شرکت ملی صنایع مس ایران
شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تولید و استخراج مس ایرانی است، که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهرهبرداری مس، همچنین تولید محصولات مسی همچون کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، فعالیت مینماید. این شرکت مالک سه معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی میباشد. شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۵۱ تحت عنوان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه در شهر رفسنجان، تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شکل کنونی تغییرنام داد. اکنون اکثریت سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (۱۲٪)، شرکت سرمایهگذاری صدر تأمین (۵٪) و سهام عدالت میباشد. شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۲۷هزارمیلیارد تومان سود خالص کسب نمود و به یکی از سودآورترین شرکتهای ایران بدل گشت.این شرکت همراه مس، ۷۰۰ تن کنسانتره طلا و نقره در سال تولید میکند که بهصورت خام فروخته میشود و هیچگاه مدیران این شرکت در اندیشه احداث کارخانه استحصال و تولید شمش خالص طلا نبودهاند.
پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع مس ایران
مدیریت دانش در دو دوره در شرکت ملی صنایع مس ایران پیادهسازی شد. دور اول پیادهسازی )۱۳۹۴( با تمرکز اصلی بر شناسایی دانشهای پنهان و صریح موجود در سازمان و ایجاد بستری برای اشتراکگذاری آنها بود. مراحل اصلی پیادهسازی به شرح زیر استقرار یافت.
• تشخیص دانشهای کلیدی: با استفاده از روشهای مختلف مانند مصاحبه، پرسشنامه و تحلیل اسناد، دانشهای حیاتی برای سازمان شناسایی شدند.
• ایجاد پایگاه دانش: با استفاده از نرمافزارهای مدیریت دانش، یک پایگاه مرکزی برای ذخیره و بازیابی دانش ایجاد شد.
• تشکیل انجمن خبرگی: گروهی از خبرگان سازمان با دانش و تجربه بالا برای مدیریت و توسعه پایگاه دانش تشکیل شد.
• آموزش کارکنان: کارکنان در مورد اهمیت مدیریت دانش و نحوه استفاده از پایگاه دانش آموزش دیدند.
در دور دوم سال ۱۳۹۵ تمرکز بر بهبود و توسعه سیستم مدیریت دانش بود. اقدامات اصلی عبارت بودند از:
• ارزیابی اول: با استفاده از شاخصهای مختلف عملکرد سیستم دور اول ارزیابی شد و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی گردید.
• توسعه انجمن خبرگی: با افزودن اعضای جدید و تعریف نقشهای مشخصتر، انجمن خبرگی تقویت شد.
• توسعه پایگاه دانش: با افزودن انواع جدیدی از محتوا مانند فیلمها و ویدئوها، پایگاه دانش غنیتر شد.
• ترویج فرهنگ دانشمحوری: با برگزاری کارگاهها و مسابقات، فرهنگ دانشمحوری در سازمان نهادینه شد.