فنآوریهای مدیریت دانش اطلاعات دقیق و واقعی ارائه میدهند و از بروز عفونتهای بعدی در این بحران مراقبتهای بهداشتی جلوگیری میکنند.
روشهای مدیریت دانش دیجیتال این اطمینان را میدهند که افراد مناسب در زمان مناسب، اطلاعات صحیح را در اختیار داشته باشند. این امر در زمان شیوع یک بیماری همهگیر که جان افراد در خطر است، از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود. در زمان نوشتن این مقاله در 10 مارس ، سازمان بهداشت جهانی 113،702 مورد تأیید شده و 4012 فوت را گزارش کرده است. گذشته از آسیبهای به وجود آمده ، بنا بر اعلام آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد ، به احتمال زیاد خسارت وارده به اقتصاد جهانی در سال 2020 به دلیل همهگیر شدن بیماری ویروس کرونا ، حدود 1 تریلیون دلار خواهد بود.
دانش بهداشت و درمان هنگامی که زندگی در معرض خطر است
با استفاده از یک پایگاه مدیریت دانش، امکان فعالیت کادر درمان از راه دور وجود خواهد داشت (خود را از قرار گرفتن در معرض بیماری مصون دارند) و از این طریق، آنها شاهد یک تجربه عالی مراقبت از بیمار خواهند بود. بهعنوان مثال، مقالات مرجع و درخت(ان) تصمیم¬گیری نوشته شده توسط یک دانشکار بهداشت و درمان، میتوانند پشتیبان سریع و بدون دردسر نیازهای یک بیمار باشند. همچنین یک پزشک میتواند دانش جدیدی را که در حین کار میدانی کسب کرده را بهاشتراک گذاشته و اشاعه دهد. این پزشک در عین حال میتواند به روند تصمیمگیری و سناریوهای ترسیم شده نیز دسترسی داشته باشد تا بدینوسیله از نوع اقدامات و نحوه رسیدگی به موارد خاص در زمان بروز آنها آگاه باشد. این عملکردهای دانشی از طریق تمامی تلفنهای همراه هوشمند، به راحتی در دسترس هستند.
بهاشتراکگذاری دانش بهمنظور متوقف کردن ویروس کرونا
سازمان بهداشت جهانی دانش بهروز را حفظ کرده و یافتههای کلیدی را میان دولتها، سازمانهای بهداشتی و مردم بهمنظور آگاهی از علائم، درمان و اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع بیشتر، به اشتراک میگذارد. با وجود قابلیتهای اشتراک دانش دیجیتالی، عموم مردم و همچنین دستاندرکاران مراقبتهای بهداشتی و ارگانهای دولتی میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این پایگاههای دانشی کسب کرده و پس از تحلیل و بررسی، اقدامات لازم را در پیش گیرند.
مدیریت دانش در راستای پاسخ به فوریتهای پزشکی
با افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند، ارتباطات سیار، پهنای باند اینترنت و دیجیتالی شدن، جمعآوری دادهها به شکل کاملتر و پیشبینی بهتر از آنها امکانپذیر شده است. ابزارهای مدیریت دانش ارتباط و همکاری میان سازمانهای بهداشت عمومی، پزشکان و ذینفعان را تسهیل میکنند. هرچند امکاناتی از قبیل دیجیتالی شدن و اتصال به اینترنت مفید هستند، اما همچنان تضمینکننده ارائه نتایج مطلوب برای سلامتی نیستند.
مدیریت دانش چگونه نقش مهمی در شیوع قبلی داشته است؟
• در زمان شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال 2013، از فناوری مدیریت دانش جهت ارسال پیام کوتاه استفاده شد و در صورت تخلیه یا قرنطینه افراد، آموزش و کنترل درمانی ارائه شد.
• به هنگام شیوع بیماری SARS در سال 2003، تیمی از دانشمندان و محققان بریتیش کلمبیا با بهاشتراکگذاری دانش و همکاری آنلاین، ابتکار خیلی خوبی را در راستای کشف هر چه سریعتر واکسن SARS خلق نمودند.
چه کسی از مدیریت دانش در بهداشت و درمان استفاده میکند؟
یک پایگاه دانش بهترین شیوههای تشخیص و درمان را مدیریت میکند و یافتههای جدید را به سرعت به اشتراک میگذارد. اشتراک دانش به موقع، تصویر روشنی از شیوع بیماری و تأثیر آن ارائه میدهد. بهعنوان مثال از جمله ارگانهای اصلی متکی به چنین اطلاعات بهداشتی، میتوان به CDC ، USAID و وزارت دفاع اشاره کرد.
علاوه بر موارد فوق رسانههای خبری بینالمللی و مجلات پزشکی جهت انتشار آخرین اخبار و نیز متخصصان بهداشت و درمان در سراسر جهان جهت آموزش افراد – به وسیله هر یک از انواع فناوری- به این اطلاعات نیاز دارند. در نتیجه تمامی این رسانهها و جریان اطلاعاتی، بدون وجود فناوری قادر به برقراری ارتباط و بهاشتراکگذاری اطلاعات نجاتبخش زندگی انسانها نیستند.
مزایای مدیریت دانش در بهداشت و درمان
سازمانها و متخصصان بهداشت و درمان از فنآوری بهعنوان ابزاری جهت آموزش، هشدار و توانمندسازی افراد به کمک اطلاعات دقیق استفاده میکنند. هرچند فناوری نمیتواند از بروز بیماری جلوگیری کند، اما نقش بسیار مهمی در سرعت گسترش آگاهیبخشی دارد. به عبارتی ارتباطات بهبودیافته در سرتاسر جهان، با انتشار اطلاعات دقیق و آموزش آسانتر و سریعتر افراد، از ابتلا به عفونتهای بیشتر جلوگیری میکند. علاوه بر آن امکان افزودن درگاههای دانشی (کیوسک یا تلفن همراه) به مراکز درمانی مانند بیمارستانها، انجام برخی از مراحل درمان را امکانپذیر و از طریق گردش کار مبتنی بر دانش، فرآیند معالجه بیماران را تسریع خواهد کرد.
تفاوت بین مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات
مدیریت دانش بهداشت و درمان با اطلاعات آغاز و در مکانی قابل دسترسی سازماندهی میشود. برخلاف مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش بر تخصص مشترکی متداول است که بهطور معمول در ذهن افراد قرار دارد. تفاوت بین مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات در این است که تمامی فرآیندهای مرتبط با مدیریت اطلاعات (چرایی، چگونگی، چه کسی)، فرهنگ سازمانی مختص آن و اشتراکگذاری اطلاعات در سازمان محدودتر بوده اما در مدیریت دانش گسترده و به مراتب سختتر است.
پیشگیری از اپیدمی ویروس کرونا
اشتراک دانش در خصوص ویروس کرونا بر روی پیشگیری متمرکز است؛ زیرا در حال حاضر هیچ روش درمانی برای رفع این بیماری وجود ندارد. CDC و DOD دستورالعملهای مربوط به پیشگیری را منتشر کردهاند.
دنیای امروز بهصورت جدی به مدیریت دانش هرچه بهتر، بهعنوان ابزاری جهت ایجاد سیستم هشدار و پاسخ برای شیوع بیماریهایی مانند كروناویروس نیاز دارد. این امکان وجود دارد که در آینده شرایط بسیار سختتری از قبیل حملات بیوتروریسم وجود داشته باشد. مدیریت دانش با توانایی بهاشتراکگذاری دقیقترین و بهروزترین دانش جهانی درباره اطلاعات بهداشتی، موجب نجات جان انسانها میشود. در پایان باید گفت، همزمان با این بیماری همهگیر بیسابقه، دریابید که کسبوکار شما چگونه میتواند از مدیریت دانش بهره ببرد.