موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران

سحر یاقوتی    سحر یاقوتی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1399/12/4
تعیین اهداف بزرگ و اقدامات متعدد در بسیاری از موارد پروژه‌‌ها را با شکست مواجه می‌‌کند. بنابراین تعیین چند هدف اصلی و عمده در موفقیت فعالیت‌ها تاثیر به سزایی دارد. توسعه استراتژی در سازمان‌‌ها نیازمند نظرسنجی از کاربران به منظور شناسایی چالش‌‌ها، نیازها، فرصت‌‌ها و پیشنهادات آنان می‌‌باشد. بنابراین در ادامه گام‌‌ها و مثال‌‌هایی برای شناسایی چالش‌‌ها، فرصت‌‌ها و تعیین 3 هدف عمده و اصلی سازمان براساس الزامات واقعی (آنچه کاربران با آن مواجه هستند، علایق و الزامات اجرایی مد نظر آنان) ارائه می‌‌شود.
knowledge managemenet- مدیریت دانش- نظرسنجی

بررسی چالش‌‌ها

پس از انجام نظرسنجی از کاربران، نتایج را گردآوری و طبقه‌‌بندی کرده و اقدامات زیر را انجام دهید.
1- به بررسی تمامی چالش‌‌های زیر بپردازید:
•  عدم توانایی تیم در تصمیم‌‌گیری
•  عدم دسترسی به اطلاعات و منابع مورد نیاز
•  اختراع دوباره چرخ
•  تکرار اشتباهات
•  عدم دسترسی به افراد متخصص و راهکارهای آنان در مواجه با چالش‌‌های مشابه
•  عدم دسترسی به فرآیندها، رویه‌‌ها، روش‌‌ها، ابزارها و الگوهای استاندارد
•  عدم توانایی در مدیریت نیازها و چالش‌‌های مشتریان
•  صرف زمان طولانی به منظور طراحی، تولید، فروش و تحویل محصولات به مشتریان 
2- لیستی از سایر چالش‌‌های اشتراک‌‌گذاری، نوآوری، استفاده مجدد، یادگیری و جستجو دانش را تهیه کنید.
3- از میان چالش‌‌های فوق سه مورد از مهم‌ترین آن‌‌ها را اولویت‌بندی کنید.
4- تمامی نمونه‌‌های موفق در حوزه به اشتراک‌‌گذاری، نوآوری، استفاده مجدد، یادگیری و جستجو دانش تعیین کنید.
5- برای مقابله با هر یک از چالش‌های شناسایی شده، پیشنهادات خود را ارائه دهید.

شناسایی فرصت‌ها

از نتایج ارزیابی چالش‌ها، دانش و تجارب دیگر سازمان‌‌ها، لیستی از فرصت‌‌ها را تهیه کنید. در ادامه به برخی از فرصت‌‌های احتمالی اشاره می‌‌شود.
1- سرعت و چابکی امکان تصمیم‌گیری سریع را فراهم می‌کند. این مساله استفاده از منابع را بهینه، نرخ برد را افزایش و وضعیت کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد. 
2- از تخصص و تجربه موجود بهره‌گیرید. اگر شما بدانید چه می‌دانید، آن را به طور مناسب اعمال کرده و اثر بخش می‌شوید.
3- با در نظر گرفتن فردی با تجربه و کارآمد، میان اطلاعات مهم براساس اهداف و استراتژی سازمان ارتباط برقرار کنید.
4- رویه‌‌ها، قوانین، دستورالعمل‌‌ها، الگوها و تکنیک‌‌های استاندارد را به منظور تولید محصول و ارائه خدمات با کیفیت تدوین کنید.
5- از دانش کلیدی متخصصان در تمامی واحدهای سازمانی بهره گیرید.
6- سرعت ارائه خدمات به مشتریان را به منظور دستیابی هر چه سریع‌‌تر سازمان به سود و تحقق هدف مشتری افزایش دهید.
7- از تجارب دیگران در حل مسئله به منظور کاهش اثرات منفی و افزایش رضایت مشتری استفاده کنید.
8- با استفاده از ابداع، بهبود فرآیندها، کاهش زمان چرخه کار و شیوه‌‌های جدید به رشد سازمانی کمک کنید. این اقدامات موجب رهبری بازار، افزایش درآمد و بهبود ارزش برند می‌‌شود.
از میان چالش‌‌ها و فرصت‌‌های ارائه شده، موارد با اهمیت و دارای نتایج مطلوب را انتخاب کنید. در ادامه به راهکارهایی در راستای بهره‌گیری از فرصت‌های مدیریت دانش اشاره می‌شود.

1. سازمان‌‌‌های غیرانتفاعی

•  با جلوگیری از اختراع مجدد چرخ به طور مستمر، هزینه‌ها را کاهش دهید.
•  کمبودهای ناشی از تکرار اشتباهات را برطرف کنید.
•  با نوآوری و ایجاد قابلیت‌های جدید، مشارکت‌ها را افزایش دهید.

2.  شرکت‌‌های تولیدی

•  سفارشات را از طریق بهبود چرخه میان فروش، ارائه خدمات و اقدامات پشتیبانی افزایش دهید.
•  با هدایت جریان ایده‌ها برای محصولات و خدمات جدید، درآمد خود را افزایش دهید.
•  با اشتراک و استفاده مجدد از دروس آموخته، سود خود را افزایش دهید.

3.  شرکت‌‌های مشاوره‌‌ای

•  با بهبود فرآِیند توسعه، درصد برنده شدن را افزایش دهید.
•  با استفاده مجدد از روش‌های اثبات شده، هزینه‌های فروش و تحویل را کاهش دهید.
•  به وسیله همکاری با مشتریان و شرکا، کیفیت تعاملات را افزایش دهید.
برنامه‌‌های مدیریت دانش باید پاسخگوی نیازهای سازمان باشد. اقدامات مدیریت دانش تنها زمان رفع چالش‌‌ها و انطباق با اهداف اصلی کسب و کار پذیرفته خواهند شد.
 

به روز باشید

چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با موضوع مدیریت دانش برگزار کرد؟

چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با مو ...

چرا نباید اولین انجمن‌های خبرگی را با موضوع مدیریت دانش برگزار کرد؟

ادامه
پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات ما ...

پنج به‌روش برای مدیریت دانش در مؤسسات مالی

ادامه
نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب ...

نقش سیستم مدیریت دانش در حوزه فروش و کسب و کار شرکت‌ها

ادامه
چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذ ...

چرا کارکنان دانش خود را به اشتراک نمی‌گذارند؟

ادامه
موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران

موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات ...

موفقیت اقدامات مدیریت دانش در گرو نظرات کاربران

ادامه
بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌افزار MTAShare

بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌ا ...

بحران تاریخی ورود به 1400 و مصونیت نرم‌افزار MTAShare

ادامه
ابزارهای مدیریت دانش در ناسا

ابزارهای مدیریت دانش در ناسا

ادامه
چگونه می‌توان دانش افراد را استخراج کرد؟

چگونه می‌توان دانش افراد را استخراج کرد؟

ادامه
طرح پیاده‌سازی مدیریت دانش در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

طرح پیاده‌سازی مدیریت دانش در وزارت آموز ...

طرح پیاده‌سازی مدیریت دانش در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

ادامه
راهنمای گام به گام تدوین و توسعه نقشه دانش

راهنمای گام به گام تدوین و توسعه نقشه دا ...

راهنمای گام به گام تدوین و توسعه نقشه دانش

ادامه
پیوند مستقیم به‌اشتراک‌گذاری دانش و پاداش‌های مالی را سست کنید!

پیوند مستقیم به‌اشتراک‌گذاری دانش و پادا ...

پیوند مستقیم به‌اشتراک‌گذاری دانش و پاداش‌های مالی را سست کنید!

ادامه
ضرورت به‌کارگیری مدیریت دانش در مدارس

ضرورت به‌کارگیری مدیریت دانش در مدارس

ادامه
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای


کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)

به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.

هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...