بازاریابی مدیریت دانش

هدی عباسی    هدی عباسی
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1399/7/30
مدیر دانش فروشنده‌ای است که مفهوم مدیریت دانش را به یک سازمان می‌فروشد و هر فروشنده باید بازار و مشتری خود را بشناسد. زمانی‌‌که بازاریابی داخلی مدیریت دانش در سازمان شما آغاز می‌شود و شما به دنبال جلب حمایت کارکنان خود در راستای پیاده‌سازی مدیریت دانش هستید، سه دسته مخاطب وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

۱) یک نفر از هر پنج نفر به طور غریزی مدیریت دانش را "می‌پذیرد".

حدود ۲۰% کارکنان سازمان از ابتدا حامیان ایده پیاده‌سازی مدیریت دانش هستند. واکنش آن‌ها به مدیریت دانش یک "بله" مشتاقانه است و زمانی‌که با تعدادی از کارکنان درباره مدیریت دانش صحبت می‌کنید، توجه ۲۰% از مخاطبان را جلب خواهید کرد. این ۲۰% متحد شما، حامیان شما و پذیرندگان اولیه پروژه مدیریت دانش خواهند بود. 

۲) 60 درصد کارکنان به مدیریت دانش "اهمیت نمی‌دهند".

این افراد مدیریت دانش را درک نکرده و پاسخ آن‌ها به این پروژه "شاید" است. اگر اجرای مدیریت دانش برای این دسته از کارکنان اجباری باشد، به‌عنوان بخشی از کارشان در نظر گرفته شود یا سایر همکارانشان آن را بپذیرند، این افراد هم در برنامه مدیریت دانش مشارکت خواهند کرد. اما اگر آن‌ها مجبور به اجرای مدیریت دانش نبوده یا اجرای برنامه برای افراد داوطلبانه یا جزئی از برنامه‌های تشویقی باشد، تمایلی به انجام مدیریت دانش ندارند. این گونه افراد فقط در جهت انجام وظایف روزمره خود گام برمی‌دارند بنابراین ما باید مدیریت دانش را به عنوان "بخشی از شغلشان" تعریف کنیم.

۳) ۱ نفر باقی مانده از هر ۵ نفر، کسانی هستند که مدیریت دانش را "نمی‌پذیرند".

این دسته از افراد گروه "نه" در سازمان هستند و مدیریت دانش را عاملی برای تلف کردن زمان یا راهی برای "تصاحب دانش و ایده‌هایشان" می‌دانند. این افراد در برابر مدیریت دانش مقاومت خواهند کرد، مگر اینکه پذیرش آن اجتناب‌ناپذیر بوده و به‌طور کامل جزئی از مدیریت عملکرد سازمان قرار گیرد تا جایی ‌که در صورت امتناع از به اشتراک‌گذاری دانش خود، متحمل زیان شوند.
نتایج حاصل شده از این تحلیل در زیر اشاره می‌شود:  
در درجه اول، اگر مدیریت دانش را از سطوح پایین پیاده‌سازی کنید (Bottom up)، تنها می‌توانید ۲۰% از کارکنان را راضی به اجرای مدیریت دانش کنید.
اگر شما برخی از ابزارهای جدید مدیریت دانش را معرفی کنید و به افراد زمان و فضا دهید تا از آن‌ها استفاده کنند، تنها در بین ۲۰ % از کارکنان شاهد بروز رفتارهای مدیریت دانش می‌شوید و علی‌رغم اجرای پروژه‌های موثر، به دلیل عدم علاقه‌مندی مخاطبان به جایی نخواهید رسید. در این رویکرد طرفداران مدیریت دانش یک حباب مدیریت دانش ایجاد می‌کنند و شما به بقیه سازمان دسترسی نخواهید داشت، بنابراین ۸۰% دانش سازمان هم‌چنان دست‌نخورده باقی می‌ماند. 
در درجه دوم، برای راهبری پروژه باید از ۲۰ % افراد علاقه‌مند به  مدیریت دانش استفاده کنید.
مدیریت ارشد سازمان نباید انتظار یا الزام مدیریت دانش را در بین کارکنان ایجاد کند، مگر اینکه به ارزش افزوده حاصل از آن باور داشته باشد. بنابراین در پیاده‌سازی مدیریت دانش از ۲۰ % کسانی استفاده کنید که حامیان شما و پذیرندگان اولیه برنامه مدیریت دانش هستند و مسئولیت هدایت پایلوت پروژه، خلق مزایا و انجام مطالعات پژوهشی جهت متقاعد کردن مدیریت ارشد سازمان را برعهده دارند. این افراد می‌توانند متولیان اجرای مدیریت دانش را در مسیر اقناع دیگران همراهی کرده و به عنوان منبعی برای گام بعدی پیاده‌سازی مدیریت دانش در نظر گرفته شوند. 
در نهایت، مسیر زمانی طی می‌شود که مدیریت دانش را تبدیل به فرآیندی اجتناب‌ناپذیر کنید. 
اگر سازمان متعهد به مدیریت دانش باشد، ۲۰ % از کارکنانی که تمایلی به اجرای پروژه ندارند، باید بدانند که در صورت اجتناب و یا اختلال در راه اجرای برنامه مدیریت دانش، آینده آن‌ها در سازمان به خطر می‌افتد. اگر مدیریت دانش را فرآیندی اختیاری و داوطلبانه در نظر گرفته و هیچگونه مصوبه و رویه‌ای جهت پیگیری نحوه اجرای آن نداشته باشید، ۶۰ % کارکنان از انجام آن اجتناب می‌کنند. در صورت تداوم این رویه نیز به جز علاقه‌مندان اولیه کسی در پیاده‌سازی مدیریت دانش با شما همکاری نمی‌کند. 
این میزان ممکن است شرکت به شرکت متفاوت بوده و همیشه ۲۰ %، ۶۰%، ۲۰% نباشد. در یک شرکت پیشرو، ممکن است این نسبت ۴۰ %، ۵۵ %، ۵ % و در یک شرکت سنتی یا بخش‌های دولتی ۵ %، ۵۰ %، ۴۵ % باشد. با این حال نقاط عطف سازمان جهت پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش در آنجا خواهند بود و باید به آن توجه کرد. جالب است بدانید اگر صرفا برای علاقه‌مندان اولیه پروژه را اجرا و راهبری کنید، بازخورد مثبت زیادی دریافت خواهید کرد اما این موضوع در دراز مدت شما را به موفقیت نمی‌رساند.
 


شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان حفاظت محیط زیست
شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان ...
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریاساسول
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریا ...
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید برای خلق ارزش
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید ...
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان حفاظت محیط زیست
استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس  درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین مشاور و مجری طرح‌های مدیریت دانش در ایران
مشاوران با بیش از 15 سال تجربه و با پایبندی به اصول مشاوره مدیریت و مدل‌های مدیریت دانش به اولین و بزرگ‌ترین مجری طرح‌ها و سامانه‌های مدیریت دانش در ایران تبدیل شده است. ... بیشتر