیری از ارزش‌های حاصله می‌شود.

۳. تعیین مالکیت:

در مدیریت دانش مالکیت و پاسخگویی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تعیین مالکیت پایگاه دانش در موسسه مالی به شما امکان ایجاد یک بایگانی خوب از گردش کار، ساختار و محتواهای موجود را می‌دهد. این امکان سبب سازگاری اقداماتی مانند عنوان و قالببندی محتوا به‌عنوان اصول مهم بهینهسازی موتور جستجو (SEO) پایگاه دانش، می‌شود. (ضرورت استفاده پایگاه دانش از موتورهای جستجو)

۴. تقویت مشارکت کارکنان:

در صورت عدم استفاده افراد از پایگاه دانش، ایجاد و اجرای مدیریت دانش چه مزیتی دارد؟ مؤسسات مالی با بیش‌ترین موفقیت در مدیریت دانش، کارمندان خود را به حرکت وا ‌می‌دارند و آنها را به استفاده مداوم از پایگاه دانش تشویق می‌کنند. 
 کارمندان را در نام‌گذاری و شخصیت‌دهی پایگاه دانش جدید مشارکت داده و آنها را در جریان تغییرات و به‌روزرسانی‌های آن قرار دهید. برای ایجاد یک برنامه ارتباطی و آموزشی قوی وقت بگذارید و از بازی‌سازی  و مسائل انگیزشی مانند پاداش و... برای بهبود سطح مشارکت کارکنان بهره‌ گیرید.

۵. استفاده از بازخورد و اطلاعات به ‌منظور بهینه‌سازی:

کارمندان بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری با هر شرایط و مسئولیتی برای انجام موفقیت‌آمیز کار خود به دانش احتیاج داشته و بهره‌مندی از پایگاه دانش متمرکز برای مؤسسات مالی بسیار حائز اهمیت است بنابراین آخرین بهروش، بهینه‌سازی و بهبود پایگاه دانش است. از آنجا که دنیای خدمات مالی دائماً در حال تغییر است استفاده همزمان از تجارب و بازخوردهای کارکنان و اطلاعات موجود در سازمان می‌تواند به بهبود عملکرد پایگاه دانش کمک شایانی کند. با تجهیز این پایگاه به ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید شکاف دانشی سازمان را سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته شناسایی کنید. 
 

به روز باشید

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ساتکاب

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ...

طرح مستندسازی تجارب مدیریتی خبرگان شرکت ساتکاب

ادامه
طراحی بوم (Canvas) تسهیم دانش

طراحی بوم (Canvas) تسهیم دانش

ادامه
پاشنه آشیل مدیریت دانش سازمانی

پاشنه آشیل مدیریت دانش سازمانی

ادامه
مدیریت دانش به دنبال چیست؟

مدیریت دانش به دنبال چیست؟

ادامه
اهمیت توجیه  زودهنگام مدیران ارشد در افزایش مشارکت کارکنان زیرمجموعه

اهمیت توجیه زودهنگام مدیران ارشد در افز ...

اهمیت توجیه زودهنگام مدیران ارشد در افزایش مشارکت کارکنان زیرمجموعه

ادامه
چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با موضوع مدیریت دانش برگزار کرد؟

چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با مو ...

چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با موضوع مدیریت دانش برگزار کرد؟

ادامه
پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات ما ...

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

ادامه
نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب ...

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

ادامه
چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذ ...

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

ادامه
موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران

موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات ...

موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران

ادامه
بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌افزار MTAShare

بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌ا ...

بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌افزار MTAShare

ادامه
ابزارهای مدیریت دانش در ناسا

ابزارهای مدیریت دانش در ناسا

ادامه
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای


کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.

هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...