فقدان دانش و اطلاعات در سازمانها آنجایی اتفاق میافتد که کارکنان در زمان مناسب نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که مدیریت دانش در سازمان نقش مهمی دارد و باید گسترش یابد. دسترسی یکپارچه و به موقع به دادههای سازمانی تضمین میکند که سازمان پیشتاز باقی بماند و در این راستا یک محل کار چابک را ایجاد و تقویت میکنند.
در حال حاضر تنها سازمانها و شرکتهای پیشرو در مدیریت دانش میتوانند در کوتاهترین زمان به اطلاعات مورد نیاز و روندهای جدید پاسخ دهند. لذا
مدیریت دانش نه تنها حرکت خود را حفظ میکند، بلکه رشد سازمان را نیز تسریع میکند. با این حال، با روشهای جدید کسبو کار و تغییر گسترده در ترکیب نیروی کار، تمام روشهای سنتی انتشار دانش منسوخ شده است. برای بهرهبرداری از دانش و اطلاعات، سازمانها باید از روندهای جدید مدیریت دانش پیروی کنند و نحوه تسهیم و بکارگیری دانش در قالب مدیریت دانش را دوباره تعریف کنند. از این رو، توجه به رویکردها و استراتژیهای نوین مدیریت دانش برای نگه داشتن سازمان در کیفیت مطلوب دانشی و رقابتی اهمیت ویژهای دارد.
گروه مشاوره searchunify در دسامبر 2021 روندهای پیشروی مدیریت دانش سال 2022 را برای شرکتها و سازمانها منتشر کرده است که در ادامه به آن پرداخته میشود:
مدیریت دانش؛ ابزار تسهیل دورکاری
طبق تحقیقات موسسه پژوهشی گارتنر، 82 درصد سازمانها برای دورکاری کارمندان خود برنامهریزی کردهاند. سازمانهای بسیاری رویکردهای متفاوتی در برابر بحرانها و برنامهریزی برای تداوم کسبو کار خود دارند و این مسئله را با اهمیت ویژهای دنبال میکنند. در طی دوسال گذشته، بحران پاندمی ویروس کرونا، شرکتها و سازمانهای بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد و به تعطیلی کشاند. این درحالی بود که عدم حضور کارکنان در محل کار با توجه به نبود فناوری اطلاعات و زیرساختهای تعاملی آنلاین، تبادل دانش و اطلاعات را با مشکل مواجه میکرد؛ اما برخی سازمانها توانستند از ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش در جهت مقابله با همهگیری کرونا بهرهمند شوند. از این رو، سازمانها با توجه به شرایط ویژه دورکاری و عدم ارتباطات تعاملی و دانشی، به منظور حفظ و ارتقاء بهرهوری کارکنان، نیازمند ابزارهای ثبت، اشتراکگذاری و تحلیل دانش و اطلاعات هستند.
شناخته شدن دانش سازمانی به عنوان دارایی استراتژیک
دورکاری تحمیلی در دو سال اخیر باعث شد تا شکافهای دانشی میان کارکنان بیش از گذشته خود را نشان دهد. از طرفی دیگر بر اساس مطالعات بازاریابی و فروش، جریان دانش و اطلاعات مابین کارکنان و مشتریان بر روی مهمترین مزیتهای رقابتی شرکتها و سازمانها شامل دو فاکتور زمان حل و فصل مسئله مشتری (TTR) و میانگین زمان رسیدگی (AHT)، اثر بسیاری دارد.
لذا مدیران دانش دریافتهاند که موفقیت یک سازمان به شدت تحت تأثیر این است که چگونه میتواند به طور کارآمد از معدن طلای دادهها، اطلاعات و دانش خود بهره ببرد. از این رو، یک روند مهم برای سال 2022 مستلزم تجهیز نیروی کار به هوش مصنوعی است تا نه تنها دادههای سازمانی را متحد کند، بلکه راهکارهای ارزشمندی را برای اصلاح مؤثر شکافهای دانش ارائه دهد.
خلق دانش مبتنی بر فناوری
خلق و کسب دانش مبتنی بر فناوری، نقطه عطف سال 2022 خواهد بود. آنچه ما به آن نیاز داریم راه حلی است که ایجاد دانش را ساده و تسریع کند و در نتیجه تلاش سازمانها را کاهش داده و بهرهوری آنها را افزایش دهد.
سازمانها نیز به دنبال فناوری هستند که بتواند بهینهسازی دانش و اجرای (Knowledge-Centered Support) خدمات دانشمحور را با چالش کمتری روبهرو کند. برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی به نام KCS Enabler رویکر جدید مدیریت دانش و خدمات دانشمحور است.
توسعه استفاده از تکنولوژی ابری
تکنولوژی ابری (Cloud) روشی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات است که در آن منابع و اطلاعات از طریق ابزارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن از اینترنت به کاربر ارائه میشوند. امروزه شرکتها و سازمانهای متعددی در حال حرکت به سوی بهرهمندی از تکنولوژی ابر (Cloud) هستند. مزایای سرویسهای مبتنی بر تکنولوژی ابر (Cloud) میتواند نیازهای زیرساختی و پایهای سازمانها را با توجه به ویژگیهای سازمان مرتفع سازد.
رایانش ابری یک روش مناسب برای ارائه منابع محاسباتی میباشد. با رایانش ابری محیطهای نرمافزاری و خدماتی بر اساس روابط اشتراکی میباشند، کاربران به جای اینکه یک مجوز را خریداری کنند، ماهانه هزینهای را میپردازند. نرمافزارها و پلتفرمها توسط ارائهدهندگان مدیریت شده و به صورت مداوم به روز رسانی میشوند تا عملکرد و امنیت آنها بیشینه شود. قدرت محاسباتی به جای اینکه در نقطهای متمرکز باشد از راه دور قابل کنترل است، بنابراین کاربران میتوانند از راه دور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. همچنین چند نفر میتوانند به صورت همزمان به یک نرمافزار و یا فایل به صورت مشترک دسترسی داشته باشند و در لحظه از نقاط مختلف با یکدیگر همکاری کنند.
هوش مصنوعی مقدم بر هر ابزار دیگر
در آینده، قابلیتهای هوش مصنوعی انگیزهای برای تغییر در صنعت مدیریت دانش ایجاد خواهد کرد. زیرا استراتژیهای مدیریت دانش بر سیستمهای مدیریت اطلاعات متکی هستند و فناوریهایی مانند هوش مصنوعی برای سازماندهی، یکسانسازی و فهرستبندی مخازن اطلاعات و دانش مفید هستند.
ارتباط KM و AI (هوش مصنوعی) راهی برای انجام محاسبات شناختی است. محاسبات شناختی از مدلهای رایانهای برای شبیهسازی فرآیندهای فکر انسان استفاده میکند. محاسبات شناختی شامل یادگیری شخصی و عمیق نرمافزار شبکه عصبی مصنوعی است که از متن و دادهکاوی، تشخیص الگو و پردازش زبان طبیعی برای تقلید از نحوه کار مغز انسان استفاده میکند. محاسبات شناختی راه را برای برنامههای آینده AI و KM هموار میسازد. در سال 2022، با درک اهمیت دانش و تاثیر آن بر کسبو کار، تلاش برای استخراج مقادیر فراوانی از دادهها، تحلیلهای متنی و اطلاعات و دانش لازم برای به دست آوردن مزیتهای رقابتی رو به افزایش است.
منبع:
www.searchunify.com/blog/stride-into-2022-with-top-5-knowledge-management-trends