پشتیبانی
رزومه مشاوران توسعه آينده
مدیریت دانش چیست؟
درباره ما | ارتباط با ما | همكاري با ما
اخبارمحصولاتكارفرمايانكتابخانهپرسشهاي متداولسايتهاي مرتبطتصاوير

مجله الكترونيكي مطالعات مديريت دانش

برون‌سپاری پشتیبانی مدیریت دانش

آیا می‌‌توانید پشتیبانی مدیریت دانش را برون‌‌سپاری کنید؟
آیا بخش‌‌هایی از پشتیبانی از مدیریت دانش وجود دارد که بتوان برون‌‌سپاری کرد؟ اگر چنین است، کدام بخش‌‌ها؟
شما یک برنامه مدیریت دانش خوب در دست دارید. همه چیز خوب پیش می رود اما با درخواست‌‌‌‌های زیاد سازمان تحت فشار بسیاری قرار می‌‌گیرید، از طرفی به اندازه کافی منابع برای پاسخگویی به تقاضا ندارید.
فکر می کنید "من باید بتوانم برخی از این کار را برون‌‌سپاری کنم".
اما به چه اندازه می‌‌توان با خیال راحت به‌‌ برون‌‌سپاری پرداخت و چه عناصر و المان‌‌هایی را نباید برون‌‌سپاری کرد.

چه مواردی را نمی‌‌توان برون‌‌سپاری کرد؟
• مالکیت چارچوب مدیریت دانش. مدیریت دانش یک فرآیند مستمر بوده و چارچوب آن مشتمل بر نقش‌‌‌‌ها، فرآیندها، فن‌‌آوری‌‌ها و حاکمیت بوده و باید نگهداری شده، به کارگیری و پایش شود و در نهایت بهبود مستمر داشته باشد. مالکیت این چارچوب یک مسئولیت داخلی است، حتی اگر امکان بکارگیری مشاوران مدیریت دانش قابل اعتماد وجود داشته باشد.
• مالکیت استراتژی مدیریت دانش. اگرچه بکارگیری یک شرکت مشاوره مدیریت دانش با تجربه برای کمک به طراحی استراتژی مدیریت دانش ایده خوبی است، اما مالکیت و ارائه آن به سازمان یک وظیفه داخلیست.
• تفویض پیاده‌‌سازی مدیریت دانش. با وجود اینکه یک شرکت مشاوره مدیریت دانش با تجربه برای کمک در اجرای پروژه مدیریت دانش بسیار خوب است، اما هدایت، راهبری و معرفی آن به سازمان یک وظیفه داخلی به شمار می‌رود.
• رهبری جوامع عملی. انجمن‌های خبرگی صاحبان اصلی دانش حیاتی سازمان هستند و این به مفهوم مالکیت تمام و کمال و هدایت انجمن‌ها به صورت داخلی است. رهبران انجمن خبرگی باید از میان خبرگان و متخصصان داخلی انتخاب شوند.
• مالکیت دانش. صاحبان فرآیند مدیریت دانش، مدیران دانش، خبرگان موضوعی، همه باید از داخل شرکت باشند. شرکت‌‌ها چیزهایی مانند مدیریت مالی یا تهیه غذا را برون‌‌سپاری می‌‌کنند، اما برون سپاری وظایف کلیدی فوق عاقلانه به نظر نمی‌رسد.
• مالکیت محتوا. صاحبان محتوا باید از داخل سازمان انتخاب شوند، اگرچه شما می‌‌توانید در وهله اول از یک مشاور باتجربه مدیریت دانش برای کمک به ایجاد برخی از محتواهای اولیه استفاده کنید.
• کاربرد دانش. بکارگیری دانش توسط تیم، واحدهای سازمانی و افراد شما انجام می‌‌شود.

چه مواردی را می‌‌توان برون‌‌سپاری کرد؟
• خدمات ثبت دانش، از قبیل ثبت دروس آموخته حاصل از پروژه‌‌ها. ثبت دانش یک فعالیت مستمر، متناوب و گاهاً دارای حجم بالا و طولانی‌‌مدت بوده و اختصاص منابع داخلی به آن پیچیده و پرهزینه ‌‌می‌‌باشد. کسب و ثبت دانش نیازمند مهارت‌‌های خاصی است و به‌‌همین دلیل امکان دسترسی آسان به افراد دارای این مهارت‌‌ها در سازمان‌‌ها وجود ندارد. در نتیجه برون‌‌سپاری این خدمات ایده‌‌آل بوده و این خدمتی است که در حال حاضر ما به بسیاری از مشتریانمان ارائه می‌دهیم.
• خدمات ثبت و نگهداشت دانش، مانند مصاحبه استخراج دانش کارکنان بازنشسته. مثال فوق، یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت‌‌های تخصصی (نظیر فنون مصاحبه) دارد. بسیاری از شرکت ها این خدمات را برون‌‌سپاری می‌‌کنند - به عنوان مثال شل ، بسیاری از مصاحبه های خروج از خدمت خود را برون سپاری کرده‌‌ است.

• تسهیلگری فرآیندهای مدیریت دانش، مانند کمک همکار، تبادل دانش، و راه اندازی اولیه انجمن‌های خبرگی برای آموزش عملی تسهیلگران داخلی (مهندسان دانش).
• مدیریت کتابخانه آنلاین یا پایگاه دانش آنلاین. برای مثال، شل، بسیاری از کارهای اداری مربوط به ویکی خود را از قبیل ساختن پیوندهای میان مقالات، برون‌‌سپاری کرده است.
• مدیریت درس‌‌ها، و اجرای سیستم مدیریت درس شما. شما می‌‌توانید انجام امور روزمره برای کنترل کیفیت دروس‌‌ آموخته، پیگیری اقدامات اصلاحی‌‌، جمع‌‌آوری نتایج، گزارش‌‌دهی و همچنین عمل تجزیه و تحلیل درس‌‌ها را برون سپاری کنید.
• توسعه و نگهداری از طبقه‌‌بندی و هستی‌‌شناسی. این‌‌ها وظایف تخصصی هستند، و ممکن است برای انجام آنها نیاز به بهره گیری از متخصصان خارجی داشته باشید.
• ممیزی چارچوب مدیریت دانش و نتایج آن. شما می‌‌توانید یک فرد/شرکت ممیزی کننده معتبر را به طور منظم برای بررسی سلامت برنامه مدیریت دانش و همچنین به منظور ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دارایی‌‌های دانشی به کار بگیرید (بررسی انطباق با الزامات ISO 30401: 2018 به عنوان یک الگو می‌تواند مفید باشد).
• توسعه و نگهداری برخی از فن‌‌آوری‌‌های مدیریت دانش سازمان. فن‌‌آوری‌‌هایی مانند سیستم‌‌های مدیریت دروس آموخته‌‌، پایگاه‌‌های دانش مشتری یا ابزارهای همکاری می‌‌توانند برون‌‌سپاری شوند.
• تعمیر و نگهداری فن‌‌آوری جستجو. نگهداری و تنظیم موتور جستجو، به ویژه با کمک هوش مصنوعی یا جستجوی معنایی، می‌تواند به یک شرکت تخصصی برون‌‌سپاری شود.

در نهایت اینکه بسیاری از وظایف مهم مدیریت دانش بر عهده خود شماست، اما در مواردی نظیر نگهداری و پشتیبانی از سیستم‌ها، امور اجرایی فرآیندها و همچنین خدمات تخصصی مدیریت دانش، می‌‌توانید از همکاری متخصصان خارجی استفاده کنید.

تهیه و تنظیم: بهناز محمدی

درباره ما | ارتباط با ما | اخبار | محصولات | کارفرمایان | کتابخانه | مجله مطالعات مدیریت دانش | پرسشهای متداول | سایتهای مرتبط | تصاوير | همکاری با ما | نقشه سايت