پتروشیمی نوری


شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد آروماتیکی در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود.
این شرکت از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه 5 ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است که در حال حاضر از جمله مجتمع‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) می‌باشد. این مجتمع در زمینی به مساحت 61 هکتار در حاشیه شمالی خلیج فارس به فاصله 280 کیلومتری از مرکز استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده است.
این مجتمع به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های محصولات آروماتیکی در جهان با ظرفیت اسمی 4/5 میلیون تن در سال به صورت رسمی در تیرماه 1386 افتتاح شده و تاکنون درحال فعالیت و تولید می‌باشد. عملیات اجرایی این مجتمع در آذرماه 1379 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 1385 راه‌اندازی شد. سرمایه‌گذاری انجام شده در این مجتمع حدود 8 هزار میلیارد ریال می‌باشد که به صورت مستقیم برای حدود 1200 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

اجرای پروژه مدیریت دانش در پتروشیمی نوری

پروژه استقرار نظام جامع مدیریت دانش در شرکت پتروشیمی نوری در شش فاز، با چشم‌انداز راهبری و هدایت فرآیندهای مدیریت دانش در ابعاد فرهنگ‌ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات در آذرماه 1397 به مدت 10ماه آغاز شد.
از مهمترین دستاوردهای پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش در پتروشیمی نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ارزیابی بلوغ شرکت و ارائه برنامه 3 ساله مدیریت دانش (نقشه راه)
•    شناسایی حوزه‌ها و فیلدهای دانشی شرکت و خبرگان مرتبط آن
•    طراحی ساختار مدیریت دانش از طریق تعریف نقش‌ها و وظایف در آیین‌نامه ساختار مدیریت دانش پتروشیمی نوری
•    ایجام نظام انگیزش و پاداش مدیریت دانش
•    از بین رفتن مرزهای بین واحدی و بسترسازی جهت افزایش تعاملات دانشی از طریق ایجاد سیستم مدیریت دانش و عضویت 180 نفر 
•    فراهم شدن بستر انتقال تجارب در انجمن‌های خبرگی در مواردی که افراد تمایل بیشتری به گفت‌و‌گو پیرامون تجارب دارند تا مکتوب کردن آن 
•    ثبت 180 عنوان بسته دانشی حاصل از دوره‌های دانش نویسی/ به تفکیک واحدها و اسامی دانشکاران
•    آموزش آشنایی با مدیریت دانش، دانش‌نویسی و فعالیت در نرم‌افزار مدیریت دانش به بیش از 180 دانشکار 
•    تدوین و ارائه محتوای آموزشی، جزوات، پسترها، استندها، خبرنامه‌ها ، پست کارت و... جهت ترویج آموزش و فرهنگسازی مدیریت دانش

طرح توسعه شرکت پتروشیمی نوری

بر اساس نقشه‌راه مدیریت دانش شرکت پتروشیمی نوری که در پروژه پیاده سازی نظام جامع مدیریت دانش در سال 1398 طراحی و تدوین شده است، پیاده سازی طرح توسعه مديريت دانش در شرکت پتروشیمی نوری، با چشم‌انداز راهبري و هدايت فرآيندهاي مديريت دانش و نهادینه‌سازی آن در فرآیندهای شرکت، از ابتدای سال 1400 آغاز شده است. مهم‌ترین اهداف طرح توسعه در سال 1400 به شرح زیر است:
•    شناسایی نیازهای دانشی، تحلیلی شکاف دانشی و تدوین استراتژی دانش در فرآیندهای کلیدی شرکت و همچنین توانمندسازی مهندسان دانش جهت تحلیل شکاف دانشی در سایر فرآیندهای شرکت به همراه دستورالعمل مدون
•    آموزش و راهبری مدیریت دانش در سطوح مختلف ساختار مدیریت دانش شرکت (پرسنل، مهندسان دانش و کمیته مدیریت دانش)
•    توانمند سازی و آموزش دانشکاران در بکارگیری دانش و ثبت گزارشات بکارگیری
•    استخراج و تدوین درس‌آموخته‌های یک پروژه کلیدی شرکت از طریق راهبری و آموزش مهندسان دانش و همچنین ایجاد رویه و دستورالعمل شناسایی و ثبت دانش و درس‌آموخته‌های پروژه‌های شرکت (اورهال‌ها)
•    ایجاد امکان اتصال دانش به فرآیند و قابلیت جست‌وجوی دانش بر اساس فرآیندهای شرکت
با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در سه بعد ساختار، فرهنگ و تکنولوژی در طرح جامع مدیریت دانش، می‌بایست به دنبال راهکارهایی بود تا از طریق تقویت زیرساخت‌های ایجاد شده، نهادینه شدن فرایندهای مدیریت دانش در فرایندهای کاری را تسهیل کرده و در راستای تحقق اهداف کذکور گام برداشت. به منظور دستیابی به اهداف بیان شده، اقدامات اجرایی در قالب سه فاز انجام می‌شود:
1.    شناسایی نیازهای دانشی و تحلیل شکاف دانشی در فرآیندهای کلیدی شرکت؛
2.    آموزش و راهبری مدیریت دانش؛
3.    مدیریت دانش پروژه (اورهال).