برق و انرژی


صنعت برق و انرژی جزء صنایعی است که تمامی کشورها به نحوی با آن در ارتباط هستند، مصرف‌کننده یا تولیدکننده. بازار جهانی و به تبع آن فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌های بیشتر در این حوزه که به سراغ کشورها و شرکت‌های فعال در این حوزه می‌آید، اهمیت مدیریت دانش را بیش از پیش می‌کند. در این بازار گسترده، هر روز دانش‌های جدید، بحران‌های تازه، فرصت‌های یادگیری نو، رقابت شدید و تلاش کشورها و شرکت‌ها برای حفظ دانش، تهدیدهای گوناگون به وجود می‌آید و در واقع می‌توان گفت بدون مدیریت دانش و مدیریت درس‌آموخته‌ها نمی‌توان در این حوزه مثمر ثمر بود. شرکت‌های زیادی در کشور در این حوزه فعالیت دارند شرکت‌هایی در حوزه برق، آب، آبفا، انرژی‌های نو و ... که همین امر گسترده بودن فعالیت‌ها را نمایش می‌دهد. در حوزه برق می‌توان به شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع برق، نیروگاه‌های برق، شرکت‌های مدیریت شبکه برق ایران اشاره کرد. هر کدام از این شرکت‌ها، علاوه بر حوزه‌های دانشی مختلف و متنوع، گستردگی جغرافیایی نیز دارند که همین امر لزوم شناسایی خبرگان، شناسایی دانش، اشتراک دانش و به‌کارگیری مجدد دانش‌های تولیدی در هر شرکت و بین شرکت‌ها را نشان می‌دهد. 

مزایای مدیریت دانش در صنعت برق و انرژی

با توجه به مباحث مطرح‌شده در خصوص لزوم بکارگیری مدیریت دانش در این صنعت، در این قسمت به مزایای پیاده‌سازی مدیریت دانش در صنعت برق و انرژی می‌پردازیم:
•  هم‌افزایی دانشی بین شرکت‌ها  
•  شناسایی خلاء‌های دانشی در هر شرکت و بهبود دانش‌های فنی و مدیریتی شرکت‌ها
•  شناسایی، اشتراک و به‌کارگیری بهترین تجارب در هر حوزه دانشی
•  هدفمند کردن آموزش و توسعه نیروی انسانی در هر شرکت
•  بهبود تعاملات افراد از طریق ایجاد فضاهای تعاملی دانشی در سطح شرکت و بین شرکت‌ها
•  بهبود دسترسی به دانش و مستندات
•  استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزار مدیریت دانش برای تسهیل ارتباطات دانشکاران
•  بهبود تصمیم‌گیری‌ها در حوزه دانش‌های مدیریتی و فنی
•  ایجاد سازمان‌های یادگیرنده توسط جریان یادگیری
 

پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت جنرال الکتریک

شرکت جنرال الکتریک در سال 1878 میلادی توسط ادیسون پایه‌گذاری شد. هدف او تولید تجاری لامپ الکتریکی بود. از سال 1892 با نام جنرال الکتریک کار خود را پیگیری کرد و اوج شکوفایی شرکت در دهه 8 و 9 میلادی با حضور جک ولش افسانه‌ای رقم خورد. سیستم مدیریت دانش در جنرال الکتریک در راستای تحقق چشم‌انداز جک ولش برای تبدیل سازمان به یک شبکه دانشی آغاز شد. آن‌ها نشان دادند که چگونه یک استراتژی مدیریتی کارآمد و تمایل به تحول در فرهنگ سازمانی می‌تواند با موفقیت، اشتراک دانش را در تمام سطوح یک سازمان امکان‌پذیر کند. در جنرال الکتریک برای تسهیل ارتباطات بین دانشکاران، نرم‌افزاری با عنوان Support Central پیاده‌سازی شد و علاوه بر آن کارهای عمده‌ نیز صورت گرفت که به آن پرداخته می‌شود. 

عمده فعالیت‌های مدیریت دانش در جنرال الکتریک

•  شناسایی انواع دانش موردنیاز برای پشتیبانی از استراتژی‌های سازمان
•  شناسایی مهارت و خبرگی‌ هر کدام از دانشکاران شرکت
•  ذخیره‌سازی دانش موجود در فرمت‌های مشخص
•  جمع‌آوری و نگهداری دانش و اطلاعات خارجی
•  ذخیره‌سازی تمام دانش در پایگاه دانشی دسته‌بندی‌شده و مرتبط
•  پیاده‌سازی شبکه اشتراک دانش
•  یکپارچه‎‌سازی شبکه دانشی با فرآیند تصمیم‌سازی در شرکت
•  خلق دانش جدید و بها دادن به تحقیق و توسعه در سطح شرکت
•  پیاده‌سازی سیستم Support Central
•  راه‌اندازی انجمن‌های خبرگی در سطح شرکت
در سیستم مدیریت دانش جنرال الکتریک 165000 نفر کاربر حضور داشته و حدود 1300 انجمن خبرگی فعال در حال اشتراک دانش هستند. بر طبق محاسبات انجام‌شده، جنرال الکتریک با صرف هزینه 8 میلیون دلار در طی دو سال توانست بالغ بر 60 میلیون دلار بازگشت سرمایه ناشی از مدیریت دانش داشته باشد. 

 




به روز باشید

تعریف چشم‌انداز و دامنه مدیریت دانش در س ...

ادامه

10 شباهت بین دانش و الکتریسیته

ادامه

روش‌‌های اطلاع‌‌رسانی موفقیت‌‌ها و دستاو ...

ادامه

مدیریت دانش واکنشی یا مدیریت دانش پیشگیر ...

ادامه

ISO 30401: تحقق مدیریت دانش از طریق کارب ...

ادامه

بررسی چند نمونه موفق در پیاده‌سازی مدیری ...

ادامه

6 روش و رویکرد اثبات شده مدیریت دانش

ادامه

آیا می‌توان مدیریت دانش را بدون ارزیابی ...

ادامه

مذاکرات MTA با بخش KM شرکت HP در اروپا

ادامه

مذاکرات با شرکت USU آلمان برای طرح های م ...

ادامه

ارائه مقاله در کنفرانس مدیریت دانش اتریش

ادامه

آغاز مراحل مستندسازی تجارب سد کارون 3

ادامه