در سال 2016 ناسا جعبه ابزار خود را برای مدیریت دانش منتشر کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این ابزارها پرداخته میشود.
• بازنگری پس از اقدام؛
اگر از خوانندگان همیشگی مجله مطالعات مدیریت دانش باشید، این تکنیک نیازی به معرفی مجدد ندارد. بازنگری پس از اقدام، راهکاری جهت یادگیری از تجارب گذشته است. این فرآیند، از "AAR" ارتش ایالات متحده اقتباس و به روش "مکث و یادگیری" ناسا تبدیل شده و مورد استقبال مدیر دانش مرکز پرواز فضایی Goddard قرار گرفته است.
• مطالعات موردی؛
روشی عالی برای جمعآوری دانش حاصل از ماموریتهای گذشته ناسا است.
• انجمنهای خبرگی؛
افراد را قادر میسازد تا برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر همکاری کنند.
• تنوع اندیشه (یا دیدگاههای متعدد)؛
رویکرد موثری برای کسب نظرات، شناسایی نقاط ضعف، بهبود ایدهها و ایدهپردازیهای جدید میباشد.
• گیمیفیکشن؛
گیمیفیکشن یا بازیسازی استفاده از عناصر و تکنیکهای طراحی بازی در زمینههایی است که ماهیت بازی نداشته و یا برای آن طراحی نشدهاند.
• ممیزی دانش؛
ارزیابی قابلیتهای دانشی سازمان است. در این ابزار با توجه به اهداف استراتژیک سازمان، فاصله بین دانش موجود و دانش مورد نیاز، شناسایی میشود.
• فرآیند مدیریت دانش؛
معماری مورد استفاده برای کسب و بهرهمندی از منابع و قابلیتهای دانشی سازمان است.
• استراتژی دانش؛
راهکارهای مورد نیاز برای پر کردن شکاف دانشی میان تواناییهای دانشی فعلی سازمان و قابلیتهای مورد نیاز جهت تحقق اهداف استراتژیک را در شرکتهای زیرمجموعه ناسا، ارائه میدهد.
• انتقال دانش؛
در ناسا تحت عنوان توانایی شناسایی دانش کلیدی و انتقال آن به بخشهای مورد نیاز، توصیف میشود.
• سازمان یادگیرنده؛
سازمانی است که با استفاده از ساختار و استراتژی، امکان یادگیری اعضا را فراهم آورده و بهطور مداوم خود را متحول میکند. این سازمان توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش را دارد.
• تمرین بازتابی یا انعکاسی؛
به یادگیری از تجارب دیگران به هنگام مشاهده نحوه عملکرد، افکار و دیدگاهشان و استفاده از آن برای خلق مفاهیم جدید اشاره دارد.
• جستجو و یافتن؛
از آنجا که امروزه توانایی جستجو و یافتن اطلاعات چالشبرانگیز و پیچیده شده است، باید به هنگام توسعه معماری اطلاعات توجه بیشتری به نوع اطلاعات به دست آمده شود. از آنجا که اطلاعات غیرساختاریافته با سرعت حیرتانگیزی در حال رشد هستند، به هنگام جستجو و ارتقای سطح اطلاعات، انتخاب اطلاعات نامناسب نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.
• شبکههای اجتماعی؛
شامل روابط میان افرادی با علایق، فعالیتها، زمینهها یا ارتباطات مشترک میباشد (بهعنوان مثال، کار، جامعه یا گروهها).
• داستانسرایی؛
داستانسرایی راهی مناسب برای اشتراک و انتقال دانش به خصوص دانش ضمنی و تجربی می باشد. با بهکارگیری این تکنیک روابط افراد عمیقتر شده و اشتیاق حضار برای شنیدن نظرات سخنران افزایش مییابد.
• تاکسونومی و فراداده؛
دو عملیات متفاوت بوده اما در تعامل با یکدیگر هستند. تاکسونومی، دادهها یا اطلاعات مختلف را طبقهبندی میکند و فراداده بهمنظور توصیف دادههای دیگر بهکار رفته و با برچسبگذاری اطلاعات به روند طبقهبندی و مرتب کردن آنها کمک میکند.
• برنامههای مدیریت دانش؛
علاوه بر موارد فوق از سال 2016، HQ نیز به جعبه ابزار ناسا اضافه شده و NASA، NPD و NPR الزاماتی را در پروژههای خود برای برنامههای مدیریت دانش تعیین کردهاند.