انستیتو پاستور ایران


وجود شبکه وسیعی از دانشمندان در حوزه‌های تخصصی، عدم استفاده بهره‌ور از دانش‌های پنهان خبرگان، وجود حجم عظیمی از دانش‌های غیرقابل دسترس، باعث شد تا مدیران انستیتو پاستور ایران به فکر ایجاد شبکه دانشی وسیعی برای ساماندهی دانش‌ها و دانشکاران افتاده و مشاوران توسعه آینده را به عنوان مشاور خود برگزینند. به همین منظور در سال 1386 طرح جامع پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش برای این سازمان انجام شد. این طرح شامل 6 فاز بوده و به مدت 9 ماه به طول انجامید. از جمله اقدامات انجام شده، ارزیابی بلوغ سازمان می‌باشد. یک مدل بلوغ مدیریت دانش، به سازمان کمک می‌کند تا پیشرفت نسبی خود را در زمینه اجرای مدیریت دانش در سطحی مشروح‌تر ارزیابی کند. مدل بلوغ مدیریت دانش، شناختی از سطوح بلوغ مدیریت دانش هر سازمان براساس ارتباط آن با مجموعه‌ای از فعالیت‌های مدیریت دانش استاندارد ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های مدل بلوغ

•    سطوح به ترتیب از یک سطح اولیه شروع شده و تا سطح پایانی (که نشانگر درجه کمال مربوطه می‌باشد) بالا می‌روند.
•    یک موجودیت، با تعداد محدودی سطح بلوغ (به‌طور معمول در چهار تا شش سطح)، ساده سازی شده و تشریح می‌شود.
•    در طی مراحل توسعه، پیشرفت موجودیت در هر مرحله تنها از یک سطح به سطح بعدی امکان‌پذیر بودخ و امکان پرش از روی یک سطح وجود ندارد.

اهداف ارزیابی بلوغ

•    تعیین اینکه آیا مدیریت دانش از قبل در سازمان در حال اجرا بوده یا نه، و اینکه در چه سطحی به‌کار گرفته شده است.
•    تعیین اینکه آیا سازمان، شرایط مناسب برای ایجاد و استمرار نظام‌مند فرآیندهای مدیریت دانش دارد یا خیر؟
•    شناسایی نقاط قوت و فرصت‌های سازمان برای بهبود مدیریت دانش.