روندهای مدیریت دانش در سال 2022

آقای محمد حسن بختیاری از کارشناسان ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    محمد حسن بختیاری
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1401/2/4
فقدان دانش و اطلاعات در سازمان‌ها آنجایی اتفاق می‌افتد که کارکنان در زمان مناسب نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که مدیریت دانش در سازمان نقش مهمی دارد و باید گسترش یابد. دسترسی یکپارچه و به موقع به داده‌های سازمانی تضمین می‌کند که سازمان پیشتاز باقی بماند و در این راستا یک محل کار چابک را ایجاد و تقویت می‌کنند.
در حال حاضر تنها سازمان‌ها و شرکت‌های پیشرو در مدیریت دانش می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعات مورد نیاز و روندهای جدید پاسخ دهند. لذا مدیریت دانش نه تنها حرکت خود را حفظ می‌کند، بلکه رشد سازمان را نیز تسریع می‌کند. با این حال، با روش‌های جدید کسب‌و کار و تغییر گسترده در ترکیب نیروی کار، تمام روش‌های سنتی انتشار دانش منسوخ شده است. برای بهره‌برداری از دانش و اطلاعات، سازمان‌ها باید از روندهای جدید مدیریت دانش پیروی کنند و نحوه تسهیم و بکارگیری دانش در قالب مدیریت دانش را دوباره تعریف کنند. از این رو، توجه به رویکردها و استراتژی‌های نوین مدیریت دانش برای نگه داشتن سازمان در کیفیت مطلوب دانشی و رقابتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

گروه مشاوره searchunify در دسامبر 2021  روندهای پیش‌روی مدیریت دانش سال 2022  را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها منتشر کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:
 

مدیریت دانش؛ ابزار تسهیل دورکاری

طبق تحقیقات موسسه پژوهشی گارتنر، 82 درصد سازمان‌ها برای دورکاری کارمندان خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. سازمان‌های بسیاری رویکردهای متفاوتی در برابر بحران‌ها و برنامه‌ریزی برای تداوم کسب‌و کار خود دارند و این مسئله را با اهمیت ویژه‌ای دنبال می‌کنند. در طی دوسال گذشته، بحران پاندمی ویروس کرونا، شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد و به تعطیلی کشاند. این درحالی بود که عدم حضور کارکنان در محل کار با توجه به نبود فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های تعاملی آنلاین،  تبادل دانش و اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کرد؛ اما برخی سازمان‌ها توانستند از ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش در جهت مقابله با همه‌گیری کرونا بهره‌مند شوند. از این رو، سازمان‌ها با توجه به شرایط ویژه دورکاری و عدم ارتباطات تعاملی و دانشی، به منظور حفظ و ارتقاء بهره‌وری کارکنان، نیازمند ابزارهای ثبت، اشتراک‌گذاری و تحلیل دانش و اطلاعات هستند.
 
روندهای مدیریت دانش در سال 2022
 

شناخته شدن دانش سازمانی به عنوان دارایی استراتژیک

دورکاری تحمیلی در دو سال اخیر باعث شد تا شکاف‌های دانشی میان کارکنان بیش از گذشته خود را نشان دهد. از طرفی دیگر بر اساس مطالعات بازاریابی و فروش، جریان دانش و اطلاعات مابین کارکنان و مشتریان بر روی مهمترین مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها و سازمان‌ها شامل دو فاکتور زمان حل و فصل مسئله مشتری (TTR) و میانگین زمان رسیدگی (AHT)، اثر بسیاری دارد.
لذا مدیران دانش دریافته‌اند که موفقیت یک سازمان به شدت تحت تأثیر این است که چگونه می‌تواند به طور کارآمد از معدن طلای داده‌ها، اطلاعات و دانش خود بهره ببرد. از این رو، یک روند مهم برای سال 2022 مستلزم تجهیز نیروی کار به هوش مصنوعی است تا نه تنها داده‌های سازمانی را متحد کند، بلکه راه‌کارهای ارزشمندی را برای اصلاح مؤثر شکاف‌های دانش ارائه دهد.

خلق دانش مبتنی بر فناوری

خلق و کسب دانش مبتنی بر فناوری، نقطه عطف سال 2022 خواهد بود. آنچه ما به آن نیاز داریم راه حلی است که ایجاد دانش را ساده و تسریع کند و در نتیجه تلاش سازمان‌ها را کاهش داده و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد.
سازمان‌ها نیز به دنبال فناوری هستند که بتواند بهینه‌سازی دانش و اجرای (Knowledge-Centered Support) خدمات دانش‌محور را با چالش کمتری روبه‌رو کند. برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی به نام KCS Enabler رویکر جدید مدیریت دانش و خدمات دانش‌محور است. 

توسعه استفاده از تکنولوژی ابری

تکنولوژی ابری (Cloud) روشی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات است که در آن منابع و اطلاعات از طریق ابزارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن از اینترنت به کاربر ارائه می‌شوند. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی در حال حرکت به‌ سوی بهره‌مندی از تکنولوژی ابر (Cloud) هستند. مزایای سرویس‌های مبتنی بر تکنولوژی ابر (Cloud) می‌تواند نیازهای زیرساختی و پایه‌ای‌ سازمان‌ها را با توجه به ویژگی‌های سازمان مرتفع سازد.
رایانش ابری یک روش مناسب برای ارائه منابع محاسباتی می‌باشد. با رایانش ابری محیط‌های نرم‌افزاری و خدماتی بر اساس روابط اشتراکی می‌باشند، کاربران به جای اینکه یک مجوز را خریداری کنند، ماهانه هزینه‌ای را می‌پردازند. نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها توسط ارائه‌دهندگان مدیریت شده و به صورت مداوم به روز رسانی می‌شوند تا عملکرد و امنیت آنها بیشینه شود. قدرت محاسباتی به جای اینکه در نقطه‌ای متمرکز باشد از راه دور قابل کنترل است، بنابراین کاربران می‌توانند از راه دور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. همچنین چند نفر می‌توانند به صورت همزمان به یک نرم‌افزار و یا فایل به صورت مشترک دسترسی داشته باشند و در لحظه از نقاط مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

هوش مصنوعی مقدم بر هر ابزار دیگر

در آینده، قابلیت‌های هوش مصنوعی انگیزه‌ای برای تغییر در صنعت مدیریت دانش ایجاد خواهد کرد. زیرا استراتژی‌های مدیریت دانش بر سیستم‌های مدیریت اطلاعات متکی هستند و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی برای سازماندهی، یکسان‌سازی و فهرست‌بندی مخازن اطلاعات و دانش مفید هستند. 
ارتباط KM و AI (هوش مصنوعی) راهی برای انجام محاسبات شناختی است. محاسبات شناختی از مدل‌های رایانه‌ای برای شبیه‌سازی فرآیندهای فکر انسان استفاده می‌کند. محاسبات شناختی شامل یادگیری شخصی و عمیق نرم‌افزار شبکه عصبی مصنوعی است که از متن و داده‌کاوی، تشخیص الگو و پردازش زبان طبیعی برای تقلید از نحوه کار مغز انسان استفاده می‌کند. محاسبات شناختی راه را برای برنامه‌های آینده  AI و KM هموار می‌سازد. در سال 2022، با درک اهمیت دانش و تاثیر آن بر کسب‌و کار، تلاش برای استخراج مقادیر فراوانی از داده‌ها، تحلیل‌های متنی و اطلاعات و دانش لازم برای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی رو به افزایش است.

منبع:
www.searchunify.com/blog/stride-into-2022-with-top-5-knowledge-management-trends


داده کاوی در مدیریت دانش
داده‌کاوی (Data Mining) و کاربرد آن در م ...
مدیریت دانش در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
استقرار طرح جامع مدیریت دانش در سازمان ث ...
پیاده‌سازی مدیریت دانش در صنعت فولاد
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت ایده‌پردازا ...
همکاری با ذی‌‌نفعان داخلی در پیشبرد استقرار مدیریت دانش
همکاری با ذی‌‌نفعان داخلی در پیشبرد استق ...
تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر مدیریت دانش چیست؟
تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر مدیریت دانش چیس ...
استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت فولاد خوزستان
استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت فولاد خ ...
مدیریت تغییر؛ اصول پیاده‌سازی و ابزارهای مورد استفاده
مدیریت تغییر؛ اصول پیاده‌سازی و ابزارهای ...
حفظ و انتقال دانش
حفظ و انتقال دانش ؛ استراتژی‌ها و نکات ک ...
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی ایلام
طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی ای ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...