بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای فعال در شبکه بانکی کشور که نقش انکارناپذیری در رشد و اعتلای اقتصاد ملی دارد ، به موجب مصوبه مورخ 25/07/1358 مجمع عمومی بانکها از ادغام ۱۱ بانک ایران و انگلیس، بین المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار با سرمایهای بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال در بیست و نهمین روز آذر ماه سال ۱۳۵۸ و در قالب شرکت سهامی خاص با مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در ادارهی ثبت شرکتها به ثبت رسید و در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس به آن ملحق شد.
بدون تردید مجموعهی داناییهای انبوهی که در بانک تجارت وجود دارد، بارزترین بخش سرمایههای نامشهود این سازمان محسوب میشود. این سرمایهها در تجربیات مدیران و کارکنان، استانداردها، مستندات، تجهیزات، بینشهای ناشی از پروژه و ... مستتر است. بانک تجارت توانسته با مدیریت سرمایههای دانشی خود نه تنها راههای رفته را بازآزمایی نکند، بلکه گنجینهای ملموس از دانشهای تولید شده حین کار را بیافریند. استقرار نظام جامع مدیریت دانش در بانک تجارت در طی 7 فاز از سال 1401 شروع شده و به مدت 9 ماه به طول انجامید.
نظر به توجه مدیران محترم بانک تجارت با پیاده سازی مفاهیم جدید مدیریت در سازمان، موارد ذیل به عنوان ملزومات پیاده سازی طرح عنوان شد:
• اعتقاد مدیران به ضرورت طرح: اولین گام هرفرآیند تغییر در سازمان، اعتقاد راسخ مدیریان به ضرورت آن است و در این طرح نیز نوع دیدگاه مدیران در این باره اهمیت فراوان دارد. این اعتقاد در مصادیقی همچون حمایت مدیریتی، تخصیص بخشی از زمان خود به مدیریت این طرح، تشکیل منظم جلسات تیم مدیریت دانش و توجه به آن مطرح است.
• توجه به اثربخشی آرام طرح: بدون تردید مدیران محترم واقف هستند که طرح های بهبود سازمانی، دارای اثرات یکباره و سریع نخواهد بود. از عوامل مهم موفقیت طرح های مدیریت دانش، پیگیری نتایج آن به صورت آرام و متناسب با اثربخشی سیستم های انسانی است.