پشتیبانی
رزومه مشاوران توسعه آينده
مدیریت دانش چیست؟
درباره ما | ارتباط با ما | همكاري با ما
اخبارمحصولاتكارفرمايانكتابخانهپرسشهاي متداولسايتهاي مرتبطتصاوير

مجله الكترونيكي مطالعات مديريت دانش

مدیریت دانش چه نقشی در نوآوری ایفا می‌کند؟

ارتباط موثر و سیستماتیک بین ساز و کار مدیریت دانش و نوآوری عامل مهمی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی پایدار است.
با توجه به توسعه سریع در جامعه امروزی، نوآوری سازمانی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. از آن‌جا که توسعه سریع تکنولوژی منجر به کوتاه‌تر شدن چرخه عمر محصولات شده، سازمان باید از به‌کارگیری استراتژی نوآورانه به‌منظور حفظ رقابت و تغییر جایگاه خود در میان رقبا اطمینان حاصل نماید. در هر صورت، نوآوری محصول فشار رقابت و به‌روزرسانی سریع فناوری‌های پیچیده بوده، و این پیچیدگی منجر به رشد دانش موجود در سازمان خواهد شد. ظهور نوآوری در سازمان‌ها تنها با قابلیت دسترسی و چرخش دانش و اطلاعات بین ارکان آن امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه به سه محرک اصلی مدیریت دانش در ایجاد نوآوری اشاره شده است.
محرک اول: استفاده از دانش و توسعه همکاری عامل نخست برای ایجاد، ساخت و حفظ مزیت رقابتی است. مدیریت دانش، تسهیل کننده همکاری از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب، ایده‌ها و دستاوردها می‌باشد.
محرک دوم: دانش به‌عنوان منبع مهمی برای کاهش پیچیدگی در روند نوآوری تلقی می‌شود. به این ترتیب مدیریت دانش با مدیریت موثر این منبع حیاتی (تجمیع و در دسترس قرار دادن به موقع آن) می‌تواند بستر لازم برای ایجاد و توسعه نوآوری را فراهم کند.
محرک سوم: یکپارچه‌سازی دانش داخلی و خارجی سازمان سومین محرک در نوآوری است. این محرک ضمن در دسترس قرار دادن دانش، فرآیندی را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش نوآوری سازمان ایجاد خواهد کرد. بدین ترتیب، در مواقعی که اعضای سازمان نیازمند دانش خاصی هستند، به واسطه وجود ساز و کار مدیریت دانش، به راحتی و به کمک سیستم‌ها و نرم‌افزارهای موجود می‌توانند به دانش مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. این امر موجب صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی و منابع مادی سازمان می‌شود.
علاوه بر موارد فوق، مدیریت دانش در ارتباط با نوآوری دو نقش دیگر نیز ایفا می‌کند:
• حجم بزرگی از دانش سازمانی در ذهن افراد (تحت عنوان دانش ضمنی) وجود دارد، کسب و به اشتراک‌گذاری این دانش بدون وجود یک برنامه جامع و سیستماتیک در زمینه مدیریت دانش امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا مدیریت دانش ضمن شناسایی نقاط دانش خیز سازمان، دانش ضمنی افراد را کسب، ذخیره و در دسترس قرار خواهد داد. خروجی فرآیند یاد شده می‌تواند عاملی بسیار قوی در ایجاد مزیت رقابتی بلند مدت سازمان باشد.

تهیه و تنظیم: امیر خسروانی

درباره ما | ارتباط با ما | اخبار | محصولات | کارفرمایان | کتابخانه | مجله مطالعات مدیریت دانش | پرسشهای متداول | سایتهای مرتبط | تصاوير | همکاری با ما | نقشه سايت