ارتباطات به موقع و موثر (با ذینفعان) نقش بهسزایی در معرفی اقدامات و موفقیتهای ناشی از استقرار مدیریت دانش در سازمان دارد. فرآیند اطلاعرسانی باید مستمر و متناوب باشد تا بخش مهمی از ذینفعان (چه موافق و چه مخالف) را دربرگیرد. استفاده از وسایل ارتباطی مختلف با هدف معرفی پیشرفتهای ناشی از استقرار مدیریت دانش و همچنین قابلیتها و امکانات موجود برای مخاطبان بسیار حائز اهمیت است.
شما باید برنامهای برای برقراری ارتباطات خود ایجاد کنید که از آن برای معرفی پیشرفتهای صورتگرفته و همچنین یادآوری قابلیتها و امکانات موجود برای مخاطبان استفاده کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از وسایل ارتباطی پرداخته میشود.
فضاهای تیمی: اشتراک فایلها، برگزاری جلسات، نظرسنجیها و نگهداری از لیستها نیازمند محل و فضای مناسب میباشد تا تیم مدیریت دانش، ذینفعان و مجمع مدیریت دانش قادر به استفاده از آنها باشند.
پورتالها: اسناد کلی، راهنمای کاربران، راهنمای مدیریتی و سیاستها و روشها نیازمند محلی برای ذخیرهسازی هستند که در این مواقع میتوان از مخازن اسناد مدیریت دانش استفاده کرد.
خبرنامهها: ارسال نشریات ادواری به کاربران علاقمند به مدیریت دانش برای ارائه داستانهای موفقیت و محتواهای مفید و همچنین بهرهگیری کاربران از مطالب به روز.
پادکستها: بسیاری از کاربران کارهای روزمره خود را با گوش کردن به صورتهای دانلود شده انجام میدهند و یا برخی بهصورت مداوم به شبکه متصل نمیباشند که در چنین شرایطی استفاده از صوتهای ضبط شده مرتبط با مدیریت دانش میتواند مورد استفاده آنان قرار گیرد.
فیلمها: زمانی که محتواهای بصری مهمی وجود داشته باشد و یا مخاطبان تقاضای ویدئو داشته باشند، استفاده از فیلمها میتواند تاثیرگذار باشد.
لیست ایمیلها: تهیه لیستی از آدرس ایمیلهای افراد برای توزیع پیامهای مربوط به برنامه مدیریت دانش و برقراری ارتباطات گاه به گاه با آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.
گزارشها: تهیه گزارشاتی از جزئیات اجرای طرح مدیریت دانش و گامهای اجرایی جهت نیل به اهداف مدیریت دانش برای مدیران و سهامداران؛
نظرسنجی مخاطبان: ارتباط با ذینفعان تنها از طریق صحبت کردن نیست و گوش دادن به نظرات و انتقادات آنان بسیار تاثیرگذار است.
برای برقراری ارتباط با ذینفعان میتوان از روشهای مختلفی مانند چندرسانهای بهره جست اما بهتر است از روشهای مرسوم مانند ایمیل و گزارشهای مدیریتی که افراد بیشتری با آن آشنا هستند، استفاده کرد.
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیادهسازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخشسازی دانشها و تجارب اشتراکگذاریشده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده بهعنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روشهای نوین و بهروزآوری شیوههای کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنیسازی دانش سازمانی و بهبود روشهای انجام کار، به شکل چشمگیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوبارهکاریها، افزایش مزیت رقابتی و تابآوری آنها در فضای کسبوکار شده است.
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمعآوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راهاندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرمافزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راهاندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و بهطور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام مینماید. توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوبارهکاری، کاهش هزینهها و... بخشی از ثمرات راهاندازی این سیستم میباشد.
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرمافزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمعآوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانهها" بستر نرمافزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانهها ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیتهای شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیکهای مدیریت دانش امری الزامی محسوب میشد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
داستان موفقیت مشتریان
هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...
امروزه گسترش فعالیتها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمانهای خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین پالایشگاههای کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سالها بسیاری در مورد کارایی ا...
عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیتهای مدیریت دانش به عنوان یکی از چالشهای سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمانهای کشور به هنگام پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...
شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...