مزایای قابل سنجش و ارزیابی مدیریت دانش

   امیر خسروانی
   مدیر ارشد پروژه‌ها
  

تاریخ انتشار:
1399/5/20
معیارهای تجاری مدیریت دانش که آن را ارزشمند کرده، چیست؟ در این مطلب سعی داریم به یکی از مهم‌ترین سؤالات در خصوص مدیریت دانش پرداخته و به بررسی نتایج بسیار جالب آن بپردازیم.
در تحقیق انجام‌ شده توسط شرکت نوکو، 527 نفر از پاسخ‌دهندگان (طیف گسترده‌ای از مدیران دانش صنایع کوچک و بزرگ در شهرها و کشورهای مختلف) به سؤال زیر پاسخ دادند.

" تاکنون به چه مزایای ملموسی از مدیریت دانش دست‌ یافته‌اید؟"

در نمودار زیر، نتایج حاصل از این پرسش نمایش داده ‌شده که ممکن است هنگام بحث در مورد مزایای مدیریت دانش با ذی‌نفعان، برای شما مفید باشد.

ابتدا نتایج کلی در شکل بالا را بررسی خواهیم کرد. رایج‌ترین مزیت، که توسط بیش از   3/4افرادی که پاسخ داده‌اند مشخص شده، کاهش زمان برای یافتن اطلاعات است. اگرچه این یک مزیت نسبتاً کوچک و فنی است - شاید ارزش آن یک یا دو امتیاز از سایر مزایا کمتر باشد - اما باید در تمام برنامه‌های مدیریت دانش به‌صورت مشترک وجود داشته باشد.
با این حال مزیت فوق شاید چندان برای مدیران ارشد قابل توجه نباشد؛ زیرا آن‌ها نگران عدم دسترسی به موقع کارکنان به اطلاعات، نیستند.
لذا، چهار مزیت زیر به نقل از بیش از 100 پاسخ‌دهنده، احتمالاً توجه مدیریت را به خود جلب می‌کنند:

• کاهش زمان برای شایستگی کارمندان جدید
• کاهش هزینه‌های پروژه یا عملیات
• کاهش زمان چرخه پروژه یا فعالیت
• بهبود رضایت مشتری
هر یک از این موارد باید قابل سنجش و ارزیابی باشند، با این شرط که پیش از استقرار مدیریت دانش در سازمان، معیارهای مناسبی را انتخاب کرده تا بتوانید تأثیر KM را پس از اجرای آن در سازمان خود، ارزیابی کنید.

مزایای مدیریت دانش حاصل از سطح بلوغ مدیریت دانش

در نمودار فوق، مزایا بر اساس درصد پاسخ‌دهندگان، در  3 دسته تقسیم‌بندی و نمایش داده شده است که شامل موارد زیر می‌باشد:
• افرادی از سازمان‌هایی که به تازگی شروع به کار مدیریت دانش کرده‌اند.
• افرادی که در حال پیشبرد مدیریت دانش در سازمان خود هستند.
• افرادی که مدیریت دانش در سازمان آن‌ها به‌طور کامل پیاده‌سازی شده است.
توجه داشته باشید که مزیت "تسریع در یافتن اطلاعات" در کلیه مراحل بلوغ KM به چشم می‌خورد. با این حال، برخی از مزایای دیگر، از جمله بهبود نسبت سود/زیان مزایده، بهبود رضایت مشتری و کاهش هزینه پروژه، تنها زمانی که KM کاملاً پیاده‌سازی شده باشد، قابل توجه می‌شود. در نتیجه شاید نیاز است برای ملموس شدن این مزایای استراتژیک در سازمان، صبورتر باشید.
در انتهای این تحقیق، مزایای مدیریت دانش در صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شاید در نگاه اول درک نمودار زیر کمی سخت باشد، اما حاوی اطلاعات زیادی است.

مزایای مدیریت دانش حاصل از دسته‌بندی صنایع

همان‌طور که می‌بینید، "کاهش زمان برای یافتن اطلاعات" یک مزیت عمومی است و تقریباً بیشترین سود را برای تمام بخش‌ها به همراه دارد. همچنین "کاهش زمان برای شایستگی کارمندان جدید" یک مزیت مشترک برای همه بخش‌ها به غیر از خدمات نظامی و اضطراری است.
سایر مزایا به تفکیک هر بخش به شرح زیر می‌باشد:
• ارتقاء رضایت مشتری مزیت اصلی برای شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور و شرکت‌های حقوقی است.
• تسریع در انجام پروژه‌ها، مزیت اساسی برای صنعت نفت و گاز است.
• اجرای پروژه‌ها با کمترین هزینه، مهم‌ترین مزیت برای حوزه‌های نفت و گاز، آب و برق و مهندسی ساخت‌وساز است.
• مزیت موفقیت در مزایده برای خدمات حقوقی، ساخت‌وساز و خدمات حرفه‌ای مؤثر بوده است.



 

به روز باشید

ارزش حاصل از بکارگیری تکنولوژی در مدیریت ...

ادامه

بازاریابی مدیریت دانش

ادامه

منتخبی از برترین نرم‌افزارهای بین‌المللی ...

ادامه

برگزاری همایش مدیریت دانش در راه‌آهن جمه ...

ادامه

استقرار نظام جامع مدیریت دانش در وزارت ا ...

ادامه

چه تفاوتی میان مدیریت دانش و مدیریت محتو ...

ادامه

مروری بر طرح مستندسازی درس‌آموخته‌ها و ر ...

ادامه

5 اصل جهان شمول برای مدیریت دانش

ادامه

برگزاری کارگاه آموزش مفاهیم مدیریت دانش ...

ادامه

مدیریت دانش پروژه سه گانه قشم

ادامه

مدیریت دانش، گسستگی در پیوستگی

ادامه

بودجه و زمان در مدیریت دانش

ادامه

مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی

نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی می‌باشد؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم.
 

مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمي رازي

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال 1386 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.

مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران

جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.

مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10

در سال 1391 به همت اداره آموزش شهرداری منطقه 10 تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه 10 راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه 10 راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه 10 تهران اولین شهرداری در سراسر کشور می‌باشد که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.

دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری

آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.

مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس

شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود ...