شرکت راه‌آهن شمال شرق


از ۹۲۶ كيلومتر مسير تهران-مشهد ۵۴۰ كيلومتر آن در محدوده‌ی راه‌آهن شمال‌شرق قرار دارد كه كل مسير به صورت دو خطه می‌باشد. همپا با ضرب‌آهنگ شديد تغيير و توسعه، گردش چرخ‌هاي عظيم حمل و نقل ريلي کشور، تنها در پرتو برنامه‌ريزی‌های جامع و اصولی و اطلاع‌رسانی مناسب، به خصوص در زمینه منابع انسانی ممکن و ميسر شده است.
با توجه به قدمت راه‌آهن در ایران و حجم بالای دانایی‌های تولید‌‌شده در حین فرآیندهای کاری و بهره‌مندی راه‌آهن شمال شرق از کارکنان با تجربه، بدون تردید بارزترین سرمایه‌ی این شرکت نیروی انسانی آن می‌باشد. این سرمایه‌های دانشی، مدیران شرکت راه‌آهن شمال‌شرق را بر آن داشت که در راستای ثبت، نگهداری، به‌اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش‌های تولید‌شده، پیاده‌سازی طرح جامع مدیریت دانش را در دستور کار خود قرار داده و شرکت مشاوران توسعه آینده را به‌عنوان همراه و مشاور خود در این مسیر انتخاب نمایند.

پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش در راه‌آهن شمال‌شرق

شرکت راه آهن شمال شرق در سال 1392 تصمیم به پیاده سازی طرح جامع مدیریت دانش گرفت که‌این پروژه 7 ماه به طول انجامید. این پروژه شامل فازهایی از جمله شناخت، ارزیابی و بسترسازی اجرای پروژه، تدوین ساختار و رویه‌های مدیریت دانش، فرهنگ‌سازی و آموزش و استقرار و پیاده سازی نرم افزار جامع مدیریت دانش بود. برای شناخت و ارزیابی سازمان اقداماتی از جمله طراحی پرسشنامه شناخت نقاط قوت و ضعف مدیریت دانش، ارزیابی سطوح بلوغ مدیریت دانش و استخراج فیلدهای دانشی انجام شد. براساس نتایج به دست آمده از این موارد سند شناختی تدوین شد که با توجه به آن ساختار و رویه‌‌های مدیریت دانش تعیین شد.
 اهداف پیاده‌سازی طرح جامع مدیریت دانش در راه آهن شمال‌شرق، با چشم‌انداز راهبری و هدایت فرآیندهای مدیریت دانش در ابعاد فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات، شامل اهداف اصلی ذیل بود:
ا    سازمان‌دهی دانش‌های تولید شده حین فرآیندها و پروژه‌های کاری شامل جمع‌آوری، ارزیابی، دسته‌بندی و بازیابی آن‌ها توسط نرم‌افزار جامع مدیریت دانش در جهت تولید بانک دانش
•    شناخت فیلدهای دانشی و اندازه گیری دانش تولید شده در هر فیلد به صورت خودکار توسط نرم‌افزار جامع مدیریت دانش
•    عدم اتلاف سرمایه‌های دانشی با بازنشسته شدن و یا خروج کارکنان از آن
•    تلاش برای جلوگیری از انجام دوباره کاری‌ها و اتلاف سرمایه‌های فکری و مادی
•    سامان‌دهی دانش‌های تولید شده حین فرآیندهای کاری
•    بهبود و مکانیزه کردن نظام پاداش دهی مادی و ارزشی دانشی
•    آشنایی کارکنان با نحوه‌ی استفاده از بانک دانش و سیستم مدیریت دانش