پشتیبانی
رزومه مشاوران توسعه آينده
مدیریت دانش چیست؟
درباره ما | ارتباط با ما | همكاري با ما
اخبارمحصولاتكارفرمايانكتابخانهپرسشهاي متداولسايتهاي مرتبطتصاوير

مجله الكترونيكي مطالعات مديريت دانش

تعیین استراتژی مدیریت دانش شخصی

مادلین بلیر در سال 2006 در مقاله‌ای با عنوان "مدیریت دانش شخصی: رویکردی برای دانستن آنچه که می‌دانیم و آنچه که نیاز داریم بدانیم" رویکردی را ارائه داد که به عنوان راهنما یا مدلی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در فهم اجزای اساسی مدیریت دانش شخصی و چگونگی به‌کارگیری آن نقش فعالی ایفا نمایند. در ادامه خلاصه‌ای از این رویکرد ارائه می‌گردد.
چه کسانی می‌توانند از این رویکرد استفاده کنند؟
• افرادی که همچنان به دنبال به روز بودن وآگاه بودن هستند، و کسانی از ابزارهای فناوری‌های اطلاعاتی یا حتی خودکار و مداد برای مدیریت دانش و یادگیری خود استفاده می‌کنند.
• مدیران عملیاتی که سعی دارند در توسعه مهارت‌های پرسنل خود به آنان کمک کنند.
• والدینی که این رویکرد را روشی جدید برای ترغیب فرزندان به یادگیری می‌دانند.
• بازنشستگانی که تمایل دارند با دانش بیشتر، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.
• همه افرادی که در طول زندگی به دنبال یادگیری هستند.
ایجاد یک استراتژی مدیریت دانش برای خود
مزایای این رویکرد:
• افزایش سرعت در زمان توسعه شخصی
• ایجاد رفتار جدید در یادگیری
• کشف نقاط قوت در یادگیری
• برای کشف احساسات دیگران
• احساس بهتر نسبت به اینکه چه می دانید
• ارزیابی اینکه بهترین روش یادگیری شما چیست
• آگاهی نسبت به اینکه شما چگونه اطلاعات و دانش را می‌یابید
• بینشی نسبت به خلاقیت‌های خود
فاز 1: یافتن نقاط قوت
در این فاز شما بینش‌هایی را از دوستان، همکاران، مدیرتان و خودتان کسب می‌کنید. بنابراین در مرحله اول بایستی تعدادی را متقاعد کنید که در این زمینه با شما همکاری نمایند. در انتخاب افراد به دو نکته توجه کنید: اول اینکه این افراد نسبت به شما و کارتان آگاهی داشته باشند و دوم اینکه تا جایی که ممکن است در مورد شما بر اساس واقعیات نظر بدهند. شما بایستی آنان را توجیه کنید که این سوالات برای سنجش میزان دوستی نیست بلکه به‌منظور سنجش نقاط شعف و قوت کاری و حرفه‌ای و شخصی افراد طراحی شده است.
مصاحبه با سه دوست یا همکار در خارج از محیط کاری
سوالات زیر را از آن‌ها بپرسید:
• در مورد زمانی که تصمیم می‌گیری برای یافتن اطلاعات/دانش/دانش چگونگی انجام کاری به من مراجعه کنی صحبت کن. موضوع چه بود؟ احساس می‌کنی من در موضوع چه موضوعات دیگری اطلاعات دارم؟
• در مورد زمانی که به من مراجعه کردی تا در خصوص موضوعی به تو کمک کنم و احساس کردی که من در آن موضوع چیزهایی بلدم که می‌تواند به کمکت بیاید؟
این مصاحبه را حداقل با سه نفر انجام دهید و در پایان از آن‌ها تشکر کنید و نکات هر مصاحبه را یادداشت کنید.
مصاحبه با سه همکار در محل کار
• زمانی که من در کاری با شما همکاری می‌کنم، چه چیزی بیشتریت ارزش را ایجاد می‌کند؟
• کدام کار من در زمان همکاری، بیشترین کمک را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به شما می‌کند؟
• دسترسی و بهره برداری کدام اطلاعات، بستگی به من دارد؟
مصاحبه با مدیر
• در مورد زمانی که احساس می‌کنید من در ماموریتی که برای انجام کار سازمان داشته‌ام، موفق بوده‌ام برای من صحبت کنید.
• در مورد زمانی که من قادر به روبرو شدن با چالش‌ها، حل وضعیت‌های سخت و حل یک مشکل داشته‌ام، صحبت کنید.
• مرا از نظر تسهیم دانش با دیگران به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟
پس از پایان مصاحبه‌ها، لیستی از نکات استخراجی خواهید داشت.
یک لیست خلاصه ایجاد کنید.
لیستی از تمامی نشریاتی که مطالعه کرده‌اید،به خصوص آن‌هایی که با نقاط قوت یا علایق شما تطبیق دارند. لیستی از برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آموزنده که در طول هفته میبینید یا می‌شنوید. ایا آن‌ها به شما در رسیدن به اهداف دانشی‌تان کمکی می‌کنند؟ آیا لیست علاقه‌مندی‌های شما (Bookmark) سازماندهی شده است؟ آیا سایت، وبلاگ، تالار گفتگو یا لینک‌های مورد علاقه شما را نشان می‌دهد؟ در چه گروه‌هایی عضو هستید که به شما کمک می‌کند تا دانش مورد نظر خود را یافته یا گسترش دهید؟ شما برای یافتن دانش، از چه کسانی استفاده می‌کنید؟ در دوسال اخیر در چه گروه‌های کاری، یا کمیته‌هایی عضو بوده‌اید؟ در کدام یک دانش شما افزایش یافته است؟
فاز2: جستجو برای اینکه من چگونه یاد می‌گیرم و چگونه از دانش استفاده می‌کنم.
به زمانی فکر کنید که شما بایستی چیز جدیدی را یاد بگیرید، و شما قادر هستید با سرعت بالا و به خوبی یاد بگیرید. در این زمان چه اتفاقی می‌افتد که با سایر موقعیت‌ها متفاوت است؟ چه کسانی درگیر شدند؟ چه چیزی در این موقعیت باعث تشویق یادگیری سریعتر شد؟چرا شما تصمیم گرفتید در این فرآیند یادگیری شرکت کنید؟
به زمانی فکر می‌کنید که به دنبال اطلاعات جدیدی گشته‌اید و با موفقیت پیدا کرده‌اید. تمام روش‌هایی که به شما در این موفقیت کمک کرده‌اند را لیست کنید.
خلق دانش جدید
• به زمانی فکر کنید که برای انجام کاری به یک راه‌حل درخشان رسیده‌اید. چه اتفاقی افتاد؟ چه کسی آنجا بود؟ چه اتفاق غیر معمولی در آن موقعیت افتاد که موجب این نتیجه شد؟
• آیا تا به حال به یک مسئله از زاویه جدیدی توجه کرده‌اید که به یکباره موجب رسیدن به راه‌حل جدیدی شده باشد؟ چه چیزی در آن لحظه موجب شد که شما زاویه نگاهتان را تغییر دهید؟
• به یک بچه که در حال کلنجار رفتن با چیز جدیدی است توجه کنید. چگونه با آن کار می‌کند؟ چه تفاوتی بین برخورد او با مسئله جدید و برخورد شما وجود دارد؟شما چه چیزی از آن یاد می‌گیرید؟
• چه زمانی احساس می‌کنید نسبت به اطلاعاتی که به سمت شما می‌آید، کمترین کنترل را دارید؟
فاز3: تصمیم بگیرید که چه می‌کنید
شما تا این مرحله در خصوص آنچه که می‌دانید، نقاط قوتتان، روشی که با آن بهتر یاد می‌گیرید، و آنچه که باعث خلاقیت بیشتر شما می شود، به بینشی رسیده‌اید. حال باید تصمیم بگیرید که برای چه فعالیت‌هایی مناسب‌ترید، در چه مکانی می‌توانید دانش خود را تقویت کنید، در چه محیطی مایل به بهبود هستید، در چه شرایطی جمع‌اوری اطلاعات از جانب شما منظم‌تر است، و چه محیطی باعث استفاده مؤثرتر شما از آنچه می‌دانید می شود. در ادامه نکاتی که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند ذکر می‌گردد.
• جستجو برای افرادی که در زمینه کاری که شما نیاز دارید، دارای تخصص هستند.
• جستجو و عضویت در انجمن‌های خبرگی جدید
• ایجاد انجمن‌های خبرگی
• کاهش تعداد مجلاتی که به شما می‌رشد و تلاش برای مطالعه آن‌ها
• افزایش تعداد مجلاتی که به شما می‌رسد و مطالعه آن‌ها
• یادگیری "تندخوانی"
• یک خواننده به کار بگیرید که توانایی خلاصه کردن داشته باشد.
• تنها به انجمن‌هایی ملحق شوید که برای حرفه کاری شما مفید و اساسی است و در آن فعال باشید.
• استادی یک نیروی جوان را برعهده بگیرید(یادگیری قسمتی از تدریس است).
• کارگاه‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با تخصص خود را شناسایی کنید.
• انتخاب یک اپلیکیشن که به شما در مدیریت محتواها کمک می‌کند.
• مرور علاقه‌مندی‌ها و Bookmarkها و پایش آن‌ها
• یافتن فضاهای مباحثه در زمینه کاری شما در اینترنت
• پافشاری بر ایجاد AAR بعد از هر فعالیت مهم
• هماهنگی برای اینکه تمامی اعضا در یک زمان به صرف قهوه دور هم باشند
• مطالعه چکیده مقالات و انتخاب مقالات با ارزش
فاز چهارم:ایجاد یک چشم‌انداز

تهیه و تنظیم: فرید مظفری


درباره ما | ارتباط با ما | اخبار | محصولات | کارفرمایان | کتابخانه | مجله مطالعات مدیریت دانش | پرسشهای متداول | سایتهای مرتبط | تصاوير | همکاری با ما | نقشه سايت