سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) و مدیریت دانش (KMS) با ایجاد، مدیریت و انتشار اطلاعات سر وکار دارند. ویژگیهای کلیدی این دو سیستم، در نگاه اول شبیه به هم به نظر میرسند اما با این حال، بین CMS و KMS تفاوتهای اساسی بهویژه در نحوه جریان اطلاعات از طریق فرآیندهای مرتبط با توسعه و انتشار آن وجود دارد. دانستن این تفاوتها، راهنمای مناسبی در جهت انتخاب راهحل مناسب و منطبق با نیازهای سازمان است.
در هنگام مواجهه با چالشها و جستجو برای انتخاب ابزار مناسب مدیریت اطلاعات، تفاوت مدیریت محتوا و مدیریت دانش پررنگتر میشود. اصولاً مدیریت محتوا یک منبع جامع اطلاعاتی است که اهداف مدیریت دانش را در راستای مدیریت روشمند اطلاعات و با توجه به مزیتهای رقابتی سازمان، برای بهبود بهرهوری و افزایش کارآمدی دانش به اشتراکگذاری شده؛ تقویت میکند.
کسب دانش در مقایسه با خلق آن
کسب دانش کلیدی کسبوکار، میبایست به عنوان یک فعالیت در کارهای روزانه در نظر گرفته شود و نباید بهعنوان بخشی از یک فرآیند مجزا باشد. کسب این اطلاعات تنها در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که ایجاد محتوا جز فرآیندهای کاری در نظر گرفته شده باشد و یکپارچهسازی کامل آن با سیستمهای موجود به آسانی صورت پذیرد. بهعنوان مثال، یک مشتری باید بتواند به راحتی راهحل جدیدی را از طریق محیط CRM ارائه کند. به همین ترتیب، اطلاعات موجود در موضوعات الکترونیکی و پستهای انجمنها میتوانند به صورت سیستماتیک برای ایجاد دانش جدید جمعآوری شوند.
مدیریت یا تداوم مسیر کنونی انتقال دانش
در محیطی که بر جذب دانش تأکید دارد، توانایی انتقال اطلاعات به فرد یا تیمهای مناسب، اهمیت بیشتری پیدا کرده و نقش مدیریت اطلاعات دو چندان میشود.
در نتیجه اینگونه برداشت میشود که برتری مدیریت دانش در مقایسه با مدیریت محتوا، بهرهگیری مناسب از اطلاعات میباشد. مدیریت محتوا معتقد است که کاربران میتوانند برای دسترسی به اسناد مورد نیاز خود به منبع جامعی از اطلاعات که در ابتدا اشاره کردیم رجوع کنند، اما مدیریت دانش برای شناسایی اطلاعات مورد نیاز به یاری افراد آمده و با پیشنهاد راههایی برای دستیابی به دانش مورد نیاز، به کاربران کمک میکند.
مدیریت محتوا شامل ایجاد، ذخیره و سازماندهی اطلاعات میشود در حالی که مدیریت دانش به چگونگی به اشتراکگذاری یا انتقال اطلاعات به کاربران با توجه به موضوع مورد نیاز آنها، توجه دارد.
علاوه بر مواردی که با یکدیگر بررسی کردیم، مدیریت محتوا اطلاعات دستهبندی شده را با قابلیت جستجو ارائه نمیدهد اما مدیریت دانش بر اطلاعات دستهبندی شده مانند صفحات وب، سایت انجمنها یا سایر سیستمها تأکید دارد.
به طور خلاصه، ما در جهانی زندگی میکنیم که اطلاعات سریعتر از گذشته ایجاد و استفاده میشوند. امروزه مسیرهای انتقال دانش نقش حیاتی در کسبوکارها دارند و باید اطلاعات هدفمند و مهم در کسبوکار را به موقع ارائه دهند تا مشتریان و کارفرمایان خدمات سریع و کارآمدی را دریافت کنند.
با توجه مباحثی که بررسی کردیم، اطلاعات مورد نیاز در مدیریت پروژهها، وب سایتها و اسناد، به توسعهدهندهای برای ایجاد و تیم فناوری اطلاعات برای حفظ آن احتیاج دارد؛ در نتیجه ایجاد قابلیتی آسان برای استفاده کاربران و بازیابی اطلاعات مسئله مرتبط با مباحث دانشی تحت بسترهای نرم افزاری KMS، میتواند ارزشمند باشد.
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیادهسازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخشسازی دانشها و تجارب اشتراکگذاریشده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده بهعنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روشهای نوین و بهروزآوری شیوههای کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنیسازی دانش سازمانی و بهبود روشهای انجام کار، به شکل چشمگیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوبارهکاریها، افزایش مزیت رقابتی و تابآوری آنها در فضای کسبوکار شده است.
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمعآوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راهاندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرمافزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راهاندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و بهطور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام مینماید. توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوبارهکاری، کاهش هزینهها و... بخشی از ثمرات راهاندازی این سیستم میباشد.
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرمافزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمعآوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانهها" بستر نرمافزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانهها ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیتهای شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیکهای مدیریت دانش امری الزامی محسوب میشد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
داستان موفقیت مشتریان
هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...
امروزه گسترش فعالیتها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمانهای خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین پالایشگاههای کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سالها بسیاری در مورد کارایی ا...
عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیتهای مدیریت دانش به عنوان یکی از چالشهای سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمانهای کشور به هنگام پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...
شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...