سایر صنایع


در دنیای امروز صنایع در حال تغییر ساختار به‌گونه‌ای بی‌سابقه هستند. شکل‌گیری شرکت‌های چندوجهی که همزمان در چند حوزه مشغول فعالیت هستند و صنعتی شدن برخی خدمات که قبلا هویت غیر صنعتی داشته‌اند مثال‌هایی از این تغییر ساختار هستند. به عنوان مثال دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هویت جدیدی به نام صنعت آموزشی پیدا کرده‌اند و همچنین خدمات نوینی مانند پست و لجستیک از انحصار دولت درآمده‌اند و به‌عنوان یک بخش قدرتمند ظهور ناگهانی داشته‌اند.
این دسته‌های جدید و نوظهور صنایع، شاید پیش از دیگر صنعت‌ها، به مدیریت دانش نیاز دارند، چرا که معمولا سرمایه‌های نرم آن‌ها بسیار بیشتر از سرمایه‌های سخت آن‌ها بوده و چرخه دانش اهمیت به‌سزایی در آن‌ها دارد.
 

 knowledge management

مشاوران توسعه آینده در دهه 80 شمسی مفاهیم مدیریت دانش را به صورت محصولات مشاوره‌ای و اجرایی به سازمان‌های ایرانی معرفی نمود. اما از اواسط دهه 90 و رشد صنایع نوظهور در کشور، تجاری‌سازی مدیریت دانش در این نوع شرکت‌ها را در بعد محصول خود قرار داد.
تجربه‌هایی که مشاوران توسعه آینده در مدارس زنجیره‌ای، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های حوزه لجستیک و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری از سال‌های میانی دهه 90 تا کنون به دست آورده، همگی در نوع خود اولین تلاش‌های ساخت‌یافته برای مدیریت دانش این سازمان‌ها بوده است.
 

مشاوران و سایر صنایع

این سازمان‌ها معمولا نه تنها از روش‌های مرسوم مدیریت دانش مانند مستندسازی‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری استقبال می‌کنند، بلکه روش‌های اختصاصی شده و ترکیبی را برای اجرای مدیریت دانش می‌پذیرند. مشاوران توسعه آینده توانسته در سال‌های اخیر تجربه‌ای از راه‌حل‌های ترکیبی در برخی از این نوع صنایع پدید آورد که بعضا نتایج خیره‌کننده‌ای در بر داشته است.




به روز باشید

ارزش حاصل از بکارگیری تکنولوژی در مدیریت ...

ادامه

بازاریابی مدیریت دانش

ادامه

منتخبی از برترین نرم‌افزارهای بین‌المللی ...

ادامه

چه تفاوتی میان مدیریت دانش و مدیریت محتو ...

ادامه

5 اصل جهان شمول برای مدیریت دانش

ادامه

برگزاری کارگاه آموزش مفاهیم مدیریت دانش ...

ادامه

مدیریت دانش، گسستگی در پیوستگی

ادامه

بودجه و زمان در مدیریت دانش

ادامه

فرآیند "روش‌اثبات‌شده"(proven practice): ...

ادامه

ایجاد زیرساخت و ارزیابی شرکت پایانه‌های ...

ادامه

فرهنگ یادگیری در سازمان

ادامه

مجله الکترونیکی مدیریت دانش_ شماره 42

ادامه