طوفان فکری: تعریف، قوانین اساسی و تکنیک‌ها

سعید عبدالملکی کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    سعید عبدالملکی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1402/7/5
برای حل یک مشکل پیچیده یا به چالش کشیدن تیم برای پروژه‌ای بزرگتر، وجود ایده‌های خلاقانه ضروری می‌باشد. گاهی در شرایط سخت نیاز است نوآوری را تقویت و پیشنهادهای مناسب ارائه شود. 
از نظر مریام وبستر طوفان فکری به معنی "مطالعه ایده‌ها توسط یک یا چند نفر که برای ایجاد یا کشف راه‌حل جهت حل یک مشکل تلاش می‌کنند" می‌باشد. هر فرد می‌تواند به تنهایی طوفان فکری ایجاد کند، اما بهتر است ایده‌ها و خلق آن‌ها به صورت گروهی با هدف اشتراک‌گذاری آزادانه انجام شود.
طوفان فکری نخستین بار در سال 1948 در کتابی به نام "قدرت خلاقیت شما" توسط مدیر تبلیغاتی الکس اف. آزبورن معرفی شد. هدف او به عنوان صاحب آژانس تبلیغاتی، دریافت بهترین ایده‌ها از کارمندان خود، برای حل مشکلات بود و به این فرآیند " فکر کردن" گفته می‌شد. از آن زمان، طوفان فکری منجر به روشی برای ایجاد و کشف راه‌حل‌های خلاقانه جهت رفع مشکلات در کسب‌وکارها شده است.  
 

اهمیت طوفان فکری

قطعا طوفان فکری دارای تله‌ و معایبی نیز می‌باشد، اما دلایل مهمی وجود دارد که این روش در دنیای کسب و کار مدرن، محبوب و موثر است و مزایای متعددی دارد، در این مطلب به بررسی تعدادی از این مزایا می‌پردازیم: 

1. تشویق تفکر خلاق‌تر

طوفان فکری برای رسیدن به ایده‌ها و پیشنهادات جذاب‌تر، نیازمند تفکر بدون محدودیت و خلاقانه افراد است. به عنوان مثال ایده آمازون‌اکو از یک استراتژی طوفان فکری استخراج شده است. رویداد طوفان فکری افراد را به اجبار از تعصبات فکری دور کرده و باعث مشارکت بیشتر آن‌ها بدون هرگونه انتقاد اولیه می‌شود. تمرین‌های طوفان فکری، افراد را به چالش می‌کشد تا علاوه بر در نظر گرفتن ایده‌های دیگران، براساس آن‌ها ایده جدید بسازند تا نتیجه نهایی بسیار مفیدتر واقع گردد.

2. بهبود کار تیمی و افزایش انسجام گروهی 

تمام فعالیت‌های مربوط به طوفان فکری برای ایجاد ایده‌های بهتر می‌باشد که در واقع سطح کار تیمی را نیز بهبود می‌بخشد و تحقیقات زیادی نیز در سطح دنیا این مسأله را تایید می‌نماید. 
طوفان فکری در اجرای یک برنامه به تیم کمک می‌کند؛ همچنین می‌توان از آن در جهت یکپارچگی سازمان استفاده کرد که این امر موجب کاهش جابه‌جایی کارکنان و افزایش تعهد آن‌ها می‌شود. 

3. ایجاد فرصتی برای شنیده شدن افراد

طبق تحقیقات، نیمی از افراد حرفه‌ای در محل کار، نظرات خود را برای همکاران و مدیران بیان نمی‌کنند؛ طوفان فکری تضمین می‌کند که تمام کارکنان فرصت شرکت در فرآیند ایجاد و تصمیم‌گیری را داشته باشند.
یک جلسه طوفان فکری با ساختار مناسب، شرایط مناسبی را برای مشارکت و ارائه ایده افراد درونگرا، که معمولا نظرات خود را به سختی ارائه می‌دهند، ایجاد می‌کند. ابزارها و بحث‌های طوفان فکری زمانی مؤثر هستند که همه افراد درگیر با ذهنیت باز به گفتگو بپردازند. 

نحوه اجرای طوفان فکری: انواع، قوانین اساسی و تکنیک‌ها

اجرای درست و دقیق طوفان فکری، مزایای زیادی دارد، اما این سوال پیش می‌آید: دقیقاً چگونه این کار به درستی و دقت انجام می‌شود؟
لازم به ذکر است در اجرای یک جلسه طوفان فکری موفق، توجه به استراتژی بسیار مهم است و همچنین برای دریافت بهترین ایده‌ها از همه اعضای تیم نیاز به اطلاعات می باشد.

قوانین پایه طوفان فکری

برای موفقیت در طوفان فکری باید قوانین، موارد مجاز و غیرمجاز را مشخص کرد، آزبورن زمانی که برای اولین بار این مفهوم را مطرح کرد، برخی از این موارد را نیز تعیین نمود: 

قانون شماره 1: ایجاد و تولید بیشترین ایده

ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما طوفان فکری بر کمیت بیشتر از کیفیت تاکید دارد. هر چه تمرکز بر دریافت تعداد بیشتر ایده‌ها باشد، افراد تمایل بیشتری برای اشتراک‌گذاری مسائلی دارند که در حالت عادی ممکن است آن‌ها را نادیده بگیرند.

قانون شماره 2: عدم انتقاد از ایده‌ها

از ایده‌ها انتقاد نکنید زیرا طوفان فکری برای نقد ایده‌ها نمی‌باشد و صرفا برای استخراج ایده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبودن بازخورد فوری باعث می‌شود افراد بتوانند ایده‌های خود را بدون ترس از شکست یا عدم تایید به اشتراک بگذارند. 

قانون شماره 3: استقبال از ایده‌های جاه‌طلبانه و جذاب

یکی از مهم‌ترین اهداف طوفان فکری، بهتر اندیشیدن تمام کارکنان می‌باشد که منجر به تشویق برای داشتن تفکر خلاق‌ می‌شود. زیرا افراد درک می‌کنند که علاوه بر اجازه تفکر به خارج از چارچوبی خاص، تشویق نیز می‌شوند.  

قانون شماره 4: تشویق و ایجاد انگیزش برای ایده دادن بر اساس ایده‌های دیگران

مفهومی به نام "piggybacking" بیان می‌کند که انتقاد مجاز نمی‌باشد، اما شرکت‌کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را براساس مشارکت‌های افراد دیگر خلق کنند. در نتیجه این مساله فضای همکاری و مشارکتی مناسب‌تری ایجاد می‌نماید و ایده‌های خوب مورد توجه قرار می‌گیرند.
قوانین بیان شده به صورت پایه برای یک شروع مفید نیاز هستند اما نکاتی برای ساختار دادن به جلسات طوفان فکری وجود دارد که می‌بایست به آن توجه شود.
لازم به ذکر است تنوع در حوزه و گروه‌های افراد شرکت کننده و همچنین افراد حاضر در مکالمات در طوفان فکری باعث خلاقیت و نوآوری می‌شود. طبق تجربه و تحقیقات، ترکیب صداهای مختلف، شانس دریافت ایده‌های متنوع (و در نهایت بهتر) را افزایش می‌دهد. 
 میزبانی از جلسات طوفان فکری در فضای جدید و متنوع به دور از شرایط اداری و کنفرانس رسمی در میز پینگ پنک یا کافی شاپ مناسب‌تر است. این تنوع و تازگی، انعطاف‌پذیری عصبی مغز افراد را بهبود می‌بخشد و باعث فعال شدن توانایی فکر کردن درباره موضوعات مختلف می‌شود. بنابراین، تغییر محیط به ایجاد و استخراج ایده‌های بزرگ‌تر و خلاقانه‌تر کمک می‌نماید.

تکنیک‌های طوفان فکری

بعد از برنامه‌ریزی و سازماندهی جلسه طوفان فکری مهم‌ترین مساله، چگونگی شروع کردن مکالمه و استفاده از برخی تکنیک‌ها است. در این بخش به برخی از تکنیک‌هایی که تیم‌ها می‌توانند برای شروع کار و مفیدتر بودن بحث‌های طوفان فکری از آن استفاده کنند اشاره شده است که عبارتند از:
  • مغزنویسی

 در این روش حاضران در جلسه، ایده‌های خود را به جای اعلام به صورت شفاهی، نوشته و به طور مستقل به اشتراک می‌گذارند. این تکنیک برای افراد درونگرای حاضر در جلسه بسیار مفید و سازنده می‌باشد.
  • شروع با یک داستان شوک‌آور

 شروع گفتگو با داستانی که بتواند حاضران را شگفت زده یا شوکه کند، به طوری که آن‌ها را در وضعیت ذهنی بازتر و آسیب‌پذیرتر قرار دهد، باعث افزایش تمایل افراد برای به اشتراک‌گذاری ایده‌هایشان می‌شود.
  • زمان دادن به ایده‌ها برای تقویت و بهبود

 گاهی ممکن است هیجان زیادی برای عملی کردن یک ایده وجود داشته باشد اما بهتر است وقفه ایجاد شود تا صاحب ایده فرصتی برای تقویت و بهبود ایده داشته باشد، طبق تحقیقات صورت گرفته، این روش کارساز می‌باشد.
  • تجسم و شکل‌گیری طوفان

 این تاکتیک شامل قرار دادن خود به جای فرد دیگر می‌باشد تا هر شخص با توجه به شرایط و تصمیمی که می‌گیرد، خود را با موقعیت وفق دهد. این روش می‌تواند موثر واقع شود، زیرا افراد را به چالش کشیده تا از تعصبات و تصورات خود دور شوند. 

منبع:
https://www.atlassian.com/work-management/project-collaboration/brainstorming
 


استقرار نظام جامع مدیریت دانش در کمیته امداد امام خمینی (ره)
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در کمیته ا ...
شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان حفاظت محیط زیست
شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان ...
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریاساسول
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریا ...
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید برای خلق ارزش
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس  درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین مشاور و مجری طرح‌های مدیریت دانش در ایران
مشاوران با بیش از 15 سال تجربه و با پایبندی به اصول مشاوره مدیریت و مدل‌های مدیریت دانش به اولین و بزرگ‌ترین مجری طرح‌ها و سامانه‌های مدیریت دانش در ایران تبدیل شده است. ... بیشتر