مجله مطالعات مدیریت دانش شماره 17 (خرداد 93) با تمرکز بر مدیریت دانش در بانکها و مؤسسات مالی و با قالبی جدید و متفاوت منتشر شد. امروزه صنعت بانکداری و میزان توسعه آن بهعنوان یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مطرح میباشد. بانکها بهمنظور رعایت استانداردهای کنترل ریسک از یک سو و مدیریت صحیح مجموعه خود از سوی دیگر نیازمند دسترسی بهموقع به اطلاعاتی هستند که در داخل یا خارج سازمان تولید میشود. بانکها و موسسات مالی بر جمعآوری، پردازش، آنالیز و تهیه اطلاعات تکیه دارند تا نیاز مشتریان را برآورده کنند و در نتیجه با کسب رضایت مشتری، افزایش درآمد حاصل شود. بانکها در میان اولین پذیرندگان تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بودند و از مزایای آن در فعالیتهای روزانه خود استفاده کردهاند. در سراسر دنیا بانکها و موسسات مالی به سیستم و تکنولوژی اطلاعات بسیار وابسته شدهاند، بهطوریکه یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت آنها کاربرد و گسترش کارآمد سیستم اطلاعات در حوزههای مختلف میباشد. در حال حاضر مدیریت دانش به عنوان یک اولویت در برنامه بانکها مطرح است و دسترسی به اطلاعات کارآمد و به موقع را در همه فرآیندها شامل برنامهریزی، کنترل، تصمیمگیری و ارزیابی تسهیل میکند. در این شماره در ابتدا به جایگاه و نقش مدیریت دانش در بانکها اشاره کرده و سپس مقایسهای بین فعالیتهای تولید و تسهیم دانش بین بانکهای مطرح دنیا به عمل میآوریم. در ادامه به راهکارها و راهحلهای مدیریت دانشی در بانکها پرداخته و در انتها دو مطالعه موردی مدیریت دانش در بانک جهانی و HSBC را به منظور آشنایی با نحوه ادغام مدیریت دانش در صنعت بانکداری برمیشماریم. سرفصل مطالب این شماره به قرار زیر است:
• مقدمه ای بر مدیریت دانش در صنعت بانکداری
• نقش مدیریت دانش در مؤسسات بانکی
• تحلیل مقایسهای مدیریت دانش در صنعت بانکداری
• راهحلهای مدیریت دانشی در بانک توسعه آسیا
• راهکارهای انتقال دانش در بانکها و مؤسسات مالی
• سازمان دانشی و انجمنهای خبرگی در رابوبانک استرالیا
• مدیریت دانش در بانک جهانی
• تجربه مدیریت دانش در HSBC
علاقهمندان میتوانند مقالات خود را با فرمت word به آدرس
[email protected] ارسال نموده تا پس از بررسی و تأیید در نشریه به چاپ برسد.