شرکت آب منطقه‌ای فارس


اولین سازمان یا تشکیلات اداری که برای اداره امور مربوط به آب در کشور ایجاد شد، بنگاه مستقل آبیاری نام گرفت. ضوابط و مقررات و اختیارات این تشکیلات در اردیبهشت 1322 به تصویب رسید. در اسفندماه 1342 لایحه قانونی راجع به تاسیس وزارت آب و برق مورد تصویب قرار گرفت و بر مبنای آن، بنگاه مستقل آبیاری نیز جزئی از تشکیلات این وزارت گردید. در مورخ  24 دی ماه 1348، تشکیل شرکت سهامی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد به عنوان متولی بخش آب به مرکزیت شیراز به تصویب کمیسیون‌های مجلس وقت رسید. این شرکت مسوول تامین و توزیع آب شرب، صنعت و کشاورزی برای سه استان فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد گردید. از سال 1385 با انتزاع ادارات کل امور آب استان‌های بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد، عنوان شرکت به شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس و محدوده عمل شرکت به استان فارس تغییر یافت.
از نظر هیدرولوژیکی، استان فارس در منطقه خشک واقع شده و میانگین بارندگی سالیانه 25 ساله آن (سال آبی 69-1368 تا 94-1393) 306/2 میلیمتر است. حداقل میانگین بارندگی دوره مشابه در ایستگاه منج بوانات (92/7 میلیمتر) و حداکثر میانگین بارندگی دوره مشابه در ایستگاه بن‌رود (1054/6 میلیمتر) اندازه گیری شده است. میانگین دمای سالیانه دوره مشابه 18/7 درجه سانتیگراد است و میانگین تبخیر سالیانه از تشت نیز طی دوره مشابه 2780 میلیمتر اندازه‌گیری شده است. 
با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کشور، اهمیت منابع آب افزایش پیدا کرده است و برای مدیریت این منابع نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف است. پروژه استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت آب منطقه‌ای فارس در راستای کاهش خطا و مدیریت هر چه بهتر در منابع آبی این استان از شهریور 1402آغاز شده است. فازهای این پروژه به شرح ذیل است:
1-    ایجاد تیم اجرایی و انتخاب حوزه‌های کلیدی تمرکز
2-    سنجش بلوغ، تدوین نقشه راه مدیریت دانش و استخراج درخت دانشی
3-    طراحی ساختار سازمانی و رویه‌های مدیریت دانش
4-    فرهنگ‌سازی و آموزش برای ثبت، تسهیم و اخذ دانش
5-    مدیریت دانش پروژه (AAR)
6-    استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار جامع مدیریت دانش.