شرکت آب منطقه‌ای گلستان


شرکت آب منطقه‌ای گلستان در اواخر سال 1384 تشکیل و فعالیت این شرکت از ابتدای سال 1385 آغاز شده است .
از اهداف میان‌مدت این شرکت می‌توان مدیریت یکپارچه منابع آب، توسعه پایدار، استفاده اقتصادی از آب در حوضه‌های تحت مدیریت، جهت‌گیری اساسی برای تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور، برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از منابع آب‌های متعارف و غیرمتعارف و تلاش برای تأمین از حوضه‌های همجوار و اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره‌وری را نام برد.
همچنین اهداف بلندمدت این شرکت بر مبنای استفاده بهینه از منابع برای نیل به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز 20 ساله تبیین شده است . بر این اساس به‌منظور تأمین نیاز آبی استان گلستان در بخشه‌ای شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست، عمدتاٌ با محوریت استفاده از منابع آب متعارف و غیرمتعارف استان و نیز آب‌های انتقالی از استان‌های همجوار، اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ‌سازی، افزایش بهره‌وری در همه زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت، حداکثر استفاده از توان‌بخش خصوصی، تأمین منابع مالی و تسریع در اجرای طرح‌ها، تعریف شده است.
پروژه استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت آب منطقه‌ای گلستان در شهریورماه 1402 آغاز شد.
دلایل اصلی ذکرشده توسط مدیران این شرکت که منجر به تصمیم برای استقرار نظام جامع مدیریت دانش شد شامل موارد زیر است:
•    استخراج دانش متخصصان شرکت؛
•    کاهش بروز خطاهای تکراری از طریق ثبت و به اشتراک گزاری دانش؛
•    تقویت فرهنگ اشتراک گزاری دانش و تجربیات در میان کارکنان.
 پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش در جهت تقویت فرهنگ ثبت و اشتراک گزاری دانش و تجربیات کارکنان در شرکت آب منطقه‌ای گلستان.
این پروژه در 6 فاز به شرح زیر تعریف‌شده است:
1.    ايجاد و راهبري تیم‌ها و نقش‌های مديريت دانش، سنجش بلوغ مديريت دانش؛
2.    تدوین اركان، اهداف استراتژيك و برنامه عملياتي ( نقشه راه) مديريت دانش؛
3.    شناسايي و اولویت‌بندی حوزه‌های دانش شركت و ترسيم درخت دانش؛
4.    فرهنگ‌سازی و آموزش براي ايجاد چرخه مديريت دانش و درس آموخته؛
5.    اجرای تکنیک‌های استخراج دانش و مستندسازی تجارب خبرگان؛
6.    تدوین نظام‌نامه، شیوه‌نامه‌ها و روش‌های اجرایی مدیریت دانش.
مهندس گرزین- شرکت آب منطقه‌ای گلستان
سازمان ما با هدف ایجاد یک فرهنگ یادگیری مستمر و به اشتراک‌گذاری دانش، اقدام به پیاده‌سازی مدیریت دانش نمود. با برگزاری جلسات تخصصی، ایجاد بسترهای مناسب برای ثبت دانشو تشویق همکاران به مشارکت، توانستیم گنجینه‌ای از تجارب و دانش ارزشمند را گردآوری کنیم. موفقیت‌های ما در این زمینه شامل ایجاد یک پورتال جامع برای دسترسی به دانش، افزایش آگاهی همکاران از اهمیت مدیریت دانش و تقویت همکاری و نوآوری در سازمان است. اگرچه چالش‌هایی همچون عدم انگیزه کافی و درک ناکافی از اهمیت مدیریت دانش وجود دارد اما با برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد سیستم‌های پاداش‌دهی مناسب، می‌توان بر این موانع فائق آمد. آینده مدیریت دانش در سازمان ما بسیار امیدوارکننده است و با توجه به اهمیت روزافزون دانش در کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در این حوزه، منجر به رشد و توسعه پایدار سازمان خواهد شد.