پشتیبانی
رزومه مشاوران توسعه آينده
مدیریت دانش چیست؟
درباره ما | ارتباط با ما | همكاري با ما
اخبارمحصولاتكارفرمايانكتابخانهپرسشهاي متداولسايتهاي مرتبطتصاوير

مجله الكترونيكي مطالعات مديريت دانش

10 شباهت بین دانش و الکتریسیته

1. هر دو زمانی ارزش دارند که به کار گرفته شوند؛ مادامی که الکتریسیته درون باتری و دانش ضمنی فرد (دانشی که در ذهن ذخیره شده) به کار گرفته نشود، فاقد ارزش هستند.
2. جریان داشتن، لازمه بکارگیری هر دو (دانش/الکتریسته) است؛ الکتریسته در مسیری که از پیش برای آن تعیین شده و دانش در بین افراد جریان پیدا می‌کند.
3. جریان الکتریسیته و دانش، به طور گسترده نیازمند شبکه ارتباطی هستند؛ ایجاد جریان برق و انتقال آن مستلزم وجود شبکه و ایستگاه‌های منحصربه‌فرد می‌باشد. از سویی دیگر، دانش نیز به‌منظور فراگیری، نیاز به برقراری ارتباط بین افراد از طریق ارتباطات دانشی درون تیم‌ها یا گروه‌های خبرگی، دارد. در واقع انجمن‌های خبرگی مانند شبکه‌های توزیع برق عمل می‌کنند.
4. دانش و الکتریسته باید در یک شبکه (مدار بسته)، دائم در جریان باشند؛ همانطور که جریان الکتریسیته در یک مدار، همراه با لامپ و کلید باعث روشنایی می‌شود، دانش هم نیازمند تشکیل یک حلقه دانشی برای جریان یافتن است. دانش در خلال انجام وظایف کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حین همین فعالیت‌ها خلق می‌شود. دانشکاران (مصرف‌کنندگان دانش) معمولا تولیدکنندگان دانش نیز هستند.
5. الکتریسته و دانش هر دو باید در خدمت مصرف‌کنندگان باشند؛ فردی که لپ‌تاپ خود را به برق متصل می‌کند انتظار روشن شدن لپ‌تاپ را دارد، همچنین فردی که پرسشی را در انجمن خبرگی و یا موتورهای جستجو مطرح می‌کند، انتظار دارد تا به پاسخ مورد نظر دست یابد. در غیر این صورت افراد اعتماد خود به سیستم و یا مجموعه‌ای که در ارتباط با آن هستند را از دست خواهند داد.
6. الکتریسیته و دانش، هر دو را می‌توان در مقیاس‌های کوچک و بزرگ ذخیره نمود؛ به‌عنوان مثال الکتریسته می‌تواند به شکل باتری در مقیاس کوچک و در مقیاس بزرگ‌تر، ذخیره شود. دانش نیز می‌تواند به عنوان دارایی‌های دانشی ویا در پایگاه‌های دانش ذخیره شود.
7. ذخیره‌سازی باید کارآمد باشد؛ امروزه باتری‌ها می‌توانند منابع کافی برای کامپیوترها و ماشین‌ها را فراهم کنند. از آنجایی که نمی‌توان تمام دانش مربوط به یک موضوع را در اسناد، ویدیوها و سایر فایل‌ها ذخیره نمود، در نتیجه الزامیست که دست کم همان میزان دانش ذخیره شده به راحتی قابل دسترس، قابل استفاده و دارای محتوا و متن غنی باشد.
8. ذخیره‌سازی الکتریسیته و دانش تاریخ انقضا دارد؛ همانطور که باتری با گذشت زمان قابلیت خود را از دست می‌دهد، دانش نیز که با گذشت زمان فاقد ارزش می‌شوند (پایان چرخه عمر دانش). لذا پایگاه‌های دانشی باید همواره به‌روز باشند. به عبارتی دانش‌های قدیمی فاقد ارزش باید همانند باتری‌های قدیمی دور انداخته شوند.
9. تولید الکتریسیته و دانش نیازمند توان و ظرفیت تولید است؛ تولید الکتریسته و تولید دانش نیاز به مکانیسم‌های جدیدی دارند، معمولا مکانیسم‌های مرسوم برای تولید متمرکز برق همانند نیروگاه‌های برق و بخش تحقیق و توسعه برای خلق دانش به کار می‌روند. اما امروزه تولید برق و دانش بیشتر به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند در فرآیند تولید هر یک از این دو نقش داشته باشند. به‌عنوان مثال با استفاده از پانل‌های خورشیدی و آسیاب‌های بادی می‌توان برق تولید کرد. همچنین کسانی که از دانش سایر افراد استفاده می‌کنند، می‌توانند در آینده دانش جدیدی را از طریق فرآیندهایی مانند بازبینی پس از عمل و اکتساب دروس آموخته، خلق نمایند.
10. تاسیس شبکه برق سراسری یک کشور، شامل ساخت‌وساز خطوط ولتاژ بالا، نیروگاه‌ها و خطوط برق و غیره می‌باشد. راه‌اندازی یک شبکه دانشی در سراسر شرکت نیز مجموعه‌ای از فعالیت‌های مهم همچون تشکیل انجمن‌های خبرگی، سیستم‌های یادگیری پروژه محور و معرفی نقش‌ها، فرآیندها و فناوری‌های جدید را شامل می‌شود. هر دو سیستم نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. به گونه‌ای که شبکه‌های برق توسط اپراتورهای سیستم انتقال و شبکه‌های دانشی توسط تیم مدیریت دانش نگهداری می‌شوند.

تهیه و تدوین: امیر خسروانی

درباره ما | ارتباط با ما | اخبار | محصولات | کارفرمایان | کتابخانه | مجله مطالعات مدیریت دانش | پرسشهای متداول | سایتهای مرتبط | تصاوير | همکاری با ما | نقشه سايت