چگونگی شناسایی شکاف‌های دانش: پاسخ در 5 دقیقه

زهرا شکیبا    زهرا شکیبا
   کارشناس مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1403/7/25

چگونگی شناسایی شکاف‌های دانش: پاسخ در 5 دقیقه!

شناسایی آنچه نمی‌دانید می‌تواند چالش بزرگی برای سازمان‌ها در سراسر جهان باشد. شناسایی این شکاف‌ها برای رفع آن‌ها و اطمینان از اینکه سازمان شما می‌تواند بدون مانع شدن توسط کمبود مهارت یا دانش، به اهداف خود برسد، بسیار مهم است. چرا صبر کنیم تا آسیب‌ها ایجاد شود؟ آیا اجازه می‌دهید چراغ بنزین خودرو یک روز چشمک بزند قبل از اینکه سوخت بگیرید، یا با یک سوخت‌گیری زودهنگام پیش‌دستی می‌کنید؟ در عرض پنج دقیقه، شما را با روش‌هایی برای پیشگیری و آگاهی از شناسایی شکاف‌های دانش در افراد و منابع خود آشنا می‌کنیم.
  • تعیین اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد

زندگی خیلی کوتاه است برای یادگیری چیزهایی که اهمیت ندارند.  بسیاری از کسب‌وکارها در تعیین تأثیر تلاش‌های آموزشی و توسعه‌ای خود ناکام می‌مانند و این به معنای این است که نمی‌توانند منابعی بسازند که تفاوت واقعی ایجاد کنند. بنابراین، قبل از اینکه کار کارآگاهی برای شناسایی شکاف‌های دانش را شروع کنید، واقعاً اهداف کسب‌وکار خود و نقشی که یادگیری، بهبود مهارت‌ها و اشتراک دانش می‌تواند ایفا کند را درک کنید.
  • مشتریان به دنبال چه هستند؟

یک درس ارزشمند از دوستان بازاریابی خود می‌توانیم یاد بگیریم و آن‌هم صفحه پرسش‌های متداول است که در بیشتر وب‌سایت‌ها می‌بینید. بسیاری از شرکت‌ها افزونه‌هایی اضافه می‌کنند تا بفهمند مشتریان چه چیزی را در نوار جستجوی خود تایپ می‌کنند تا بفهمند مشتریان فعلی و بالقوه به دنبال چه چیزی هستند. برای محتوای موجود، می‌توانند تعداد بازدیدها را ببینند تا بفهمند چه چیزی مهم است. اما برای جستجوهایی که هیچ نتیجه‌ای بازنمی‌گردانند، در غیر این صورت نمی‌دانستند که مشتریان حتی به دنبال آن‌ها بودند. کانال‌هایی را پیدا کنید که افراد شما در آن‌ها سؤالات خود را می‌پرسند، آن‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند را شناسایی کنید، محتوایی ایجاد کنید که این سؤالات را پاسخ دهد و شکاف‌های دانش را ببندید.
  • تحلیل داده‌های محتوای آموزشی خود

احتمالاً محتوای شما به موضوعات یا کانال‌هایی سازماندهی شده است. یک مکان بسیار ساده برای شروع این است که به تعداد محتوا در هر کانال نگاه کنید. به‌ویژه، به موضوعاتی که محتوای بسیار کمی دارند نگاه کنید و تعیین کنید آیا نیاز به توجه دارند؟ (این یک برد سریع در شناسایی شکاف‌های دانش است). همچنین دو مسئله را می‌توان در این مرحله مفید دانست: اول، این موضوعات را نسبت به اهداف شرکت و تیم ارزیابی کنید. دوم، متریک‌هایی مانند بازدیدها، نرخ تکمیل و بازخورد/نظرات از افراد استفاده‌کننده از آن‌ها را در نظر بگیرید.
  • بررسی داده‌های عملکرد (به‌ویژه برای تیم‌های مشتری‌مدار)

با توجه به اهداف و اهداف ما، مفید است که داده‌های عملکرد شرکت و کارکنان را نیز در نظر بگیریم. ممکن است در ایجاد سرنخ‌های جدید بسیار عالی باشیم، اما در تبدیل آن‌ها به مشتری ضعیف باشیم، که می‌تواند نشان‌دهنده شکاف دانش در مورد بستن معاملات باشد. کارکنان پشتیبانی ما با بخش‌های مختلف محصول و کسب‌وکار سروکار دارند. بازخورد مشتری‌ها در برخی بخش‌ها تماماً مثبت است و در دیگران، ترکیبی از چهره‌های ناراضی نشان می‌دهد که شکاف‌هایی در دانش کارکنان وجود دارد.

  • بررسی آمار جابجایی کارکنان

افراد خوب می‌روند و بسیاری از اوقات دانش ارزشمندی را با خود می‌برند. اما این چند وقت یکبار و در چه زمینه‌هایی اتفاق می‌افتد؟ فرض کنیم امسال پنج نفر از بهترین افراد بخش IT را از دست دادیم، چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی را با خود بردند؟ اگر زمانی برای درک اینکه چرا افراد می‌روند، چند وقت یکبار و چه مهارت‌هایی ارائه می‌دادند، اختصاص ندهید، هرگز نمی‌توانید به طور کامل بر دانش موجود و نداشته خود در کسب‌وکار مسلط شوید.
  • پرسیدن از افراد (ساده‌ترین کاری که امروز می‌توانید انجام دهید)

به سؤالاتی که در لحظات روزمره و جلسات برنامه‌ریزی شده با کارکنان می‌پرسیم فکر کنید. چند وقت یکبار از افراد می‌پرسیم آیا با چالشی روبرو شده‌اند که به سختی توانسته‌اند آن را حل کنند؟ یا یکی که در آن به شدت به راهنمایی و منابع نیاز داشتند که در دسترس نبود. هرچه بیشتر آگاه باشیم از کارشناسان موضوعی خود، چالش‌هایی که افراد با آن‌ها روبرو هستند و مهارت‌هایی که داریم و نداریم، بیشتر این ذهنیت برای شناسایی و رفع شکاف‌های دانش را ایجاد خواهیم کرد. تا آن زمان، به‌طور مکرر با افراد صحبت کنید و به آن‌ها یک پلتفرم بدهید تا به شما بگویند این شکاف‌ها کجا وجود دارند.
  • تحلیل نیازهای آموزشی یا شکاف مهارت‌ها

وقتی صحبت از اهداف شرکت و ایجاد مهارت‌ها و دانش مناسب برای رسیدن به آن‌ها می‌شود، یک ابزار بسیار مفید در دسترس شما است: تحلیل نیازهای آموزشی . شما در حال درک مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف، مهارت‌هایی که در حال حاضر دارید و فاصله بین این دو هستید. وظیفه ما این است که شکاف‌های مهارت و دانش را از طریق یادگیری که اطلاعات و قابلیت‌های درست به افراد می‌دهد، پر کنیم.با این رویکردها، می‌توانید شکاف‌های دانش را به‌موقع شناسایی و رفع کنید، بهبود مهارت‌ها و عملکرد کارکنان را تضمین کنید و به اهداف سازمانی خود برسید.
 


آغاز سفری هوشمندانه: مدیریت دانش در ستاره اول، پلی به سوی نوآوری
آغاز سفری هوشمندانه: مدیریت دانش در ستار ...
مشاوران توسعه آینده؛ 20 سال راهکارهای نوآورانه مدیریت دانش
مشاوران توسعه آینده؛ 20 سال راهکارهای نو ...
4 شاخص کلیدی عملکرد برای سنجش اثربخشی پایگاه دانش
4 شاخص کلیدی عملکرد برای سنجش اثربخشی پا ...
برگزاری جلسات مصاحبه شناخت و استخراج فیلدهای دانشی در شرکت ملی پست
برگزاری جلسات مصاحبه شناخت و استخراج فیل ...
برگزاری جلسه انجمن خبرگی در آریاساسول
برگزاری جلسه انجمن خبرگی در شرکت آریاساس ...
پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت فولاد هرمزگان
پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت فولاد هرم ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...