پشتیبانی
رزومه مشاوران توسعه آينده
مدیریت دانش چیست؟
درباره ما | ارتباط با ما | همكاري با ما
اخبارمحصولاتكارفرمايانكتابخانهپرسشهاي متداولسايتهاي مرتبطتصاوير

مجله الكترونيكي مطالعات مديريت دانش

هر درس‌آموخته یک داستان

یکی از راه‌های یادگیری انسان‌ها از طریق داستان است. داستان‌ها می‌توانند با هدف اطلاع‌رسانی، آموزش و یا سرگرمی بیان شوند و در برخی موارد هر سه هدف را پوشش دهند و به‌طور همزمان انتقال اطلاعات، دانش و سرگرمی را به همراه داشته باشند.
داستان یکی از بهترین ابزارهای انتقال درس‌آموخته‌ است و بخش پنهان دانش از این طریق قابل انتقال است. در این روش روابطه انسانی به‌خوبی پرورش می‌یابد. وقتی شخصی داستانش را بیان می‌كند، حجم زیادی از اطلاعات شخصی خود را نیز به شنوندگان منتقل می‌كند. یکی از مزایای بزرگ انتقال درس‌ها به‌وسیله داستان این است كه می‌تواند بخش منطقی و بخش احساسی مغز را هم‌زمان مورد خطاب قرار دهد و فرد شنونده می تواند خود را در فضای داستان قرار داده و به گونه‌ای تجربه‌ای را که در داستان بیان می‌شود، خود تجربه کند. داستان‌ها بسیار آسان‌تر از اعداد و ارقام و منطق به خاطر سپرده می‌شوند و جذابیت بیشتری برای تعریف کردن و بیان دوباره دارند و بنابراین بسیار اثربخش‌تر از سایر روش‌های ارائه اطلاعات هستند. داستان‌ها می‌توانند به مخاطب انگیزه ببخشند، او را خوشحال کنند، نگران کنند و او را به فکر وا دارند.
در داستان‌های سرگرم کننده، داستان‌پردازان معمولا به دنبال ایجاد هیجان در خواننده هستند و زمینه اصلی شکل‌گیری داستان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. هنگامی هدف از داستان ارائه درس‌ها و یادگیری است، توصیه می‌شود که شش جزء زیر در داستان رعایت شود:
1- زمینه؛ در این قسمت توضیحاتی در خصوص اینکه چه چیزهای اتفاق افتاده است ارائه می‌شود. نکته قابل توجه در این بخش اشاره دقیق به "آنچه که انتظار می رفت اتفاق بیفتد" است. چون این موضوع برای بسیاری از خبرگان سازمان واضح است و آن‌ها انتظار دارند برای سایرین نیز به همین گونه باشد اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.
2- نتیجه؛ توضیح می‌دهیم که چه اتفاقی افتاد؟ چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ چه چیزهایی طبق برنامه پیش رفت؟
3- علت ریشه؛ چرا این اتفاق افتاد ؟ چه موانعی پیش رو بود، چه چیزی از دست رفته بود یا برای موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب چه کاری باید انجام شود؟
4- تاثیر؛ در این بخش توضیح می‌دهیم یا سعی می‌کنیم نتیجه را به صورت منفی یا مثبت محاسبه کنیم.
5- درس؛ بر اساس علت اصلی، درس‌ها و یادگیری برای پروژه های آینده را ارائه می‌کنیم.
6- نهادینه‌سازی؛ برای جلوگیری از تکرار اشتباهات و تکرار موفقیت‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم که این درس تبدیل به یک فرآیند در کسب و کار شود؟
سازمان‌های زیادی داستان‌سرایی را برای انتقال دانش خبرگان به افراد جوان به كار می برند. بعضی سازمان‌ها هم داستان‌سرایی را برای در میان نهادن درس‌های یادگرفته شده در یك پروژه با همكارانی كه در انجام آن پروژه سهیم نبوده‌اند، به كار می‌برند. داستان‌سرایی با هر هدفی که در سازمان انجام شود، ساختار ساده‌ای است که پیام را به شکل مطلوبی منتقل می‌کند.

تهیه و تنظیم: مهسا ذاکری

درباره ما | ارتباط با ما | اخبار | محصولات | کارفرمایان | کتابخانه | مجله مطالعات مدیریت دانش | پرسشهای متداول | سایتهای مرتبط | تصاوير | همکاری با ما | نقشه سايت